MOST KAMIENIARSKI
Z Encyklopedia Gdańska
< Poprzednie | Następne > |
![](https://gdansk.gedanopedia.pl/images/thumb/9/9d/Komi%C4%99ga.jpg/180px-Komi%C4%99ga.jpg)
Most Kamieniarski, widok na Nową Motławę, Aegidius Dickmann, 1617
![](https://gdansk.gedanopedia.pl/images/thumb/a/a4/2_Most_Kamieniarski.jpg/180px-2_Most_Kamieniarski.jpg)
Most Kamieniarski, reprodukcja prasowa obrazu Carla Eduarda Dettloffa, połowa XIX wieku
MOST KAMIENIARSKI (pierowotnie Steinhauerbrücke, Most Szafarski), między Nową Motławą i Kanałem na Stępce, w ciągu ulic Szafarnia–Ołowianka. Zbudowany po przekopaniu w 1576 Kanału na Stępce, na planach miasta widoczny od 1599 (mapa Berndta), w 1617 (rycina Aegidiusa Dickmanna) widoczny jako zwodzony, dwuklapowy z czterema pylonami i czterema cięgnami. Od 1729 krótko zwany Mostem Czerwonym (Rotebrücke), zapewne od barwy jaką uzyskał w czasie remontu. Obecna nazwa pochodzi od warsztatów kamieniarzy zlokalizowanych na nabrzeżu Szafarni. Przed 1843 utracił zwodzenie, w końcu XIX wieku murowany. Obecny wygląd uzyskał w 1930. Długość 30 metrów.