KANAŁ NA STĘPCE
Linia 4: | Linia 4: | ||
[[File: 2_Kanał_na_Stępce.jpg |thumb| Kanał Na Stępce od strony wschodniej, widok na warsztaty szkutnicze, 1860]] | [[File: 2_Kanał_na_Stępce.jpg |thumb| Kanał Na Stępce od strony wschodniej, widok na warsztaty szkutnicze, 1860]] | ||
[[File: 4_Kanał_na_Stępce.JPG |thumb| Kanał na Stępce, widok od strony zachodniej, z Mostu Kamieniarskiego, z lewej Ołowianka, z prawej zabudowa ul. Na Stępce, 2020]] | [[File: 4_Kanał_na_Stępce.JPG |thumb| Kanał na Stępce, widok od strony zachodniej, z Mostu Kamieniarskiego, z lewej Ołowianka, z prawej zabudowa ul. Na Stępce, 2020]] | ||
− | [[File: Kanał_na_Stępce,_2022.JPG |thumb| Kanał na Stępce od strony | + | [[File: Kanał_na_Stępce,_2022.JPG |thumb| Kanał na Stępce od strony północno–wschodniej, 2022]] |
'''KANAŁ NA STĘPCE''' (Kielgraben), długości około 600 m, przekopany w 1576 po południowej stronie [[OŁOWIANKA | Ołowianki]], tworząc z niej wyspę, połączoną przerzuconym nad nim w południowo zachodniej części [[MOST KAMIENIARSKI | Mostem Kamieniarskim]]. Początkowo zwany Kanałem Ciesielskim (1595 Zimmermacher Graben). Nazwa Kielgraben (Kanał Stępkarski) pochodzi od warsztatów szkutniczych, działających nad nim od końca XVI wieku do 1869, do chwili przystąpienia do budowy [[PRZEPOMPOWNIA OŁOWIANKA | przepompowni na Ołowiance]] (Kępie).<br/><br/> | '''KANAŁ NA STĘPCE''' (Kielgraben), długości około 600 m, przekopany w 1576 po południowej stronie [[OŁOWIANKA | Ołowianki]], tworząc z niej wyspę, połączoną przerzuconym nad nim w południowo zachodniej części [[MOST KAMIENIARSKI | Mostem Kamieniarskim]]. Początkowo zwany Kanałem Ciesielskim (1595 Zimmermacher Graben). Nazwa Kielgraben (Kanał Stępkarski) pochodzi od warsztatów szkutniczych, działających nad nim od końca XVI wieku do 1869, do chwili przystąpienia do budowy [[PRZEPOMPOWNIA OŁOWIANKA | przepompowni na Ołowiance]] (Kępie).<br/><br/> | ||
Wzdłuż kanału po stronie północnej biegnie ul. Ołowianka, zakończona po stronie wschodniej przecinającym kanał mostem kolejowym, po stronie wschodniej ul. Na Stępce, ujście do Starej Motławy znajduje się na wysokości południowego początku ul. Sienna Grobla. W 2016 planowano przedłużenie także na cały Kanał na Stępce gdańskiej [[MARINA | mariny]] i utworzenie nowych 44 miejsc dla małych jachtów, motorówek i skuterów wodnych, ze względów na koszty (konieczność pogłębienia kanału, w niektórych miejscach głębokości tylko 70 cm i przebudowę na zwodzony Mostu Kamieniarskiego) projekt upadł. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | Wzdłuż kanału po stronie północnej biegnie ul. Ołowianka, zakończona po stronie wschodniej przecinającym kanał mostem kolejowym, po stronie wschodniej ul. Na Stępce, ujście do Starej Motławy znajduje się na wysokości południowego początku ul. Sienna Grobla. W 2016 planowano przedłużenie także na cały Kanał na Stępce gdańskiej [[MARINA | mariny]] i utworzenie nowych 44 miejsc dla małych jachtów, motorówek i skuterów wodnych, ze względów na koszty (konieczność pogłębienia kanału, w niektórych miejscach głębokości tylko 70 cm i przebudowę na zwodzony Mostu Kamieniarskiego) projekt upadł. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 13:09, 2 wrz 2022
KANAŁ NA STĘPCE (Kielgraben), długości około 600 m, przekopany w 1576 po południowej stronie Ołowianki, tworząc z niej wyspę, połączoną przerzuconym nad nim w południowo zachodniej części Mostem Kamieniarskim. Początkowo zwany Kanałem Ciesielskim (1595 Zimmermacher Graben). Nazwa Kielgraben (Kanał Stępkarski) pochodzi od warsztatów szkutniczych, działających nad nim od końca XVI wieku do 1869, do chwili przystąpienia do budowy przepompowni na Ołowiance (Kępie).
Wzdłuż kanału po stronie północnej biegnie ul. Ołowianka, zakończona po stronie wschodniej przecinającym kanał mostem kolejowym, po stronie wschodniej ul. Na Stępce, ujście do Starej Motławy znajduje się na wysokości południowego początku ul. Sienna Grobla. W 2016 planowano przedłużenie także na cały Kanał na Stępce gdańskiej mariny i utworzenie nowych 44 miejsc dla małych jachtów, motorówek i skuterów wodnych, ze względów na koszty (konieczność pogłębienia kanału, w niektórych miejscach głębokości tylko 70 cm i przebudowę na zwodzony Mostu Kamieniarskiego) projekt upadł.