PIEŃKAWA ZDZISŁAW, konstruktor statków, żeglarz
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''ZDZISŁAW TADEUSZ PIEŃKAWA''' (16 II 1930 Otwock – 11 II 2000 Gdańsk), kapitan jachtowy żeglugi wielkiej, sędzia żeglarski klasy II, konstruktor statków, instruktor żeglarstwa. W Gdańsku od 1946 roku, absolwent klasy matematyczno-fizycznej [[LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, I | I Liceum Ogólnokształcącego]] (matura 1949). W 1954 absolwent Wydziału Budownictwa Okrętowego [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]] (PG) ze specjalizacją technologii budowy okrętów. W 1955 asystent | + | '''ZDZISŁAW TADEUSZ PIEŃKAWA''' (16 II 1930 Otwock – 11 II 2000 Gdańsk), kapitan jachtowy żeglugi wielkiej, sędzia żeglarski klasy II, konstruktor statków, instruktor żeglarstwa. W Gdańsku od 1946 roku, absolwent klasy matematyczno-fizycznej [[LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, I | I Liceum Ogólnokształcącego]] (matura 1949). W 1954 absolwent Wydziału Budownictwa Okrętowego [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]] (PG) ze specjalizacją technologii budowy okrętów. W 1955 pracował jako asystent [[CZERWIŃSKI BRONISŁAW | Bronisława Czerwińskiego]] (Katedra Matematyki Wydziału Mechanicznego) i [[PIEKARA BRUNON | Brunona Piekary]] ((I Katedra Fizyki PG). <br/><br/> |
Od 1948 roku należał do Morskiej Chorągwi Harcerskiej i [[AKADEMICKI ZWIĄZEK MORSKI | Akademickiego Związku Morskiego]]. Od 1952 kierownik Organizacyjny Zarządu Okręgowego Akademickiego Związku Sportowego (AZS). W 1954 zdobył tytuł Akademickiego Mistrza Polski w żeglarstwie lodowym. W latach 1955–1956 projektant w Dziale Głównego Technologa i główny specjalista ds. wodowania statków w [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]], 1956–1960 kierownik oddziału montażu kadłubów K-3 w zespole budującym jachty typu J-140 („Śmiały”, „Dar Opola”, [[OTAGO | „Otago”]]), w 1960–1968 główny inżynier ds. budowy drobnicowców, również inżynier gwarancyjny. W 1957 roku uzyskał stopień jachtowego kapitana żeglugi wielkiej. Od 1960 roku członek [[JACHTKLUB STOCZNI GDAŃSKIEJ | Jacht Klubu Stoczni Gdańskiej]], w latach 1960–1968 był kapitanem sportowym i przewodniczącym komisji egzaminacyjnej. <br/><br/> | Od 1948 roku należał do Morskiej Chorągwi Harcerskiej i [[AKADEMICKI ZWIĄZEK MORSKI | Akademickiego Związku Morskiego]]. Od 1952 kierownik Organizacyjny Zarządu Okręgowego Akademickiego Związku Sportowego (AZS). W 1954 zdobył tytuł Akademickiego Mistrza Polski w żeglarstwie lodowym. W latach 1955–1956 projektant w Dziale Głównego Technologa i główny specjalista ds. wodowania statków w [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]], 1956–1960 kierownik oddziału montażu kadłubów K-3 w zespole budującym jachty typu J-140 („Śmiały”, „Dar Opola”, [[OTAGO | „Otago”]]), w 1960–1968 główny inżynier ds. budowy drobnicowców, również inżynier gwarancyjny. W 1957 roku uzyskał stopień jachtowego kapitana żeglugi wielkiej. Od 1960 roku członek [[JACHTKLUB STOCZNI GDAŃSKIEJ | Jacht Klubu Stoczni Gdańskiej]], w latach 1960–1968 był kapitanem sportowym i przewodniczącym komisji egzaminacyjnej. <br/><br/> | ||
− | W latach | + | W latach 1967–1968 przebywał na praktyce ONZ we Włoszech. W latach 1968–1973 był dyrektorem produkcji w Zjednoczeniu Przemysłu Okrętowego w Gdańsku, zajmował się głównie opracowywaniem systemu wodowania bocznego statków (konstrukcja pochylni dzięki zastosowanej metodzie zjazdu statku na rolkach okazała się niezawodna i tania w eksploatacji, otrzymał za nią Nagrodę Państwową I stopnia); odbył również zaoczny kurs handlu zagranicznego dla pracowników przemysłu. W latach 1973–1975 był Pomocnikiem Dyrektora Generalnego ds. Rozwoju Stoczni Gdańskiej. <br/><br/> |
− | W roku 1973 jako kapitan wystartował wraz z załogą na jachcie „Otago” w pierwszych regatach wokół Ziemi: Whitbread Round the World Race, zajmując trzynaste miejsce. Za to osiągnięcie został uhonorowany Srebrnym Sekstansem [[REJS ROKU | Rejsu Roku]] 1974. Po zakończeniu rejsu przyjęty do Bractwa Kaphornowców, w którym od 1993 aż do śmierci był tzw. grotmasztem. W latach 80. XX wieku jako kapitan do wynajęcia pływał na jachtach motorowodnych „El Bravo II” i „El Bravo III” po Morzu Śródziemnym i Morzu Karaibskim, wokół zachodnich wybrzeży Ameryki Południowej. W początkach lat 90. pływał z młodzieżą na „Pogorii” na rejsach szkoleniowych. W latach 1994–1998 był wiceprzewodniczącym w The Sail Training Association of Poland. Był też członkiem jury nagrody Rejs Roku.<br/><br/> | + | W latach 1975–1982 przebywał w Stanach Zjednoczonych, był kierownikiem przedstawicielstwa [[CENTROMOR | Centromoru]] w Nowym Jorku, sprzedając polskie statki do Stanów Zjednoczonych, Kanady i Meksyku oraz z ramienia Komitetu Morskiego przy Konsulacie Generalnym PRL w Nowym Jorku zajmował się zapewnieniem udziału polskich jachtów w imprezach żeglarskich OSTAR ’76, Operacja Żagiel ’76, OSTAR ’80 i obchodach 200-lecia Stanów Zjednoczonych. <br/><br/> |
− | Autor książki ''Żeglarski maraton'' (1976), opisującej udział w regatach dookoła świata Whitbread Round the World Race, artykułów popularyzujących żeglarstwo w [[DZIENNIK BAŁTYCKI | „Dzienniku Bałtyckim”]], [[GŁOS WYBRZEŻA | „Głosie Wybrzeża”]], „Morzu”, „Żaglach” i „Przeglądzie Morskim”. Wyróżniony honorową odznaką „Zasłużony Działacz Żeglarstwa Polskiego” (1958) oraz | + | W roku 1973 jako kapitan wystartował wraz z załogą na jachcie „Otago” ( (w tym 18-letnią córką Iwoną) w pierwszych regatach wokół Ziemi: ''Whitbread Round the World Race'', zajmując trzynaste miejsce. Za to osiągnięcie został uhonorowany Srebrnym Sekstansem [[REJS ROKU | Rejsu Roku]] 1974. Po zakończeniu rejsu przyjęty do Bractwa Kaphornowców, w którym od 1993 aż do śmierci był tzw. grotmasztem. W latach 80. XX wieku jako kapitan do wynajęcia pływał na jachtach motorowodnych „El Bravo II” i „El Bravo III” po Morzu Śródziemnym i Morzu Karaibskim, wokół zachodnich wybrzeży Ameryki Południowej. W początkach lat 90. pływał z młodzieżą na „Pogorii” na rejsach szkoleniowych. W latach 1994–1998 był wiceprzewodniczącym w The Sail Training Association of Poland. Był też członkiem jury nagrody Rejs Roku.<br/><br/> |
+ | Autor książki ''Żeglarski maraton'' (1976), opisującej udział w regatach dookoła świata ''Whitbread Round the World Race'', artykułów popularyzujących żeglarstwo w [[DZIENNIK BAŁTYCKI | „Dzienniku Bałtyckim”]], [[GŁOS WYBRZEŻA | „Głosie Wybrzeża”]], „Morzu”, „Żaglach” i „Przeglądzie Morskim”. Tuż przed śmiercią współredagował książkę ''Pokłon Hornowi'' (2000), wydawaną na pamiątkę 25-lecia powstania Bractwa Kaphornowców.<br/><br/> | ||
+ | Wyróżniony honorową odznaką „Zasłużony Działacz Żeglarstwa Polskiego” (1958) oraz „Medalem za Szczególne Zasługi dla Żeglarstwa Polskiego” (1998). Pochowany na [[CMENTARZ SREBRZYSKO | cmentarzu Srebrzysko]]. Od 2008 roku jego imię nosi ulica w Gdyni-Wiczlinie. 14 V 2016 roku odsłonięto poświęconą mu tablicę w Alei Żeglarstwa w Gdyni. {{author: AKU}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 09:15, 15 kwi 2021
ZDZISŁAW TADEUSZ PIEŃKAWA (16 II 1930 Otwock – 11 II 2000 Gdańsk), kapitan jachtowy żeglugi wielkiej, sędzia żeglarski klasy II, konstruktor statków, instruktor żeglarstwa. W Gdańsku od 1946 roku, absolwent klasy matematyczno-fizycznej I Liceum Ogólnokształcącego (matura 1949). W 1954 absolwent Wydziału Budownictwa Okrętowego Politechniki Gdańskiej (PG) ze specjalizacją technologii budowy okrętów. W 1955 pracował jako asystent Bronisława Czerwińskiego (Katedra Matematyki Wydziału Mechanicznego) i Brunona Piekary ((I Katedra Fizyki PG).
Od 1948 roku należał do Morskiej Chorągwi Harcerskiej i Akademickiego Związku Morskiego. Od 1952 kierownik Organizacyjny Zarządu Okręgowego Akademickiego Związku Sportowego (AZS). W 1954 zdobył tytuł Akademickiego Mistrza Polski w żeglarstwie lodowym. W latach 1955–1956 projektant w Dziale Głównego Technologa i główny specjalista ds. wodowania statków w Stoczni Gdańskiej, 1956–1960 kierownik oddziału montażu kadłubów K-3 w zespole budującym jachty typu J-140 („Śmiały”, „Dar Opola”, „Otago”), w 1960–1968 główny inżynier ds. budowy drobnicowców, również inżynier gwarancyjny. W 1957 roku uzyskał stopień jachtowego kapitana żeglugi wielkiej. Od 1960 roku członek Jacht Klubu Stoczni Gdańskiej, w latach 1960–1968 był kapitanem sportowym i przewodniczącym komisji egzaminacyjnej.
W latach 1967–1968 przebywał na praktyce ONZ we Włoszech. W latach 1968–1973 był dyrektorem produkcji w Zjednoczeniu Przemysłu Okrętowego w Gdańsku, zajmował się głównie opracowywaniem systemu wodowania bocznego statków (konstrukcja pochylni dzięki zastosowanej metodzie zjazdu statku na rolkach okazała się niezawodna i tania w eksploatacji, otrzymał za nią Nagrodę Państwową I stopnia); odbył również zaoczny kurs handlu zagranicznego dla pracowników przemysłu. W latach 1973–1975 był Pomocnikiem Dyrektora Generalnego ds. Rozwoju Stoczni Gdańskiej.
W latach 1975–1982 przebywał w Stanach Zjednoczonych, był kierownikiem przedstawicielstwa Centromoru w Nowym Jorku, sprzedając polskie statki do Stanów Zjednoczonych, Kanady i Meksyku oraz z ramienia Komitetu Morskiego przy Konsulacie Generalnym PRL w Nowym Jorku zajmował się zapewnieniem udziału polskich jachtów w imprezach żeglarskich OSTAR ’76, Operacja Żagiel ’76, OSTAR ’80 i obchodach 200-lecia Stanów Zjednoczonych.
W roku 1973 jako kapitan wystartował wraz z załogą na jachcie „Otago” ( (w tym 18-letnią córką Iwoną) w pierwszych regatach wokół Ziemi: Whitbread Round the World Race, zajmując trzynaste miejsce. Za to osiągnięcie został uhonorowany Srebrnym Sekstansem Rejsu Roku 1974. Po zakończeniu rejsu przyjęty do Bractwa Kaphornowców, w którym od 1993 aż do śmierci był tzw. grotmasztem. W latach 80. XX wieku jako kapitan do wynajęcia pływał na jachtach motorowodnych „El Bravo II” i „El Bravo III” po Morzu Śródziemnym i Morzu Karaibskim, wokół zachodnich wybrzeży Ameryki Południowej. W początkach lat 90. pływał z młodzieżą na „Pogorii” na rejsach szkoleniowych. W latach 1994–1998 był wiceprzewodniczącym w The Sail Training Association of Poland. Był też członkiem jury nagrody Rejs Roku.
Autor książki Żeglarski maraton (1976), opisującej udział w regatach dookoła świata Whitbread Round the World Race, artykułów popularyzujących żeglarstwo w „Dzienniku Bałtyckim”, „Głosie Wybrzeża”, „Morzu”, „Żaglach” i „Przeglądzie Morskim”. Tuż przed śmiercią współredagował książkę Pokłon Hornowi (2000), wydawaną na pamiątkę 25-lecia powstania Bractwa Kaphornowców.
Wyróżniony honorową odznaką „Zasłużony Działacz Żeglarstwa Polskiego” (1958) oraz „Medalem za Szczególne Zasługi dla Żeglarstwa Polskiego” (1998). Pochowany na cmentarzu Srebrzysko. Od 2008 roku jego imię nosi ulica w Gdyni-Wiczlinie. 14 V 2016 roku odsłonięto poświęconą mu tablicę w Alei Żeglarstwa w Gdyni.