GREGOROVIUS MICHAEL CARL, artysta plastyk
Linia 10: | Linia 10: | ||
XIX wiek – 1. połowa XX wieku]]). Drobiazgowa dokładność, z jaką oddawał szczegóły wyglądu ulic i budowli, niewykluczająca indywidualnego potraktowania tematu, zbliżała jego obrazy do dekoracji teatralnych. Malował pejzaże ze statkami na redzie portu gdańskiego i widoki miast niemieckich. Wystawiał w latach 1814–1839 w Gdańsku oraz w Berlińskiej Akademii. Obraz olejny przedstawiający Długi Targ, z 1832, został wyróżniony na Wystawie Stulecia w 1906 w berlińskiej Nationalgalerie. | XIX wiek – 1. połowa XX wieku]]). Drobiazgowa dokładność, z jaką oddawał szczegóły wyglądu ulic i budowli, niewykluczająca indywidualnego potraktowania tematu, zbliżała jego obrazy do dekoracji teatralnych. Malował pejzaże ze statkami na redzie portu gdańskiego i widoki miast niemieckich. Wystawiał w latach 1814–1839 w Gdańsku oraz w Berlińskiej Akademii. Obraz olejny przedstawiający Długi Targ, z 1832, został wyróżniony na Wystawie Stulecia w 1906 w berlińskiej Nationalgalerie. | ||
<br/><br/> | <br/><br/> | ||
− | Jego prace znajdują się między innymi w kolekcjach [[MUZEUM NARODOWE | Muzeum Narodowego]] i muzeów berlińskich. Mieszkał przy Langgarten 77 (ul. Długie Ogrody). Ojciec [[GREGOROVIUS GEORG FERDINAND | Georga Ferdinanda Gregoroviusa]], [[GREGOROVIUS WILHELM EDUARD | Wilhelma Eduarda Gregoroviusa]] i Carla Theobalda. {{author: MJB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | + | Jego prace znajdują się między innymi w kolekcjach [[MUZEUM NARODOWE | Muzeum Narodowego]] i muzeów berlińskich. Mieszkał przy Langgarten 77 (ul. Długie Ogrody). Żonaty był z Julianą Jeanettą z domu Herrmann. Ojciec [[GREGOROVIUS GEORG FERDINAND | Georga Ferdinanda Gregoroviusa]], [[GREGOROVIUS WILHELM EDUARD | Wilhelma Eduarda Gregoroviusa]] i Carla Theobalda. {{author: MJB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 13:27, 30 cze 2022
MICHAEL CARL GREGOROVIUS (11 X 1786 Gdańsk – 17 V 1850 Gdańsk), artysta plastyk. Syn kupca gdańskiego Johanna Burharda.
Edukację rozpoczął od nauki rzemiosła u jednego z gdańskich malarzy pokojowych. W latach 1804–1806 uczył się w Królewskiej Szkole Sztuk Pięknych u Johanna A. Breysiga. Jednocześnie pracował pod jego kierunkiem jako malarz dekoracji teatralnych i dioram ( Teatr Miejski). W czasie wojny z Francją 1813–1814 walczył jako ochotnik w pruskim korpusie inżynieryjnym. Odbył następnie praktykę w berlińskim atelier „Diorama” Paula Gropiusa. Wzorując się na nim, założył w Gdańsku własne atelier, które nazywał teatrem optycznym (22 I 1825 zorganizował spektakl mechaniczny, przedstawiając zamek w Malborku). Na stałe zatrudniony w teatrze w Gdańsku, w 1834 przebywał w Berlinie.
Malował eleganckie, starannie i szczegółowo opracowane widoki architektury Gdańska (zob. szerzej Malarstwo.
XIX wiek – 1. połowa XX wieku). Drobiazgowa dokładność, z jaką oddawał szczegóły wyglądu ulic i budowli, niewykluczająca indywidualnego potraktowania tematu, zbliżała jego obrazy do dekoracji teatralnych. Malował pejzaże ze statkami na redzie portu gdańskiego i widoki miast niemieckich. Wystawiał w latach 1814–1839 w Gdańsku oraz w Berlińskiej Akademii. Obraz olejny przedstawiający Długi Targ, z 1832, został wyróżniony na Wystawie Stulecia w 1906 w berlińskiej Nationalgalerie.
Jego prace znajdują się między innymi w kolekcjach Muzeum Narodowego i muzeów berlińskich. Mieszkał przy Langgarten 77 (ul. Długie Ogrody). Żonaty był z Julianą Jeanettą z domu Herrmann. Ojciec Georga Ferdinanda Gregoroviusa, Wilhelma Eduarda Gregoroviusa i Carla Theobalda.