POSTERUNEK KOLEJOWY MOTŁAWA MOST
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''POSTERUNEK KOLEJOWY MOTŁAWA MOST''', dawny posterunek odgałęźny, na którym jednotorowa, zelektryfikowana [[LINIA KOLEJOWA NUMER 721 | linia kolejowa numer 721]] (Gdańsk Południowy – Motława Most) kończyła się i łączyła z dwutorową, zelektryfikowaną [[LINIA KOLEJOWA NUMER 226 | linią kolejową numer 226]] (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny). Położony był na 2,6 kilometrze tej pierwszej i 8 kilometrze tej drugiej. Znajdował się na terenie obecnych dzielnicy Gdańsk-[[ORUNIA | Orunia]-Święty Wojciech-Lipce.<br/><br/> | + | '''POSTERUNEK KOLEJOWY MOTŁAWA MOST''', dawny posterunek odgałęźny, na którym jednotorowa, zelektryfikowana [[LINIA KOLEJOWA NUMER 721 | linia kolejowa numer 721]] (Gdańsk Południowy – Motława Most) kończyła się i łączyła z dwutorową, zelektryfikowaną [[LINIA KOLEJOWA NUMER 226 | linią kolejową numer 226]] (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny). Położony był na 2,6 kilometrze tej pierwszej i 8 kilometrze tej drugiej. Znajdował się na terenie obecnych dzielnicy Gdańsk-[[ORUNIA | Orunia]]-Święty Wojciech-Lipce.<br/><br/> |
Otwarty w 1942 w związku z budową odcinka linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego, wcześniej istniała linia biegnąca z obecnej | Otwarty w 1942 w związku z budową odcinka linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego, wcześniej istniała linia biegnąca z obecnej | ||
[[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY | stacji Gdańsk Południowy]] do Gdańsk Olszynka. Nosił nazwę Mottlaubrücke, od 1945 Motława Most, od mostu znajdującego się po jego wschodniej stronie (obecnie są to dwa kolejowe mosty).<br/><br/> | [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY | stacji Gdańsk Południowy]] do Gdańsk Olszynka. Nosił nazwę Mottlaubrücke, od 1945 Motława Most, od mostu znajdującego się po jego wschodniej stronie (obecnie są to dwa kolejowe mosty).<br/><br/> | ||
Z jego zachodniej strony wybiegały: [[LINIA KOLEJOWA NUMER 226 | linia kolejowa numer 226]] w kierunku stacji Pruszcz Gdański i [[LINIA KOLEJOWA NUMER 721 | linia numer 721]] w kierunku stacji Gdańsk Południowy. Z drugiej strony biegła [[LINIA KOLEJOWA NUMER 226 | linia numer 226]] w kierunku stacji Gdańsk Olszynka. Na posterunku znajdował się tylko jeden rozjazd. W jego obrębie znajdowały się trzy przejazdy kolejowe, pierwszy w ciągu ul. Przybrzeżnej, drugi w ciągu ul. Wschodniej i trzeci w ciągu ul. Olszyńskiej. Wszystkie zaopatrzone były w samoczynną sygnalizację przejazdową. Na obu liniach kolejowych, poza wyjątkowymi sytuacjami, odbywał się tylko towarowy ruch pociągów, nie posiadał peronów. Ruch prowadzony był z nastawni oznaczonej symbolem MM, przy pomocy mechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Budynek nastawni zlokalizowany był po południowej stronie torów. Przy torach znajdowała się sygnalizacja świetlna. <br/><br/> | Z jego zachodniej strony wybiegały: [[LINIA KOLEJOWA NUMER 226 | linia kolejowa numer 226]] w kierunku stacji Pruszcz Gdański i [[LINIA KOLEJOWA NUMER 721 | linia numer 721]] w kierunku stacji Gdańsk Południowy. Z drugiej strony biegła [[LINIA KOLEJOWA NUMER 226 | linia numer 226]] w kierunku stacji Gdańsk Olszynka. Na posterunku znajdował się tylko jeden rozjazd. W jego obrębie znajdowały się trzy przejazdy kolejowe, pierwszy w ciągu ul. Przybrzeżnej, drugi w ciągu ul. Wschodniej i trzeci w ciągu ul. Olszyńskiej. Wszystkie zaopatrzone były w samoczynną sygnalizację przejazdową. Na obu liniach kolejowych, poza wyjątkowymi sytuacjami, odbywał się tylko towarowy ruch pociągów, nie posiadał peronów. Ruch prowadzony był z nastawni oznaczonej symbolem MM, przy pomocy mechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Budynek nastawni zlokalizowany był po południowej stronie torów. Przy torach znajdowała się sygnalizacja świetlna. <br/><br/> | ||
Na początku XXI wieku zawieszono ruch po jednym z torów linii numer 226 w kierunku Pruszcza Gdańskiego i posterunek został zamknięty. Po jednym z torów odbywał się dwukierunkowy ruch pociągów Gdańsk Południowy – Gdańsk Olszynka, po drugim kursowały w obie strony pociągi na trasie Pruszcz Gdański – Gdańsk Olszynka. W latach 2015–2016 zmodernizowano linię nr 226, na posterunku powrócono do dawnego układu ruchowego. Budynek nastawni rozebrano, przejazd pociągów obsługiwany jest ze stacji Gdańsk Olszynka, a samo odgałęzienie linii numer 721 otrzymało nazwę Gdańsk Olszynka R1. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | Na początku XXI wieku zawieszono ruch po jednym z torów linii numer 226 w kierunku Pruszcza Gdańskiego i posterunek został zamknięty. Po jednym z torów odbywał się dwukierunkowy ruch pociągów Gdańsk Południowy – Gdańsk Olszynka, po drugim kursowały w obie strony pociągi na trasie Pruszcz Gdański – Gdańsk Olszynka. W latach 2015–2016 zmodernizowano linię nr 226, na posterunku powrócono do dawnego układu ruchowego. Budynek nastawni rozebrano, przejazd pociągów obsługiwany jest ze stacji Gdańsk Olszynka, a samo odgałęzienie linii numer 721 otrzymało nazwę Gdańsk Olszynka R1. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 08:09, 15 maj 2022
POSTERUNEK KOLEJOWY MOTŁAWA MOST, dawny posterunek odgałęźny, na którym jednotorowa, zelektryfikowana linia kolejowa numer 721 (Gdańsk Południowy – Motława Most) kończyła się i łączyła z dwutorową, zelektryfikowaną linią kolejową numer 226 (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny). Położony był na 2,6 kilometrze tej pierwszej i 8 kilometrze tej drugiej. Znajdował się na terenie obecnych dzielnicy Gdańsk- Orunia-Święty Wojciech-Lipce.
Otwarty w 1942 w związku z budową odcinka linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego, wcześniej istniała linia biegnąca z obecnej
stacji Gdańsk Południowy do Gdańsk Olszynka. Nosił nazwę Mottlaubrücke, od 1945 Motława Most, od mostu znajdującego się po jego wschodniej stronie (obecnie są to dwa kolejowe mosty).
Z jego zachodniej strony wybiegały: linia kolejowa numer 226 w kierunku stacji Pruszcz Gdański i linia numer 721 w kierunku stacji Gdańsk Południowy. Z drugiej strony biegła linia numer 226 w kierunku stacji Gdańsk Olszynka. Na posterunku znajdował się tylko jeden rozjazd. W jego obrębie znajdowały się trzy przejazdy kolejowe, pierwszy w ciągu ul. Przybrzeżnej, drugi w ciągu ul. Wschodniej i trzeci w ciągu ul. Olszyńskiej. Wszystkie zaopatrzone były w samoczynną sygnalizację przejazdową. Na obu liniach kolejowych, poza wyjątkowymi sytuacjami, odbywał się tylko towarowy ruch pociągów, nie posiadał peronów. Ruch prowadzony był z nastawni oznaczonej symbolem MM, przy pomocy mechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Budynek nastawni zlokalizowany był po południowej stronie torów. Przy torach znajdowała się sygnalizacja świetlna.
Na początku XXI wieku zawieszono ruch po jednym z torów linii numer 226 w kierunku Pruszcza Gdańskiego i posterunek został zamknięty. Po jednym z torów odbywał się dwukierunkowy ruch pociągów Gdańsk Południowy – Gdańsk Olszynka, po drugim kursowały w obie strony pociągi na trasie Pruszcz Gdański – Gdańsk Olszynka. W latach 2015–2016 zmodernizowano linię nr 226, na posterunku powrócono do dawnego układu ruchowego. Budynek nastawni rozebrano, przejazd pociągów obsługiwany jest ze stacji Gdańsk Olszynka, a samo odgałęzienie linii numer 721 otrzymało nazwę Gdańsk Olszynka R1.