MYLIUS DANIEL FRIEDRICH, złotnik

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
m (Blazejsliwinski przeniósł stronę MYLIUS DANIEL FRIEDRICH na MYLIUS DANIEL FRIEDRICH, złotnik)
 
Linia 4: Linia 4:
 
[[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']]
 
[[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']]
 
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']]
 
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']]
'''DANIEL FRIEDRICH von MYLIUS''' (de Miilich, Miilich, Müllich, Mülich, von Mülich, Mühlich) (1657 Gdańsk – 6 I 1741 Gdańsk), złotnik. Pochodził z augsburskiej rodziny złotniczej, osiadłej w Gdańsku zapewne około połowy XVII wieku. W latach 1687– 1688 terminował w warsztacie [[HOLL JOHANN GOTTFRIED| Johanna Gottfrieda Holla]]. Pracę mistrzowską wykonał u Petera Rohdego II w 1689 i w tym samym roku, 22 października, otrzymał [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE| obywatelstwo miejskie]]. Funkcję starszego gdańskiego [[CECHY, XIV–XVIII wiek| cechu]] złotników pełnił w latach 1702 i 1708. W jego warsztacie terminowali od 1690 Gerhart Falck (13 VIII 1657 – 29 IV 1727) i od 1701 [[DIETRICH MICHAEL| Michael Dietrich]], a pracę mistrzowską wykonał Daniel Treuhorn (10 IV 1672 Stare Szkoty – 24 V 1742). W 1700 roku zapisał na osiemnaście lat nauki syna Friedricha, który jednak nie kontynuował zawodu ojca, podobnie jak zapisany razem z nim David Erdman oraz Conrad Stoltz, zapisany w 1697. Naukę z dyplomem ukończył Michel Erwaldt (1699). Po 1708 roku zajął się kupiectwem, ale nie wystąpił z cechu (każdego roku opłacał składki członkowskie).<br/><br/>
+
'''DANIEL FRIEDRICH von MYLIUS''' (de Miilich, Miilich, Müllich, Mülich, von Mülich, Mühlich) (1657 Gdańsk – 6 I 1741 Gdańsk), złotnik. Pochodził z augsburskiej rodziny złotniczej, osiadłej w Gdańsku zapewne około połowy XVII wieku. W latach 1687– 1688 terminował w warsztacie [[HOLL JOHANN GOTTFRIED, złotnik| Johanna Gottfrieda Holla]]. Pracę mistrzowską wykonał u Petera Rohdego II w 1689 i w tym samym roku, 22 października, otrzymał [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE| obywatelstwo miejskie]]. Funkcję starszego gdańskiego [[CECHY, XIV–XVIII wiek| cechu]] złotników pełnił w latach 1702 i 1708. W jego warsztacie terminowali od 1690 Gerhart Falck (13 VIII 1657 – 29 IV 1727) i od 1701 [[DIETRICH MICHAEL, złotnik| Michael Dietrich]], a pracę mistrzowską wykonał Daniel Treuhorn (10 IV 1672 Stare Szkoty – 24 V 1742). W 1700 roku zapisał na osiemnaście lat nauki syna Friedricha, który jednak nie kontynuował zawodu ojca, podobnie jak zapisany razem z nim David Erdman oraz Conrad Stoltz, zapisany w 1697. Naukę z dyplomem ukończył Michel Erwaldt (1699). Po 1708 zajął się kupiectwem, ale nie wystąpił z cechu (każdego roku opłacał składki członkowskie).<br/><br/>
 
Używał znaku warsztatowego z monogramem DM w polu o formie spłaszczonego owalu. Jego zachowane dzieła to głównie luksusowe naczynia świeckie ozdabiane scenami figuralnymi, na przykład okazałe kufle ([[MUZEUM NARODOWE| Muzeum Narodowe]] w Gdańsku, Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze, Victoria and Albert Museum w Londynie, Museo Nacional Thyssen-Bornemisza w Madrycie), kubki (Kunstgewerbemuseum w Berlinie), kaseta na przybory do pisania (Muzeum Narodowe w Warszawie), a także drobniejsze sprzęty. Wśród sreber sakralnych wskazać można kielich (dawniej w kościele św. Jana w Toruniu). Artysta biegle posługiwał się techniką repusowanego reliefu (zdobienie wyrobów z blachy przez wybijanie wgłębień, dających po drugiej stronie wypukły wzór), łączonego z elementami odlewanymi.<br/><br/>
 
Używał znaku warsztatowego z monogramem DM w polu o formie spłaszczonego owalu. Jego zachowane dzieła to głównie luksusowe naczynia świeckie ozdabiane scenami figuralnymi, na przykład okazałe kufle ([[MUZEUM NARODOWE| Muzeum Narodowe]] w Gdańsku, Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze, Victoria and Albert Museum w Londynie, Museo Nacional Thyssen-Bornemisza w Madrycie), kubki (Kunstgewerbemuseum w Berlinie), kaseta na przybory do pisania (Muzeum Narodowe w Warszawie), a także drobniejsze sprzęty. Wśród sreber sakralnych wskazać można kielich (dawniej w kościele św. Jana w Toruniu). Artysta biegle posługiwał się techniką repusowanego reliefu (zdobienie wyrobów z blachy przez wybijanie wgłębień, dających po drugiej stronie wypukły wzór), łączonego z elementami odlewanymi.<br/><br/>
 
Zob. też [[ZŁOTNICTWO| złotnictwo]]. {{author: AFR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
 
Zob. też [[ZŁOTNICTWO| złotnictwo]]. {{author: AFR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Aktualna wersja na dzień 20:59, 19 gru 2022

Daniel Friedrich von Mylius, kufel ze scenami parkowymi, koniec XVII wieku
Daniel Friedrich von Mylius, kufel ze scenami parkowymi, koniec XVII wieku
Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk
Partner redakcji

DANIEL FRIEDRICH von MYLIUS (de Miilich, Miilich, Müllich, Mülich, von Mülich, Mühlich) (1657 Gdańsk – 6 I 1741 Gdańsk), złotnik. Pochodził z augsburskiej rodziny złotniczej, osiadłej w Gdańsku zapewne około połowy XVII wieku. W latach 1687– 1688 terminował w warsztacie Johanna Gottfrieda Holla. Pracę mistrzowską wykonał u Petera Rohdego II w 1689 i w tym samym roku, 22 października, otrzymał obywatelstwo miejskie. Funkcję starszego gdańskiego cechu złotników pełnił w latach 1702 i 1708. W jego warsztacie terminowali od 1690 Gerhart Falck (13 VIII 1657 – 29 IV 1727) i od 1701 Michael Dietrich, a pracę mistrzowską wykonał Daniel Treuhorn (10 IV 1672 Stare Szkoty – 24 V 1742). W 1700 roku zapisał na osiemnaście lat nauki syna Friedricha, który jednak nie kontynuował zawodu ojca, podobnie jak zapisany razem z nim David Erdman oraz Conrad Stoltz, zapisany w 1697. Naukę z dyplomem ukończył Michel Erwaldt (1699). Po 1708 zajął się kupiectwem, ale nie wystąpił z cechu (każdego roku opłacał składki członkowskie).

Używał znaku warsztatowego z monogramem DM w polu o formie spłaszczonego owalu. Jego zachowane dzieła to głównie luksusowe naczynia świeckie ozdabiane scenami figuralnymi, na przykład okazałe kufle ( Muzeum Narodowe w Gdańsku, Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze, Victoria and Albert Museum w Londynie, Museo Nacional Thyssen-Bornemisza w Madrycie), kubki (Kunstgewerbemuseum w Berlinie), kaseta na przybory do pisania (Muzeum Narodowe w Warszawie), a także drobniejsze sprzęty. Wśród sreber sakralnych wskazać można kielich (dawniej w kościele św. Jana w Toruniu). Artysta biegle posługiwał się techniką repusowanego reliefu (zdobienie wyrobów z blachy przez wybijanie wgłębień, dających po drugiej stronie wypukły wzór), łączonego z elementami odlewanymi.

Zob. też złotnictwo. AFR

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania