STACJA KOLEJOWA OSOWA
(Utworzył nową stronę „{{web}} '''STACJA KOLEJOWA OSOWA''', stacja kolejowa położona na terenie wsi Wysoka, obecnie na granicy Gdańska i Gdyni, obok przebiegającej linii k...”) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''STACJA KOLEJOWA OSOWA''', | + | '''STACJA KOLEJOWA OSOWA''', w okresie funkcjonowania położona była na terenie wsi [[WYSOKA | Wysoka]], obecnie obszar po niej znajduje się na granicy Gdańska i Gdyni, obok przebiegającej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 201 | linii kolejowej numer 201]] (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port). <br/><br/> |
Otwarta 20 XI 1921 na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii łączącej [[KOKOSZKI | Kokoszki]] z Gdynią, wybudowaną celem ominięcia terenu [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]] i zapewniającej bezpośrednie połączenie kolejowe południowych ziem Polski z Gdynią. Na stacji znajdowały się między innymi budynek dworcowy oraz dwa perony. <br/><br/> | Otwarta 20 XI 1921 na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii łączącej [[KOKOSZKI | Kokoszki]] z Gdynią, wybudowaną celem ominięcia terenu [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]] i zapewniającej bezpośrednie połączenie kolejowe południowych ziem Polski z Gdynią. Na stacji znajdowały się między innymi budynek dworcowy oraz dwa perony. <br/><br/> | ||
Podczas rozbudowy gdyńskiego portu okazało się, że zbudowana linia kolejowa, na której położona była stacja, nadaje się tylko do obsługi niewielkiego ruchu towarowego. W związku z tym wybudowano nową linię kolejową, biegnącą jednak w innym miejscu niż stacja. Ruch na nowej linii otwarto w nocy 8/9 XI 1930, jednocześnie zawieszając poruszanie się pociągów po starym przebiegu. Stacja przestała więc pełnić swoją funkcję. W okresie późniejszym jej tory zostały rozebrane wraz z budynkiem i pozostałą infrastrukturą. <br/><br/> | Podczas rozbudowy gdyńskiego portu okazało się, że zbudowana linia kolejowa, na której położona była stacja, nadaje się tylko do obsługi niewielkiego ruchu towarowego. W związku z tym wybudowano nową linię kolejową, biegnącą jednak w innym miejscu niż stacja. Ruch na nowej linii otwarto w nocy 8/9 XI 1930, jednocześnie zawieszając poruszanie się pociągów po starym przebiegu. Stacja przestała więc pełnić swoją funkcję. W okresie późniejszym jej tory zostały rozebrane wraz z budynkiem i pozostałą infrastrukturą. <br/><br/> | ||
− | Od 9 XI 1930 nazwa stacji została przejęta przez | + | Od 9 XI 1930 nazwa stacji została przejęta przez obecną [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | stację kolejową Gdańsk Osowa]], znajdującą się na południe od starej. Z wyjątkiem lat II wojny światowej, nazwa ta funkcjonowała do 2 VI 1985. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 16:06, 1 wrz 2021
STACJA KOLEJOWA OSOWA, w okresie funkcjonowania położona była na terenie wsi Wysoka, obecnie obszar po niej znajduje się na granicy Gdańska i Gdyni, obok przebiegającej linii kolejowej numer 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port).
Otwarta 20 XI 1921 na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii łączącej Kokoszki z Gdynią, wybudowaną celem ominięcia terenu II Wolnego Miasta Gdańska i zapewniającej bezpośrednie połączenie kolejowe południowych ziem Polski z Gdynią. Na stacji znajdowały się między innymi budynek dworcowy oraz dwa perony.
Podczas rozbudowy gdyńskiego portu okazało się, że zbudowana linia kolejowa, na której położona była stacja, nadaje się tylko do obsługi niewielkiego ruchu towarowego. W związku z tym wybudowano nową linię kolejową, biegnącą jednak w innym miejscu niż stacja. Ruch na nowej linii otwarto w nocy 8/9 XI 1930, jednocześnie zawieszając poruszanie się pociągów po starym przebiegu. Stacja przestała więc pełnić swoją funkcję. W okresie późniejszym jej tory zostały rozebrane wraz z budynkiem i pozostałą infrastrukturą.
Od 9 XI 1930 nazwa stacji została przejęta przez obecną stację kolejową Gdańsk Osowa, znajdującą się na południe od starej. Z wyjątkiem lat II wojny światowej, nazwa ta funkcjonowała do 2 VI 1985.