PRZYSTANEK KOLEJOWY LEWY BRZEG WISŁY

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 2: Linia 2:
  
 
'''PRZYSTANEK KOLEJOWY LEWY BRZEG WISŁY''', nieistniejący przystanek osobowy położony na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii wąskotorowej o rozstawie szyn 750 milimetrów. Położony był w obecnej dzielnicy Gdańsk-[[WYSPA SOBIESZEWSKA | Wyspa Sobieszewska]], obok obecnej ul. Świbnieńskiej oraz drogowej przeprawy promowej [[ŚWIBNO | Świbno]] – Mikoszewo.<br/><br/>
 
'''PRZYSTANEK KOLEJOWY LEWY BRZEG WISŁY''', nieistniejący przystanek osobowy położony na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii wąskotorowej o rozstawie szyn 750 milimetrów. Położony był w obecnej dzielnicy Gdańsk-[[WYSPA SOBIESZEWSKA | Wyspa Sobieszewska]], obok obecnej ul. Świbnieńskiej oraz drogowej przeprawy promowej [[ŚWIBNO | Świbno]] – Mikoszewo.<br/><br/>
Otwarty w 1905 pod nazwą Weichselufer Linkes, jako część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach, należącej do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft. W 1945 przejęty przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych z siedzibą w Nowym Stawie przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku. Zmieniono wówczas nazwę na Lewy Brzeg Wisły.<br/><br/>
+
Otwarty w 1905 pod nazwą Weichselufer Linkes, jako część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach, należącej do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft. W 1945 przejęty przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku z siedzibą w Nowym Stawie. Zmieniono wówczas nazwę na Lewy Brzeg Wisły.<br/><br/>
 
Od początku powstania przy przystanku funkcjonował prom przewożący tabor wraz z pasażerami i towarami na drugą stronę Wisły, do znajdującego się tam przystanku kolejowego Prawy Brzeg Wisły (w latach 1905–1928 noszący nazwę Weichsel Durchstich, a w okresie 1928–1945 nazywany Weichselufer Rechtes). Wskutek zniszczeń podczas walk kończących II wojnę światową ruch pasażerski i towarowy na linii, przy której był położony, został wstrzymany, wznowiono go w październiku 1947. Znajdował się na nim jeden peron jednokrawędziowy oraz ładownia. <br/><br/>
 
Od początku powstania przy przystanku funkcjonował prom przewożący tabor wraz z pasażerami i towarami na drugą stronę Wisły, do znajdującego się tam przystanku kolejowego Prawy Brzeg Wisły (w latach 1905–1928 noszący nazwę Weichsel Durchstich, a w okresie 1928–1945 nazywany Weichselufer Rechtes). Wskutek zniszczeń podczas walk kończących II wojnę światową ruch pasażerski i towarowy na linii, przy której był położony, został wstrzymany, wznowiono go w październiku 1947. Znajdował się na nim jeden peron jednokrawędziowy oraz ładownia. <br/><br/>
 
W 1955 przestał funkcjonować kolejowy prom przez Wisłę i odtąd pociągi dojeżdżały tylko do tego przystanku, kończąc na nim bieg i później wracały. Ostatecznie ruch na linii zawieszono 31 V 1971. Tory zostały rozebrane w 1974/1975.<br/><br/>
 
W 1955 przestał funkcjonować kolejowy prom przez Wisłę i odtąd pociągi dojeżdżały tylko do tego przystanku, kończąc na nim bieg i później wracały. Ostatecznie ruch na linii zawieszono 31 V 1971. Tory zostały rozebrane w 1974/1975.<br/><br/>
 
Przystanek o nazwie Lewy Brzeg Wisły (często zapisywany w celu odróżnienia z członem Gniew w nawiasie), w latach 1901–1920 zwany Linkes Weichselufer, znajdował się także na terenie miasta Gniew, przy tamtejszej linii wąskotorowej. Również i przy nim funkcjonowała kolejowa przeprawa promowa przez Wisłę. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
 
Przystanek o nazwie Lewy Brzeg Wisły (często zapisywany w celu odróżnienia z członem Gniew w nawiasie), w latach 1901–1920 zwany Linkes Weichselufer, znajdował się także na terenie miasta Gniew, przy tamtejszej linii wąskotorowej. Również i przy nim funkcjonowała kolejowa przeprawa promowa przez Wisłę. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Aktualna wersja na dzień 16:57, 14 maj 2022

PRZYSTANEK KOLEJOWY LEWY BRZEG WISŁY, nieistniejący przystanek osobowy położony na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii wąskotorowej o rozstawie szyn 750 milimetrów. Położony był w obecnej dzielnicy Gdańsk- Wyspa Sobieszewska, obok obecnej ul. Świbnieńskiej oraz drogowej przeprawy promowej Świbno – Mikoszewo.

Otwarty w 1905 pod nazwą Weichselufer Linkes, jako część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach, należącej do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft. W 1945 przejęty przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku z siedzibą w Nowym Stawie. Zmieniono wówczas nazwę na Lewy Brzeg Wisły.

Od początku powstania przy przystanku funkcjonował prom przewożący tabor wraz z pasażerami i towarami na drugą stronę Wisły, do znajdującego się tam przystanku kolejowego Prawy Brzeg Wisły (w latach 1905–1928 noszący nazwę Weichsel Durchstich, a w okresie 1928–1945 nazywany Weichselufer Rechtes). Wskutek zniszczeń podczas walk kończących II wojnę światową ruch pasażerski i towarowy na linii, przy której był położony, został wstrzymany, wznowiono go w październiku 1947. Znajdował się na nim jeden peron jednokrawędziowy oraz ładownia.

W 1955 przestał funkcjonować kolejowy prom przez Wisłę i odtąd pociągi dojeżdżały tylko do tego przystanku, kończąc na nim bieg i później wracały. Ostatecznie ruch na linii zawieszono 31 V 1971. Tory zostały rozebrane w 1974/1975.

Przystanek o nazwie Lewy Brzeg Wisły (często zapisywany w celu odróżnienia z członem Gniew w nawiasie), w latach 1901–1920 zwany Linkes Weichselufer, znajdował się także na terenie miasta Gniew, przy tamtejszej linii wąskotorowej. Również i przy nim funkcjonowała kolejowa przeprawa promowa przez Wisłę. PP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania