GRAF ZEPPELIN, sterowiec

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 +
[[File:Karta pocztowa upamiętniająca przelot zeppelina nad Wrzeszczem w 1932 roku.JPG|thumb|Karta pocztowa upamiętniająca przelot zeppelina nad Wrzeszczem w 1932 roku]]
 
[[File: Graf_Zeppelin.jpg |thumb| Widokówka przedstawiającą sterowiec Graf Zeppelin nad Gdańskiem]]
 
[[File: Graf_Zeppelin.jpg |thumb| Widokówka przedstawiającą sterowiec Graf Zeppelin nad Gdańskiem]]
 
[[File: Sterowic_Graff_Zeppelin.jpg |thumb| Widokówka przedstawiającą sterowiec Graf Zeppelin nad Gdańskiem]]
 
[[File: Sterowic_Graff_Zeppelin.jpg |thumb| Widokówka przedstawiającą sterowiec Graf Zeppelin nad Gdańskiem]]

Wersja z 15:37, 19 wrz 2021

Karta pocztowa upamiętniająca przelot zeppelina nad Wrzeszczem w 1932 roku
Widokówka przedstawiającą sterowiec Graf Zeppelin nad Gdańskiem
Widokówka przedstawiającą sterowiec Graf Zeppelin nad Gdańskiem
List przewieziony zeppelinem
z okazji wystawy poczty lotniczej
w Gdańsku, 1932
Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk
Partner redakcji

„GRAF ZEPPELIN” (D-LZ 127), jeden z najsłynniejszych niemieckich sterowców o konstrukcji szkieletowej, zbudowany w latach 1927–1928 we Friedrichshafen (stocznia powietrzna Luftschiffbau Zeppelin GmbH). Odbył wiele spektakularnych podróży, między innymi do Ameryki Północnej (1928), dookoła świata (1929), w region podbiegunowy (1931), i ustanowił kilka rekordów (na przykład najdłuższa podróż statkiem powietrznym – 6384,5 km, najdłuższy nieprzerwany lot – 71 godzin). Był też używany do akcji propagandowych. Po katastrofie D-LZ 129 „Hindenburg” (6 V 1937) loty sterowców wstrzymano. Ostatecznie zezłomowany w 1940 roku.

Nad Gdańskiem pojawił się siedmiokrotnie. 15 VIII 1929 roku podczas lotu z Berlina do Królewca (w ramach podróży dookoła świata) okrążył kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, po czym odleciał nad Zatokę Gdańską, obierając kurs na Piławę. 24 VIII 1930 gościł nad miastem dwukrotnie: wczesnym rankiem w drodze do Królewca i wieczorem, powracając z niego (odleciał w kierunku Tczewa). 30 VII 1931, podczas rejsu znad Bieguna Północnego, zjawił się nad Gdańskiem bez zapowiedzi (co wynikało z awarii radiotelegrafu na sterowcu), dwukrotnie okrążył miasto i odleciał w kierunku powiatu kartuskiego. 31 VII 1932, przy okazji rejsu na Bornholm i do Szwecji, był w Gdańsku dwukrotnie. Około godziny 8.00 nadleciał od strony Nowego Portu i wylądował na lotnisku we Wrzeszczu, by wymienić pasażerów. Ponownie pojawił się w Gdańsku wieczorem: około godziny 19.15 nadleciał od strony Oliwy i Jelitkowa, po czym wylądował na lotnisku. Jego przylot wzbudził sensację, ściągając w ciągu całego dnia na lotnisko do 30 tysięcy widzów. Wizyta była wpisana w gdańską imprezę poświęconą poczcie lotniczej. 27 III 1936 roku przeleciał nad Gdańskiem w towarzystwie D-LZ 129 „Hindenburg” (był to jedyny przelot tego sterowca nad miastem), wracając z Prus Wschodnich w ramach kampanii związanej z wyborami do Reichstagu (29 III 1936). JDan

Dane techniczne sterowca
„Graf Zeppelin”
Port macierzysty Friedrichshafen
Długość 236,6 m
Średnica 30,5 m
Masa 58 ton
Maksymalna prędkość 128 km/h
Załoga 45–50 osób
Pasażerowie do 25 osób
JDan
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania