LINIA KOLEJOWA NUMER 201
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
[[File: Linia_kolejowa_numer_201.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 201]] | [[File: Linia_kolejowa_numer_201.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 201]] | ||
− | '''LINIA KOLEJOWA NUMER 201''', normalnotorowa linia kolejowa biegnąca z Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz Wschód i Kościerzynę do Gdyni Portu. W obrębie Gdańska jest linią dwutorową oraz niezelektryfikowaną, na jej 188,5 kilometrze znajduje się węzłowa [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | stacja kolejowa Gdańsk Osowa]]. Ma długość 206 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie z kierunku południowo-zachodniego na północno-wschodni, przez dzielnicę [[OSOWA | Osowa]]. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski oraz towarowy.<br/><br/> | + | '''LINIA KOLEJOWA NUMER 201''', normalnotorowa linia kolejowa biegnąca z Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz Wschód i Kościerzynę do Gdyni Portu. W obrębie Gdańska jest linią dwutorową oraz niezelektryfikowaną, z [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK OSOWA R1 | posterunkiem-rozjazdem kolejowym Gdańsk Osowa R1]] i [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK OSOWA R4 | posterunkiem-rozjazdem kolejowym Gdańsk Osowa R4]], na jej 188,5 kilometrze znajduje się węzłowa [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | stacja kolejowa Gdańsk Osowa]]. Ma długość 206 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie z kierunku południowo-zachodniego na północno-wschodni, przez dzielnicę [[OSOWA | Osowa]]. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski oraz towarowy.<br/><br/> |
− | W celu zapewnienia kolejowego połączenia ziem II Rzeczpospolitej z gdyńskim portem, omijającego teren [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]], otwarto 20 XI 1921 jednotorową, | + | W celu zapewnienia kolejowego połączenia ziem II Rzeczpospolitej z gdyńskim portem, omijającego teren [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]], otwarto 20 XI 1921 jednotorową, niezelektryfikowaną linię łączącą [[KOKOSZKI | Kokoszki]] z Gdynią, która na krótkich odcinkach (pomiędzy obecnymi stacjami [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | Gdańsk Osowa]] i Gdynia Główna) miała podobny przebieg jak dzisiejsza linia kolejowa numer 201. Podczas rozbudowy gdyńskiego portu ówczesne połączenie okazało się niewystarczające i po powołaniu Francusko-Polskiego Towarzystwa Kolejowego wybudowano nową linię. Odcinek linii z Somonina do Gdyni Głównej został oddany do użytku 9 XI 1930.<br/><br/> |
− | Strategiczne znaczenie linii zmniejszyło się po II wojnie światowej, choć poza ruchem pasażerskim kursowały nią również pociągi towarowe obsługujące port w Gdyni. | + | Strategiczne znaczenie linii zmniejszyło się po II wojnie światowej, choć poza ruchem pasażerskim kursowały nią również pociągi towarowe obsługujące port w Gdyni. Zmniejszenie intensywności wykorzystania nastąpiło w 1969 wraz z elektryfikacją [[LINIA KOLEJOWA NUMER 9 | linii kolejowej numer 9]] i przeniesieniem na nią większości ruchu towarowego. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 09:13, 10 lut 2022
LINIA KOLEJOWA NUMER 201, normalnotorowa linia kolejowa biegnąca z Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz Wschód i Kościerzynę do Gdyni Portu. W obrębie Gdańska jest linią dwutorową oraz niezelektryfikowaną, z posterunkiem-rozjazdem kolejowym Gdańsk Osowa R1 i posterunkiem-rozjazdem kolejowym Gdańsk Osowa R4, na jej 188,5 kilometrze znajduje się węzłowa stacja kolejowa Gdańsk Osowa. Ma długość 206 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie z kierunku południowo-zachodniego na północno-wschodni, przez dzielnicę Osowa. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski oraz towarowy.
W celu zapewnienia kolejowego połączenia ziem II Rzeczpospolitej z gdyńskim portem, omijającego teren II Wolnego Miasta Gdańska, otwarto 20 XI 1921 jednotorową, niezelektryfikowaną linię łączącą Kokoszki z Gdynią, która na krótkich odcinkach (pomiędzy obecnymi stacjami Gdańsk Osowa i Gdynia Główna) miała podobny przebieg jak dzisiejsza linia kolejowa numer 201. Podczas rozbudowy gdyńskiego portu ówczesne połączenie okazało się niewystarczające i po powołaniu Francusko-Polskiego Towarzystwa Kolejowego wybudowano nową linię. Odcinek linii z Somonina do Gdyni Głównej został oddany do użytku 9 XI 1930.
Strategiczne znaczenie linii zmniejszyło się po II wojnie światowej, choć poza ruchem pasażerskim kursowały nią również pociągi towarowe obsługujące port w Gdyni. Zmniejszenie intensywności wykorzystania nastąpiło w 1969 wraz z elektryfikacją linii kolejowej numer 9 i przeniesieniem na nią większości ruchu towarowego.