BOELCKE-KISIELNICKI FRIEDA LINA, śpiewaczka
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Kisielnicki.jpg|thumb|[[KISIELNICKI JOSEPH AMBROSIUS von | Joseph Ambrosius Kisielnicki]], Dwie pieśni na głos z towarzyszeniem fortepianu op. 38, dedykowane Friedzie Kisielnicki]] | [[File:Kisielnicki.jpg|thumb|[[KISIELNICKI JOSEPH AMBROSIUS von | Joseph Ambrosius Kisielnicki]], Dwie pieśni na głos z towarzyszeniem fortepianu op. 38, dedykowane Friedzie Kisielnicki]] | ||
[[File: Kisielnicki_Frieda.jpg |thumb| Frieda Kisielnicki]] | [[File: Kisielnicki_Frieda.jpg |thumb| Frieda Kisielnicki]] | ||
− | '''FRIEDA (Frida) LINA BOELCKE-KISIELNICKI''' (28 IX 1874 Gdańsk – po 1920), śpiewaczka koncertowa. Córka [[KISIELNICKI JOSEPH AMBROSIUS von | Josepha Ambrosiusa Kisielnickiego]], organisty [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła | + | '''FRIEDA (Frida) LINA BOELCKE-KISIELNICKI''' (28 IX 1874 Gdańsk – po 1920), śpiewaczka koncertowa. Córka [[KISIELNICKI JOSEPH AMBROSIUS von | Josepha Ambrosiusa Kisielnickiego]], organisty [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Najświętszej Marii Panny]]. Nauki pobierała zapewne w [[SZKOŁA ŚREDNIA DLA DZIEWCZĄT | Szkole Średniej dla Dziewcząt]] im. Wiktorii, gdzie jej ojciec był nauczycielem śpiewu. Następnie studiowała muzykę w Hochschule für Musik Berlin-Charlottenburg, śpiewu uczyła się u Maxa Stangego (późniejszego nauczyciela [[KOENENKAMP REINHOLD ADOLF OSCAR | Reinholda Koenenkampa]]) i Marie Schmidt-Köhne. <br/><br/> |
Występowała na koncertach dobroczynnych, między innymi 18 III 1899 w restauracji Hermanna Mathesiusa w [[ORUNIA | Oruni]] śpiewała arię Dalili z opery ''Samson i Dalila'' Camille’a Saint-Saënsa i arię Pazia z ''Hugenotów'' Giacoma Meyerbeera; 26 I 1902 w [[KOŚCIÓŁ ZBAWICIELA (II) | kościele Zbawiciela]] na Siedlcach wykonała arię z oratorium ''Mesjasz'' Georga Friedricha Händla i pieśń ''Vaterunser'' Kurta Lietzmanna (zięcia [[FUCHS GUSTAV ADOLF | Gustava Adolfa Fuchsa]]); 11 III 1903 w Friedrich-Wilhelm-Schützenhaus ([[OGRÓD STRZELECKI I DOM STRZELECKI IM. FRYDERYKA WILHELMA | Ogród Strzelecki i Dom Strzelecki]]) śpiewała partię Anioła w oratorium ''Der Traum des Gerontius'' (''Sen Gerontiusza'') Edwarda Elgara wykonanym przez [[STOWARZYSZENIE ŚPIEWACZE | Stowarzyszenie Śpiewacze]] pod dyrekcją [[BINDER FRITZ CARL | Fritza Carla Bindera]]. 11 II 1914 w sali [[HOTEL DANZIGER HOF | hotelu Danziger Hof]] dała recital wokalny, na fortepianie akompaniował jej Fritz Binder. Program recitalu obejmował między innymi pieśni Franza Schuberta, Johannesa Brahmsa, Petera Heisego. <br/><br/> | Występowała na koncertach dobroczynnych, między innymi 18 III 1899 w restauracji Hermanna Mathesiusa w [[ORUNIA | Oruni]] śpiewała arię Dalili z opery ''Samson i Dalila'' Camille’a Saint-Saënsa i arię Pazia z ''Hugenotów'' Giacoma Meyerbeera; 26 I 1902 w [[KOŚCIÓŁ ZBAWICIELA (II) | kościele Zbawiciela]] na Siedlcach wykonała arię z oratorium ''Mesjasz'' Georga Friedricha Händla i pieśń ''Vaterunser'' Kurta Lietzmanna (zięcia [[FUCHS GUSTAV ADOLF | Gustava Adolfa Fuchsa]]); 11 III 1903 w Friedrich-Wilhelm-Schützenhaus ([[OGRÓD STRZELECKI I DOM STRZELECKI IM. FRYDERYKA WILHELMA | Ogród Strzelecki i Dom Strzelecki]]) śpiewała partię Anioła w oratorium ''Der Traum des Gerontius'' (''Sen Gerontiusza'') Edwarda Elgara wykonanym przez [[STOWARZYSZENIE ŚPIEWACZE | Stowarzyszenie Śpiewacze]] pod dyrekcją [[BINDER FRITZ CARL | Fritza Carla Bindera]]. 11 II 1914 w sali [[HOTEL DANZIGER HOF | hotelu Danziger Hof]] dała recital wokalny, na fortepianie akompaniował jej Fritz Binder. Program recitalu obejmował między innymi pieśni Franza Schuberta, Johannesa Brahmsa, Petera Heisego. <br/><br/> | ||
14 II 1903 w [[TEATR MIEJSKI | Teatrze Miejskim]] debiutowała jako Maria w operze ''Waffenschmied'' (''Płatnerz'') Alberta Lortzinga. Był to jej jedyny występ na scenie teatralnej. Ojciec dedykował jej dwie pieśni napisane do wierszy Alberta Bütowa (autora okolicznościowej sztuki wystawionej w 1904; [[SOWADE EDUARD | Eduard Sowade]]) „Abend am Meere” i „Nachtigall”. Dochód ze sprzedaży egzemplarzy zasilał fundusz budowy [[FUNDACJA AUGUSTY VICTORII| Fundacji Augusty Victorii]]. <br/><br/> | 14 II 1903 w [[TEATR MIEJSKI | Teatrze Miejskim]] debiutowała jako Maria w operze ''Waffenschmied'' (''Płatnerz'') Alberta Lortzinga. Był to jej jedyny występ na scenie teatralnej. Ojciec dedykował jej dwie pieśni napisane do wierszy Alberta Bütowa (autora okolicznościowej sztuki wystawionej w 1904; [[SOWADE EDUARD | Eduard Sowade]]) „Abend am Meere” i „Nachtigall”. Dochód ze sprzedaży egzemplarzy zasilał fundusz budowy [[FUNDACJA AUGUSTY VICTORII| Fundacji Augusty Victorii]]. <br/><br/> |
Wersja z 12:22, 9 lip 2022
FRIEDA (Frida) LINA BOELCKE-KISIELNICKI (28 IX 1874 Gdańsk – po 1920), śpiewaczka koncertowa. Córka Josepha Ambrosiusa Kisielnickiego, organisty kościoła Najświętszej Marii Panny. Nauki pobierała zapewne w Szkole Średniej dla Dziewcząt im. Wiktorii, gdzie jej ojciec był nauczycielem śpiewu. Następnie studiowała muzykę w Hochschule für Musik Berlin-Charlottenburg, śpiewu uczyła się u Maxa Stangego (późniejszego nauczyciela Reinholda Koenenkampa) i Marie Schmidt-Köhne.
Występowała na koncertach dobroczynnych, między innymi 18 III 1899 w restauracji Hermanna Mathesiusa w Oruni śpiewała arię Dalili z opery Samson i Dalila Camille’a Saint-Saënsa i arię Pazia z Hugenotów Giacoma Meyerbeera; 26 I 1902 w kościele Zbawiciela na Siedlcach wykonała arię z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Händla i pieśń Vaterunser Kurta Lietzmanna (zięcia Gustava Adolfa Fuchsa); 11 III 1903 w Friedrich-Wilhelm-Schützenhaus ( Ogród Strzelecki i Dom Strzelecki) śpiewała partię Anioła w oratorium Der Traum des Gerontius (Sen Gerontiusza) Edwarda Elgara wykonanym przez Stowarzyszenie Śpiewacze pod dyrekcją Fritza Carla Bindera. 11 II 1914 w sali hotelu Danziger Hof dała recital wokalny, na fortepianie akompaniował jej Fritz Binder. Program recitalu obejmował między innymi pieśni Franza Schuberta, Johannesa Brahmsa, Petera Heisego.
14 II 1903 w Teatrze Miejskim debiutowała jako Maria w operze Waffenschmied (Płatnerz) Alberta Lortzinga. Był to jej jedyny występ na scenie teatralnej. Ojciec dedykował jej dwie pieśni napisane do wierszy Alberta Bütowa (autora okolicznościowej sztuki wystawionej w 1904; Eduard Sowade) „Abend am Meere” i „Nachtigall”. Dochód ze sprzedaży egzemplarzy zasilał fundusz budowy Fundacji Augusty Victorii.
26 X 1905 w Berlinie-Charlottenburgu poślubiła inżyniera Eugena Reinholda Karla Boelckego (ur. 4 V 1873 Bohnsacker Weide ( Sobieszewska Pastwa)), syna Konrada i Marii z domu Hoffmann (w 1905 oboje mieszkali w Schnakenburg ( Komary)).
Bibliografia:
Polska Akademia Nauk Biblioteka Gdańska, sygn. Ee 1563 2° adl. 41.
„Danziger Zeitung“ 1899 nr 23680, 1902 nr 36, nr 44, 1903 nr 79, 1914 nr 66, 1920 nr 20.
„Danziger Allgemeine Zeitung“ 1914 nr 36.