CYBIS JAN, artysta malarz
Linia 9: | Linia 9: | ||
Po wojnie swoje prace prezentował między innymi w ramach monograficznych wystaw w warszawskiej Zachęcie (1956) i Muzeum Narodowym (1965). Brał udział w licznych wystawach polskiej sztuki za granicą, między innymi w Wenecji (Biennale 1948), São Paulo (V Międzynarodowe Biennale Sztuki 1959), Aleksandrii (Muzeum Sztuk Pięknych, 1959), Brukseli (Pałac Sztuk Pięknych, 1959), Sztokholmie (Królewska Akademia Sztuki, 1959), Paryżu (Musée National d'Art Moderne, 1961), Oslo (Galeria Narodowa, 1961), Essen (Folkwang Museum, 1962), Nancy (Musée des Beaux-Arts, 1967), Edynburgu (Szkocka Narodowa Galeria Sztuki Współczesnej, 1969), Chicago (1969), Waszyngtonie (1969) i Nowym Jorku (1969). <br/><br/> | Po wojnie swoje prace prezentował między innymi w ramach monograficznych wystaw w warszawskiej Zachęcie (1956) i Muzeum Narodowym (1965). Brał udział w licznych wystawach polskiej sztuki za granicą, między innymi w Wenecji (Biennale 1948), São Paulo (V Międzynarodowe Biennale Sztuki 1959), Aleksandrii (Muzeum Sztuk Pięknych, 1959), Brukseli (Pałac Sztuk Pięknych, 1959), Sztokholmie (Królewska Akademia Sztuki, 1959), Paryżu (Musée National d'Art Moderne, 1961), Oslo (Galeria Narodowa, 1961), Essen (Folkwang Museum, 1962), Nancy (Musée des Beaux-Arts, 1967), Edynburgu (Szkocka Narodowa Galeria Sztuki Współczesnej, 1969), Chicago (1969), Waszyngtonie (1969) i Nowym Jorku (1969). <br/><br/> | ||
− | Propagowana przez niego estetyka kapistowska zakładała autonomię płótna budowanego barwą, konstytuowaną z kolei przez kontrast z innymi kolorami, traktowanie natury jako punktu wyjścia transpozycji, malarskiego rozstrzygnięcia na płaszczyźnie obrazu. Ogólny program wspólny był założycielom gdańskiej PWSSP. Indywidualny styl artysty wyróżnia połączenie wyrafinowanej kolorystyki i gęstej, fakturowej materii. W bliskich niekiedy abstrakcji obrazach olejnych, akwarelach i rysunkach przeważają akty, martwe natury, pejzaże, wśród których sporo jest widoków morskich, portów itp. (np. ''Łodzie rybackie'', ''Plaża w Sopocie'', '' | + | Propagowana przez niego estetyka kapistowska zakładała autonomię płótna budowanego barwą, konstytuowaną z kolei przez kontrast z innymi kolorami, traktowanie natury jako punktu wyjścia transpozycji, malarskiego rozstrzygnięcia na płaszczyźnie obrazu. Ogólny program wspólny był założycielom gdańskiej PWSSP. Indywidualny styl artysty wyróżnia połączenie wyrafinowanej kolorystyki i gęstej, fakturowej materii. W bliskich niekiedy abstrakcji obrazach olejnych, akwarelach i rysunkach przeważają akty, martwe natury, pejzaże, wśród których sporo jest widoków morskich, portów itp. (np. ''Łodzie rybackie'', ''Plaża w Sopocie'', ''Wybrzeże w Orłowie'', ''Kuźnica'' – akwarela, ''Ustka'' – rysunek). Jego dziełem jest też polichromia na Rynku w Lublinie.<br/><br/> |
Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi (1947), Orderem Sztandaru Pracy II klasy (1949) i Medalem 10-lecia Polski Ludowej (1955). Otrzymał nagrodę Ministerstwa Spraw Zagranicznych w Salonie Malarskim (1937) i Nagrodę Państwową I stopnia za całokształt twórczości malarskiej (1955). W 1973 ustanowiono doroczną nagrodę jego imienia, jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień artystycznych. W 1980 opublikowano ''Notatki malarskie'' – dzienniki z lat 1954–1966. Był tłumaczem dzieła Eugène Fromentina ''Mistrzowie dawni'' (Warszawa 1956). Na przełomie 1997/98 odbyła się w Galerii Sztuki Współczesnej „Zachęta” w Warszawie retrospektywna wystawa jego twórczości. Patron ulic na Ursynowie (Warszawa), w Prudniku, Opolu i Bytomiu.<br/><br/> | Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi (1947), Orderem Sztandaru Pracy II klasy (1949) i Medalem 10-lecia Polski Ludowej (1955). Otrzymał nagrodę Ministerstwa Spraw Zagranicznych w Salonie Malarskim (1937) i Nagrodę Państwową I stopnia za całokształt twórczości malarskiej (1955). W 1973 ustanowiono doroczną nagrodę jego imienia, jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień artystycznych. W 1980 opublikowano ''Notatki malarskie'' – dzienniki z lat 1954–1966. Był tłumaczem dzieła Eugène Fromentina ''Mistrzowie dawni'' (Warszawa 1956). Na przełomie 1997/98 odbyła się w Galerii Sztuki Współczesnej „Zachęta” w Warszawie retrospektywna wystawa jego twórczości. Patron ulic na Ursynowie (Warszawa), w Prudniku, Opolu i Bytomiu.<br/><br/> | ||
Od 1924 żonaty z Hanną Rudzką-Cybis (25 VII 1897 Mława – 3 II 1988 Kraków), malarką-kapistką, pedagogiem, w 1945 współtwórczynią Związku Polskich Artystów Plastyków, pierwszą kobietą na stanowisku profesorskim na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1945 – nadzwyczajną, 1956 - zwyczajną), z którą rozszedł się w sierpniu 1939. Pochowany na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. {{author: EKA}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | Od 1924 żonaty z Hanną Rudzką-Cybis (25 VII 1897 Mława – 3 II 1988 Kraków), malarką-kapistką, pedagogiem, w 1945 współtwórczynią Związku Polskich Artystów Plastyków, pierwszą kobietą na stanowisku profesorskim na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1945 – nadzwyczajną, 1956 - zwyczajną), z którą rozszedł się w sierpniu 1939. Pochowany na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. {{author: EKA}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 08:11, 29 sie 2021
JAN CYBIS (16 II 1897 Wróblin (Śląsk Opolski) – 13 XII 1972 Warszawa), malarz, krytyk sztuki, jeden z głównych przedstawicieli koloryzmu, członek grupy kapistów. Syn Jana i Marii z domu Hajda. Absolwent gimnazjum w Głogówku. W roku 1919 porzucił studia prawnicze dla wrocławskiej Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego (był uczniem ekspresjonisty Ottona Müllera). W 1920 pracownik propagandowy w czasie plebiscytu na Śląsku. Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (ASP) u Józefa Pankiewicza, Ignacego Pieńkowskiego i Józefa Mehoffera. W latach 1921–1924 pracował w krakowskiej ASP, 1924–1931 z innymi członkami Komitetu Paryskiego przebywał w Paryżu.
Od 1937 redaktor naczelny „Głosu Plastyków”, był wykładowcą na wakacyjnych kursach plastyki w Krzemieńcu. W roku 1948 profesor ASP w Warszawie, w epoce socrealizmu ze względów ideologicznych odsunięty od pracy pedagogicznej, został kustoszem w Muzeum Narodowym w Warszawie. Od października 1955 do roku 1957 prowadził pracownię malarstwa w Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Sopocie (PWSSP; Akademia Sztuk Pięknych). W 1957 powrócił do macierzystej uczelni w Warszawie, gdzie pracował do 1968.
Po wojnie swoje prace prezentował między innymi w ramach monograficznych wystaw w warszawskiej Zachęcie (1956) i Muzeum Narodowym (1965). Brał udział w licznych wystawach polskiej sztuki za granicą, między innymi w Wenecji (Biennale 1948), São Paulo (V Międzynarodowe Biennale Sztuki 1959), Aleksandrii (Muzeum Sztuk Pięknych, 1959), Brukseli (Pałac Sztuk Pięknych, 1959), Sztokholmie (Królewska Akademia Sztuki, 1959), Paryżu (Musée National d'Art Moderne, 1961), Oslo (Galeria Narodowa, 1961), Essen (Folkwang Museum, 1962), Nancy (Musée des Beaux-Arts, 1967), Edynburgu (Szkocka Narodowa Galeria Sztuki Współczesnej, 1969), Chicago (1969), Waszyngtonie (1969) i Nowym Jorku (1969).
Propagowana przez niego estetyka kapistowska zakładała autonomię płótna budowanego barwą, konstytuowaną z kolei przez kontrast z innymi kolorami, traktowanie natury jako punktu wyjścia transpozycji, malarskiego rozstrzygnięcia na płaszczyźnie obrazu. Ogólny program wspólny był założycielom gdańskiej PWSSP. Indywidualny styl artysty wyróżnia połączenie wyrafinowanej kolorystyki i gęstej, fakturowej materii. W bliskich niekiedy abstrakcji obrazach olejnych, akwarelach i rysunkach przeważają akty, martwe natury, pejzaże, wśród których sporo jest widoków morskich, portów itp. (np. Łodzie rybackie, Plaża w Sopocie, Wybrzeże w Orłowie, Kuźnica – akwarela, Ustka – rysunek). Jego dziełem jest też polichromia na Rynku w Lublinie.
Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi (1947), Orderem Sztandaru Pracy II klasy (1949) i Medalem 10-lecia Polski Ludowej (1955). Otrzymał nagrodę Ministerstwa Spraw Zagranicznych w Salonie Malarskim (1937) i Nagrodę Państwową I stopnia za całokształt twórczości malarskiej (1955). W 1973 ustanowiono doroczną nagrodę jego imienia, jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień artystycznych. W 1980 opublikowano Notatki malarskie – dzienniki z lat 1954–1966. Był tłumaczem dzieła Eugène Fromentina Mistrzowie dawni (Warszawa 1956). Na przełomie 1997/98 odbyła się w Galerii Sztuki Współczesnej „Zachęta” w Warszawie retrospektywna wystawa jego twórczości. Patron ulic na Ursynowie (Warszawa), w Prudniku, Opolu i Bytomiu.
Od 1924 żonaty z Hanną Rudzką-Cybis (25 VII 1897 Mława – 3 II 1988 Kraków), malarką-kapistką, pedagogiem, w 1945 współtwórczynią Związku Polskich Artystów Plastyków, pierwszą kobietą na stanowisku profesorskim na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1945 – nadzwyczajną, 1956 - zwyczajną), z którą rozszedł się w sierpniu 1939. Pochowany na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.