BRAMA NOWYCH OGRODÓW
Linia 8: | Linia 8: | ||
[[File:Z_Brama_Nowych_Ogrodow.JPG|thumb|Miejsce po Bramie Nowych Ogrodów współcześnie, 2020]] | [[File:Z_Brama_Nowych_Ogrodow.JPG|thumb|Miejsce po Bramie Nowych Ogrodów współcześnie, 2020]] | ||
− | '''BRAMA NOWYCH OGRODÓW''' (Neugarter Tor), zwana też Siedlecką lub gwarowo Bramą Majorów. Zbudowana w | + | '''BRAMA NOWYCH OGRODÓW''' (Neugarter Tor), zwana też Siedlecką lub gwarowo Bramą Majorów. Zbudowana w 1656 w pasie zewnętrznych zachodnich umocnień miejskich, łączących forty [[BISKUPIA GÓRKA | Biskupiej Górki]] z umocnieniami [[GRODZISKO | Grodziska]], z fosą i mostem nad nią, rozebrana wraz z masywnym budynkiem straży bramnej w październiku 1921. Znajdowała się w miejscu styku obecnych ulic [[NOWE OGRODY | Nowe Ogrody]] i Kartuskiej oraz ulic bocznych: [[POWSTAŃCÓW WARSZAWSKICH, ulica | Powstańców Warszawskich]] i Pohulanki.<br/><br/> |
+ | Wzniesiona w formie dwóch kwadratowych baszt o wysokości 7 m, flankujących wały ziemne, między którymi znajdowały się dwuskrzydłowa brama dla pojazdów i bramka dla ruchu pieszego. Pełniła także funkcję rogatki miejskiej dla ruchu od strony [[SIEDLCE | Siedlec]] i [[EMAUS | Emaus]]. Nazwę Brama Majorów wprowadził do literatury [[ZERNECKE WILHELM FERDINAND, radca, kamlarz | Wilhelm Ferdinand Zernecke]] w swoim przewodniku z 1843, wywodząc miano bramy od tego, że w czasie oblężeń miasta jej obroną dowodził oficer w stopniu majora. W 2. połowie XIX wieku przebudowywana w celu poszerzenia drogi dla pojazdów i tramwaju konnego (od 1887; linia zelektryfikowana w 1896; [[TRAMWAJE | tramwaje]]). Baszty, w formie kwadratowych słupów, otrzymały wówczas okładzinę z żółtej cegły i kamienne płaskie zwieńczenia. Na przełomie XIX i XX wieku usunięte zostały zbędne już wrota bramne. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 08:25, 3 lis 2022
BRAMA NOWYCH OGRODÓW (Neugarter Tor), zwana też Siedlecką lub gwarowo Bramą Majorów. Zbudowana w 1656 w pasie zewnętrznych zachodnich umocnień miejskich, łączących forty Biskupiej Górki z umocnieniami Grodziska, z fosą i mostem nad nią, rozebrana wraz z masywnym budynkiem straży bramnej w październiku 1921. Znajdowała się w miejscu styku obecnych ulic Nowe Ogrody i Kartuskiej oraz ulic bocznych: Powstańców Warszawskich i Pohulanki.
Wzniesiona w formie dwóch kwadratowych baszt o wysokości 7 m, flankujących wały ziemne, między którymi znajdowały się dwuskrzydłowa brama dla pojazdów i bramka dla ruchu pieszego. Pełniła także funkcję rogatki miejskiej dla ruchu od strony Siedlec i Emaus. Nazwę Brama Majorów wprowadził do literatury Wilhelm Ferdinand Zernecke w swoim przewodniku z 1843, wywodząc miano bramy od tego, że w czasie oblężeń miasta jej obroną dowodził oficer w stopniu majora. W 2. połowie XIX wieku przebudowywana w celu poszerzenia drogi dla pojazdów i tramwaju konnego (od 1887; linia zelektryfikowana w 1896; tramwaje). Baszty, w formie kwadratowych słupów, otrzymały wówczas okładzinę z żółtej cegły i kamienne płaskie zwieńczenia. Na przełomie XIX i XX wieku usunięte zostały zbędne już wrota bramne.