POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚWIĘTY WOJCIECH

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 +
[[File: 1_Posterunek_kolejowy_Gdańsk_Święty_Wojciech.jpg |thumb| Posterunek kolejowy Gdańsk Święty Wojciech, położony na linii kolejowej numer 226, widok w kierunku stacji Gdańsk Olszynka, 2022]]
 
'''POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚWIĘTY WOJCIECH''', posterunek odgałęźny położony na obecnej dwutorowej, zelektryfikowanej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 226 | linii kolejowej numer 226]] (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny), na jej 4,2 kilometrze. Znajduje się pomiędzy stacjami Pruszcz Gdański a Gdańsk Olszynka. Swoją nazwą nawiązuje do dzielnicy administracyjnej  [[ORUNIA | Orunia]] – Święty Wojciech – Lipce, na której terenie jest położony.<br/><br/>
 
'''POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚWIĘTY WOJCIECH''', posterunek odgałęźny położony na obecnej dwutorowej, zelektryfikowanej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 226 | linii kolejowej numer 226]] (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny), na jej 4,2 kilometrze. Znajduje się pomiędzy stacjami Pruszcz Gdański a Gdańsk Olszynka. Swoją nazwą nawiązuje do dzielnicy administracyjnej  [[ORUNIA | Orunia]] – Święty Wojciech – Lipce, na której terenie jest położony.<br/><br/>
 
Otwarty po  II wojnie światowej. Był obsługiwany ze znajdującej się na posterunku nastawni oznaczonej skrótem SW. W okresie PRL zamknięty, ponownie otwarty w 2016 w związku z modernizacją [[LINIA KOLEJOWA NUMER 9 | linii kolejowej numer 9]] (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny), połączoną z przebudową [[LINIA KOLEJOWA NUMER 226 | linii numer 226]]. Rozebrano wówczas dawną nastawnię, a ruch na posterunku kierowany jest zdalnie ze stacji Gdańsk Olszynka przy pomocy komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Docelowo planuje się, aby był obsługiwany ze stacji Gdańsk Port Północny. Na posterunku znajduje się trapezowe przejście rozjazdowe pomiędzy torami linii dwutorowej. Zamontowana jest na nim sygnalizacja świetlna. Z uwagi na kursowanie po linii kolejowej numer 226 wyłącznie pociągów towarowych posterunek nie ma peronów. <br/><br/>
 
Otwarty po  II wojnie światowej. Był obsługiwany ze znajdującej się na posterunku nastawni oznaczonej skrótem SW. W okresie PRL zamknięty, ponownie otwarty w 2016 w związku z modernizacją [[LINIA KOLEJOWA NUMER 9 | linii kolejowej numer 9]] (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny), połączoną z przebudową [[LINIA KOLEJOWA NUMER 226 | linii numer 226]]. Rozebrano wówczas dawną nastawnię, a ruch na posterunku kierowany jest zdalnie ze stacji Gdańsk Olszynka przy pomocy komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Docelowo planuje się, aby był obsługiwany ze stacji Gdańsk Port Północny. Na posterunku znajduje się trapezowe przejście rozjazdowe pomiędzy torami linii dwutorowej. Zamontowana jest na nim sygnalizacja świetlna. Z uwagi na kursowanie po linii kolejowej numer 226 wyłącznie pociągów towarowych posterunek nie ma peronów. <br/><br/>
 
Obok niego przebiega trasa S7, płynie rzeka [[RADUNIA | Radunia]], po jej drugiej stronie znajduje się ul. Niegowo. <br/><br/>
 
Obok niego przebiega trasa S7, płynie rzeka [[RADUNIA | Radunia]], po jej drugiej stronie znajduje się ul. Niegowo. <br/><br/>
 
Nazwę Gdańsk Święty Wojciech w latach 1954–1991 nosił nieistniejący już przystanek osobowy położony na linii kolejowej numer 9. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
 
Nazwę Gdańsk Święty Wojciech w latach 1954–1991 nosił nieistniejący już przystanek osobowy położony na linii kolejowej numer 9. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Aktualna wersja na dzień 17:50, 17 maj 2022

Posterunek kolejowy Gdańsk Święty Wojciech, położony na linii kolejowej numer 226, widok w kierunku stacji Gdańsk Olszynka, 2022

POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚWIĘTY WOJCIECH, posterunek odgałęźny położony na obecnej dwutorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej numer 226 (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny), na jej 4,2 kilometrze. Znajduje się pomiędzy stacjami Pruszcz Gdański a Gdańsk Olszynka. Swoją nazwą nawiązuje do dzielnicy administracyjnej Orunia – Święty Wojciech – Lipce, na której terenie jest położony.

Otwarty po II wojnie światowej. Był obsługiwany ze znajdującej się na posterunku nastawni oznaczonej skrótem SW. W okresie PRL zamknięty, ponownie otwarty w 2016 w związku z modernizacją linii kolejowej numer 9 (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny), połączoną z przebudową linii numer 226. Rozebrano wówczas dawną nastawnię, a ruch na posterunku kierowany jest zdalnie ze stacji Gdańsk Olszynka przy pomocy komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Docelowo planuje się, aby był obsługiwany ze stacji Gdańsk Port Północny. Na posterunku znajduje się trapezowe przejście rozjazdowe pomiędzy torami linii dwutorowej. Zamontowana jest na nim sygnalizacja świetlna. Z uwagi na kursowanie po linii kolejowej numer 226 wyłącznie pociągów towarowych posterunek nie ma peronów.

Obok niego przebiega trasa S7, płynie rzeka Radunia, po jej drugiej stronie znajduje się ul. Niegowo.

Nazwę Gdańsk Święty Wojciech w latach 1954–1991 nosił nieistniejący już przystanek osobowy położony na linii kolejowej numer 9. PP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania