EGGERT JOHANN EPHRAIM, organista, carillonista
Linia 7: | Linia 7: | ||
W 1780 zachęcał do subskrypcji kompozycji fortepianowych Georga Bendy. W 1796 oferował oraz kupował klawikordy i klawesyny, produkowane między innymi przez gdańskiego budowniczego [[WOGE JOHANN WERNER | Johanna Wernera Wogego]]. W 1770 był stanu wolnego, mieszkał przy Kirchen Steig (ul. Katarzynki 3) z Wilhelmem Blechem oraz dziewką służebną Anną Rosiną Czikorską. W wieku 70 lat, w 1798, zamierzał zawrzeć związek małżeński z Eleonorą, córką Philipa Kalessa. Nie udało się ustalić, czy ślub rzeczywiście odbył się. Nie wiadomo też, czy było to jego pierwsze, czy kolejne małżeństwo. <br/><br/> | W 1780 zachęcał do subskrypcji kompozycji fortepianowych Georga Bendy. W 1796 oferował oraz kupował klawikordy i klawesyny, produkowane między innymi przez gdańskiego budowniczego [[WOGE JOHANN WERNER | Johanna Wernera Wogego]]. W 1770 był stanu wolnego, mieszkał przy Kirchen Steig (ul. Katarzynki 3) z Wilhelmem Blechem oraz dziewką służebną Anną Rosiną Czikorską. W wieku 70 lat, w 1798, zamierzał zawrzeć związek małżeński z Eleonorą, córką Philipa Kalessa. Nie udało się ustalić, czy ślub rzeczywiście odbył się. Nie wiadomo też, czy było to jego pierwsze, czy kolejne małżeństwo. <br/><br/> | ||
W 1784 ofiarował [[RADA MIEJSKA | Radzie Starego Miasta]] rękopis ''Choral-Lieder zu dem Glocken-Spiel der Altstädtschen Ober-Pfarr-Kirche zu St. Catharinen ausgesetzt mit Variationes'' (reprint Gdańsk 2005). Znajduje się w nim jego 260 autorskich wariacji na carillon. Utwory oparte są na melodiach pieśni protestanckich i przeznaczone do programowania na bębnie carillonu kościoła św. Katarzyny na każdą pełną oraz połówkę godzin a także jako repertuar do koncertów, które zobowiązany był grać codzienne. <br/><br/> | W 1784 ofiarował [[RADA MIEJSKA | Radzie Starego Miasta]] rękopis ''Choral-Lieder zu dem Glocken-Spiel der Altstädtschen Ober-Pfarr-Kirche zu St. Catharinen ausgesetzt mit Variationes'' (reprint Gdańsk 2005). Znajduje się w nim jego 260 autorskich wariacji na carillon. Utwory oparte są na melodiach pieśni protestanckich i przeznaczone do programowania na bębnie carillonu kościoła św. Katarzyny na każdą pełną oraz połówkę godzin a także jako repertuar do koncertów, które zobowiązany był grać codzienne. <br/><br/> | ||
− | Okolo 1800 sporządził rękopis ''Orgeln in Danzig''. Zestawił w nim dyspozycje organów sześciu najważniejszych kościołów Gdańska oraz podał nazwiska organistów tychże kościołów. 19 IX 1803 złożył przed [[KOLEGIUM SZKOLNE | Kolegium Kościelno- Szkolnym]] zeznanie w sprawie zakresu obowiązków carillonistów kościoła św. Katarzyny i jest to ostatnia znana o nim wzmianka. | + | Okolo 1800 sporządził rękopis ''Orgeln in Danzig''. Zestawił w nim dyspozycje organów sześciu najważniejszych kościołów Gdańska oraz podał nazwiska organistów tychże kościołów. 19 IX 1803 złożył przed [[KOLEGIUM SZKOLNE | Kolegium Kościelno- Szkolnym]] zeznanie w sprawie zakresu obowiązków carillonistów kościoła św. Katarzyny i jest to ostatnia znana o nim wzmianka. {{author: DP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> |
+ | |||
+ | |||
+ | '''Bibliografia''':<br/> | ||
+ | [Hingelberg J. G.], ''Über Danziger Musik und Musiker'', Elbing 1785.<br/> | ||
+ | „Das jetztlebende Danzig” 1768–1792.<br/> | ||
+ | Januszajtis Andrzej, ''Gdańskie zegary, dzwony i karyliony'', Pelplin 2003.<br/> | ||
+ | Popinigis Danuta, ''Carillony i muzyka carillonowa dawnego Gdańska'', Gdańsk 2014.<br/> | ||
+ | Prószyński Stanisław, ''Świat mechanizmów grających'', Warszawa 1994. |
Wersja z 20:34, 9 cze 2021
JOHANN EPHRAIM EGGERT (1 XI 1728 Gdańsk – po 19 IX 1803), carillonista, piszczek wieżowy, organista, carillonista. Syn Daniela i Dorothei, brat Johanna Daniela Eggerta. Początkowo mieszkał z rodzicami przy Neugarten (ul. Nowe Ogrody 1).
Do 15 V 1755 pracował w kościele św. Katarzyny w charakterze piszczka wieżowego (jego następcą był Carl Henrich Dircksen) i prawdopodobnie już wówczas był organistą w kościele Bożego Ciała. O jego umiejętnościach jako organisty ironicznie wypowiedział się Johann Gottfried Hingelberg (zob. Friedrich Theodor Hingelberg).
Po śmierci pierwszego carillonisty kościoła św. Katarzyny, Daniela Rothländera, otrzymał – 25 VII 1766 – stanowisko drugiego carillonisty. Zgodnie ze zwyczajem o obowiązkach i wynagrodzeniu został powiadomiony ustnie. W 1798, po śmierci Carla Gottfrieda Buscha, powierzono mu stanowisko pierwszego carillonisty; w pracy przy mechanizmie carillonu miał do pomocy nadzorcę zegara kościelnej wieży, początkowo Philipa Bauera, po jego śmierci Gottlieba Grzymala. W 1775, 1776 organizował loterie liczbowe w swoim domu in der Kleinen Mühlengasse (ul. Małe Młyny).
W 1780 zachęcał do subskrypcji kompozycji fortepianowych Georga Bendy. W 1796 oferował oraz kupował klawikordy i klawesyny, produkowane między innymi przez gdańskiego budowniczego Johanna Wernera Wogego. W 1770 był stanu wolnego, mieszkał przy Kirchen Steig (ul. Katarzynki 3) z Wilhelmem Blechem oraz dziewką służebną Anną Rosiną Czikorską. W wieku 70 lat, w 1798, zamierzał zawrzeć związek małżeński z Eleonorą, córką Philipa Kalessa. Nie udało się ustalić, czy ślub rzeczywiście odbył się. Nie wiadomo też, czy było to jego pierwsze, czy kolejne małżeństwo.
W 1784 ofiarował Radzie Starego Miasta rękopis Choral-Lieder zu dem Glocken-Spiel der Altstädtschen Ober-Pfarr-Kirche zu St. Catharinen ausgesetzt mit Variationes (reprint Gdańsk 2005). Znajduje się w nim jego 260 autorskich wariacji na carillon. Utwory oparte są na melodiach pieśni protestanckich i przeznaczone do programowania na bębnie carillonu kościoła św. Katarzyny na każdą pełną oraz połówkę godzin a także jako repertuar do koncertów, które zobowiązany był grać codzienne.
Okolo 1800 sporządził rękopis Orgeln in Danzig. Zestawił w nim dyspozycje organów sześciu najważniejszych kościołów Gdańska oraz podał nazwiska organistów tychże kościołów. 19 IX 1803 złożył przed Kolegium Kościelno- Szkolnym zeznanie w sprawie zakresu obowiązków carillonistów kościoła św. Katarzyny i jest to ostatnia znana o nim wzmianka.
Bibliografia:
[Hingelberg J. G.], Über Danziger Musik und Musiker, Elbing 1785.
„Das jetztlebende Danzig” 1768–1792.
Januszajtis Andrzej, Gdańskie zegary, dzwony i karyliony, Pelplin 2003.
Popinigis Danuta, Carillony i muzyka carillonowa dawnego Gdańska, Gdańsk 2014.
Prószyński Stanisław, Świat mechanizmów grających, Warszawa 1994.