MOST NA NOWEJ MOTŁAWIE
Linia 4: | Linia 4: | ||
[[File:Most_na_Szopy.JPG|thumb| Pozostałości po Moście na Szopy, w tle Most na Nowej Motławie, 2018]] | [[File:Most_na_Szopy.JPG|thumb| Pozostałości po Moście na Szopy, w tle Most na Nowej Motławie, 2018]] | ||
− | '''MOST NA [[MOTŁAWA | NOWEJ MOTŁAWIE]]''', łączący [[SPICHLERZE | Spichlerze]] z ul. Ułańską (bezpośrednio ul. Pszenną na zachodnim brzegu z Kamienną Groblą i ul. Szopy na wschodnim), zbudowany w czynie społecznym przez wojsko (tzw. most Baileya, przenośny, wedle konstrukcji opracowanej podczas II wojny światowej), 55 m długości. Został oddany do użytku 1 IX 1958 | + | '''MOST NA [[MOTŁAWA | NOWEJ MOTŁAWIE]]''', łączący [[SPICHLERZE | Spichlerze]] z ul. Ułańską (bezpośrednio ul. Pszenną na zachodnim brzegu z Kamienną Groblą i ul. Szopy na wschodnim), zbudowany w czynie społecznym przez wojsko (tzw. most Baileya, przenośny, wedle konstrukcji opracowanej podczas II wojny światowej), 55 m długości. Został oddany do użytku 1 IX 1958. Początkowo był przeznaczony wyłącznie dla ruchu pieszego, a następnie, po położeniu przez wojsko szyn tramwajowych na Podwalu Przedmiejskim (prace rozpoczęto 10 X 1958 roku), dla ruchu tramwajowego (jeden tor, dwukierunkowy) i pieszego. Od 1979 mogły po nim jeździć tylko tramwaje starszego typu (102N, budowane w latach 60. XX wieku). <br/><br/> |
− | W 1992 | + | W 1992 został zamknięty dla ruchu tramwajowego (zlikwidowano torowisko), w marcu 1993 ostatecznie dla ruchu pieszego. 25 VI 1994 zdemontowano go na koszt gminy Braniewo, która ustawiła go w Nowej Pasłęce nad rzeką Pasłęką (tu przedłużony do 80 m). Został zastąpiony przez nowo budowany żelbetonowy most drogowo-torowy, powstały w ramach rozbudowy trasy W-Z. Budowę rozpoczęło Płockie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych jesienią 1979, otwarcie planowano na 15 III 1984, doszło do niego dopiero 10 VIII 1992. {{author: MrGl}} {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 18:23, 1 kwi 2022
MOST NA NOWEJ MOTŁAWIE, łączący Spichlerze z ul. Ułańską (bezpośrednio ul. Pszenną na zachodnim brzegu z Kamienną Groblą i ul. Szopy na wschodnim), zbudowany w czynie społecznym przez wojsko (tzw. most Baileya, przenośny, wedle konstrukcji opracowanej podczas II wojny światowej), 55 m długości. Został oddany do użytku 1 IX 1958. Początkowo był przeznaczony wyłącznie dla ruchu pieszego, a następnie, po położeniu przez wojsko szyn tramwajowych na Podwalu Przedmiejskim (prace rozpoczęto 10 X 1958 roku), dla ruchu tramwajowego (jeden tor, dwukierunkowy) i pieszego. Od 1979 mogły po nim jeździć tylko tramwaje starszego typu (102N, budowane w latach 60. XX wieku).
W 1992 został zamknięty dla ruchu tramwajowego (zlikwidowano torowisko), w marcu 1993 ostatecznie dla ruchu pieszego. 25 VI 1994 zdemontowano go na koszt gminy Braniewo, która ustawiła go w Nowej Pasłęce nad rzeką Pasłęką (tu przedłużony do 80 m). Został zastąpiony przez nowo budowany żelbetonowy most drogowo-torowy, powstały w ramach rozbudowy trasy W-Z. Budowę rozpoczęło Płockie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych jesienią 1979, otwarcie planowano na 15 III 1984, doszło do niego dopiero 10 VIII 1992.