MLECZNY PIOTR, karczma, kawiarnia
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Przystań przy Mlecznym Piotrze, początek XX wieku.JPG|thumb|Przystań przy Mlecznym Piotrze, początek XX wieku]] | [[File:Przystań przy Mlecznym Piotrze, początek XX wieku.JPG|thumb|Przystań przy Mlecznym Piotrze, początek XX wieku]] | ||
− | '''MLECZNY PIOTR''' (Milchpeter), istniejąca od 1692 roku karczma, następnie kawiarnia w ogrodzie, na lewym brzegu [[MOTŁAWA | Motławy]], przy ujściu do Martwej Wisły ([[WISŁA | Wisła]]), naprzeciw [[POLSKI HAK | Polskiego Haka]], później na terenie [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]], w przedłużeniu obecnej ul. Wiosny Ludów (niegdyś: Nabrzeża Szkut). | + | '''MLECZNY PIOTR''' (Milchpeter), istniejąca od 1692 roku karczma, następnie kawiarnia w ogrodzie, na lewym brzegu [[MOTŁAWA | Motławy]], przy ujściu do Martwej Wisły ([[WISŁA | Wisła]]), naprzeciw [[POLSKI HAK | Polskiego Haka]], później na terenie [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]], w przedłużeniu obecnej ul. Wiosny Ludów (niegdyś: Nabrzeża Szkut). Według odnotowanej w 1843 opinii ([[ZERNECKE WILHELM FERDINAND | Wilhelm Ferdinand Zernecke]], ''Cały Gdańsk za dwadzieścia srebrnych groszy'') nazwa pochodziła od właściciela sprzed 150 lat, mleczarza Petera, później dodawano, że nazywał się on Melchior Peter, co skrócono do formy Milchpeter.<br/><br/> |
− | + | Karczma, później kawiarnia, znajdowały się przy przystanku dla [[SZKUTA, SZKUTA KONNA | szkut]] obsługujących żeglugę pasażerską do Wisłoujścia, później także przy promie przez Wisłę na [[PRZERÓBKA | Przeróbkę]] (prom przy Wałowej / Wallgasse-Fähre), od roku 1924 parowy „Troyl” („Przeróbka”) na 150 osób, płynący wzdłuż trasy Mleczny Piotr–Przeróbka–Ostrów. Atrakcją był ogród i widok na oliwskie wzgórza i w kierunku ujścia Wisły. <br/><br/> | |
− | + | W 1856 roku obszar należący do Mlecznego Piotra pomniejszono o tereny wykupione przez [[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stocznię Królewską]]. Kres działalności przyniosła budowa w latach 1903–1904 nowej [[GAZOWNIE | gazowni]], częściowo na jej ternie wzniesiono dom dozorcy z kasą opłat za pobierany gaz. Od 1921 do 1926 roku miejsce zimowego kotwiczenia polskich okrętów wojennych, w tym torpedowców „Kujawiak”, „Krakowiak”, „Mazur” i okrętu hydrograficznego „Pomorzanin”.<br/><br/> | |
− | W 1856 roku obszar należący do Mlecznego Piotra pomniejszono o tereny wykupione przez [[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stocznię Królewską]]. | + | Nazwę Am Milchpeter nosiła obecna ul. Podstoczna (ze zmienionym przebiegiem). 24 VI 2018 roku spółka Edon, właściciel terenu, udostępniła ostatni zachowany budynek na działalność kulturalną spółdzielni artystów WL4. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
− | 24 VI 2018 roku spółka Edon, właściciel terenu, udostępniła ostatni zachowany budynek na działalność kulturalną spółdzielni artystów WL4. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | + |
Wersja z 11:03, 20 mar 2021
MLECZNY PIOTR (Milchpeter), istniejąca od 1692 roku karczma, następnie kawiarnia w ogrodzie, na lewym brzegu Motławy, przy ujściu do Martwej Wisły ( Wisła), naprzeciw Polskiego Haka, później na terenie Stoczni Gdańskiej, w przedłużeniu obecnej ul. Wiosny Ludów (niegdyś: Nabrzeża Szkut). Według odnotowanej w 1843 opinii ( Wilhelm Ferdinand Zernecke, Cały Gdańsk za dwadzieścia srebrnych groszy) nazwa pochodziła od właściciela sprzed 150 lat, mleczarza Petera, później dodawano, że nazywał się on Melchior Peter, co skrócono do formy Milchpeter.
Karczma, później kawiarnia, znajdowały się przy przystanku dla szkut obsługujących żeglugę pasażerską do Wisłoujścia, później także przy promie przez Wisłę na Przeróbkę (prom przy Wałowej / Wallgasse-Fähre), od roku 1924 parowy „Troyl” („Przeróbka”) na 150 osób, płynący wzdłuż trasy Mleczny Piotr–Przeróbka–Ostrów. Atrakcją był ogród i widok na oliwskie wzgórza i w kierunku ujścia Wisły.
W 1856 roku obszar należący do Mlecznego Piotra pomniejszono o tereny wykupione przez Stocznię Królewską. Kres działalności przyniosła budowa w latach 1903–1904 nowej gazowni, częściowo na jej ternie wzniesiono dom dozorcy z kasą opłat za pobierany gaz. Od 1921 do 1926 roku miejsce zimowego kotwiczenia polskich okrętów wojennych, w tym torpedowców „Kujawiak”, „Krakowiak”, „Mazur” i okrętu hydrograficznego „Pomorzanin”.
Nazwę Am Milchpeter nosiła obecna ul. Podstoczna (ze zmienionym przebiegiem). 24 VI 2018 roku spółka Edon, właściciel terenu, udostępniła ostatni zachowany budynek na działalność kulturalną spółdzielni artystów WL4.