MOST KROWI
Linia 8: | Linia 8: | ||
[[File:3_Most_Krowi.JPG|thumb|Wejście na Most Krowi od strony ul. Chmielnej, 2018]] | [[File:3_Most_Krowi.JPG|thumb|Wejście na Most Krowi od strony ul. Chmielnej, 2018]] | ||
− | '''MOST KROWI''' (1378 pons vaccarum, 1379 kubrughe) nad [[MOTŁAWA | Motławą]], łączy przez [[BRAMA KROWIA| Bramę Krowią]] ul. [[OGARNA, ulica | Ogarną]] z Chmielną, obecnie długość 45 m, szerokość 9 m, dwa przęsła. Zbudowany w latach 1378–1379, zwodzony; początkowo służył do przepędzania bydła na pastwiska istniejące na późniejszych [[SPICHLERZE | Spichlerzach]] i ku Świńskim Łąkom na [[DOLNE MIASTO | Dolnym Mieście]].<br/><br/> | + | '''MOST KROWI''' (1378 pons vaccarum, 1379 kubrughe) nad [[MOTŁAWA | Motławą]], łączy przez [[BRAMA KROWIA| Bramę Krowią]] ul. [[OGARNA, ulica | Ogarną]] z Chmielną, obecnie długość 45 m, szerokość 9 m, dwa przęsła. Zbudowany w latach 1378–1379, zwodzony; początkowo służył do przepędzania bydła do funkcjonującej od 1331 [[RZEŹNIE | rzeźni]], położonej na obszarze obecnej ul. Chmielnej 42-47, oraz na pastwiska istniejące na późniejszych [[SPICHLERZE | Spichlerzach]] i ku Świńskim Łąkom na [[DOLNE MIASTO | Dolnym Mieście]].<br/><br/> |
Przebudowany w 1517. 11 VIII 1580 zawaliła się jego część od strony Spichlerzy. Po odbudowie z obu stron przed częścią zwodzoną umieszczono po dwa drewniane słupy (w sumie cztery), przez które przechodziły liny obciążone ciężarami ułatwiającymi otwieranie. Słupy były zwieńczone sylwetkami lwów z herbem Gdańska. Do połowy XIX wieku zamykany na noc.<br/><br/> | Przebudowany w 1517. 11 VIII 1580 zawaliła się jego część od strony Spichlerzy. Po odbudowie z obu stron przed częścią zwodzoną umieszczono po dwa drewniane słupy (w sumie cztery), przez które przechodziły liny obciążone ciężarami ułatwiającymi otwieranie. Słupy były zwieńczone sylwetkami lwów z herbem Gdańska. Do połowy XIX wieku zamykany na noc.<br/><br/> |
Wersja z 13:56, 29 mar 2022
MOST KROWI (1378 pons vaccarum, 1379 kubrughe) nad Motławą, łączy przez Bramę Krowią ul. Ogarną z Chmielną, obecnie długość 45 m, szerokość 9 m, dwa przęsła. Zbudowany w latach 1378–1379, zwodzony; początkowo służył do przepędzania bydła do funkcjonującej od 1331 rzeźni, położonej na obszarze obecnej ul. Chmielnej 42-47, oraz na pastwiska istniejące na późniejszych Spichlerzach i ku Świńskim Łąkom na Dolnym Mieście.
Przebudowany w 1517. 11 VIII 1580 zawaliła się jego część od strony Spichlerzy. Po odbudowie z obu stron przed częścią zwodzoną umieszczono po dwa drewniane słupy (w sumie cztery), przez które przechodziły liny obciążone ciężarami ułatwiającymi otwieranie. Słupy były zwieńczone sylwetkami lwów z herbem Gdańska. Do połowy XIX wieku zamykany na noc.
W okresie 1901–1902 zmodernizowany jako stalowy i zwodzony (do tego czasu był ostatnim gdańskim większym mostem drewnianym) o nośności 20 ton, z pomostem z blach nieckowych i zaimpregnowanymi klockami z drewna sosnowego; jako jeden z pierwszych w Europie miał – oprócz ręcznych – także elektryczne urządzenie umożliwiające zwodzenie (otwieranie i zamykanie trwało 30 sekund, otwieranie ręczne – 105 sekund).
Uszkodzony w 1945. Na przełomie marca i kwietnia 1973 roku wyburzono uszkodzoną konstrukcję, kładąc na filarach stalową kładkę dla pieszych sześciometrowej szerokości. W 1977 został przebudowany na most stały.