DCT GDAŃSK, terminal kontenerowy
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File: Deepwater Container Terminal Gdańsk.JPG|thumb| Deepwater Container Terminal Gdańsk ]] | [[File: Deepwater Container Terminal Gdańsk.JPG|thumb| Deepwater Container Terminal Gdańsk ]] | ||
[[File:2_DCT_GDAŃSK.jpg|thumb|Kontenerowiec „Maersk Taikung” w terminalu 5 I 2010]] | [[File:2_DCT_GDAŃSK.jpg|thumb|Kontenerowiec „Maersk Taikung” w terminalu 5 I 2010]] | ||
− | [[File: 3_DCT_GDAŃSK.jpg|thumb| 21 VIII 2013, zgromadzeni na plaży w Stogach obserwują wejście do terminalu największego | + | [[File: 3_DCT_GDAŃSK.jpg|thumb| 21 VIII 2013, zgromadzeni na plaży w Stogach obserwują wejście do terminalu największego ówcześnie na świecie kontenerowca „Maersk McKinney Moller” ]] |
− | + | [[File:4_DCT_GDAŃSK.jpg|thumb|Kontenerowiec „Maersk McKinney Moller” w terminalu, 21 VIII 2013]] | |
+ | [[File:5_DCT_GDAŃSK.jpg|thumb|Największy ówcześnie statek na świecie OOCL „Hong Kong” w terminalu, 28 VI 2017]] | ||
'''DCT GDAŃSK''' (Deepwater Container Terminal Gdańsk), głębokowodny terminal kontenerowy; wyspecjalizowany rejon przeładunku i składowania kontenerów w [[PORT PÓŁNOCNY | Porcie Północnym]], także przedsiębiorstwo eksploatujące ten rejon. Mieści się na sztucznie usypanym molo o długości 800 m i szerokości 315 m (powierzchnia 25 ha), obramowanym nabrzeżami, i przyległym terenie lądowym u nasady mola (19 ha). Statki są obsługiwane przy nabrzeżu zachodnim, na dwóch stanowiskach o łącznej długości 650 m i głębokości 16,5 m, uzbrojonym w 5 suwnic o wysięgu 52 m; umożliwia przeładowanie 1 000 000 TEU rocznie i jednoczesne składowanie 22 tysięcy TEU (2011). Budowę rozpoczęto 1 X 2005 roku, pierwszy statek został obsłużony 1 VI 2007; od 4 I 2010 roku także terminal bazowy (hub), gdzie przeładowuje się kontenery między statkami oceanicznymi i dowozowymi (w roku 2012 – 1 linia na Daleki Wschód i 5 linii dowozowych operujących głównie w rejonie Morza Bałtyckiego). W 2011 roku przeładował 634 871 TEU; od 25 v 2011 roku obsługuje największe na świecie kontenerowce o ładowności 15,5 tysięcy TEU. {{author: MBŁ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] | '''DCT GDAŃSK''' (Deepwater Container Terminal Gdańsk), głębokowodny terminal kontenerowy; wyspecjalizowany rejon przeładunku i składowania kontenerów w [[PORT PÓŁNOCNY | Porcie Północnym]], także przedsiębiorstwo eksploatujące ten rejon. Mieści się na sztucznie usypanym molo o długości 800 m i szerokości 315 m (powierzchnia 25 ha), obramowanym nabrzeżami, i przyległym terenie lądowym u nasady mola (19 ha). Statki są obsługiwane przy nabrzeżu zachodnim, na dwóch stanowiskach o łącznej długości 650 m i głębokości 16,5 m, uzbrojonym w 5 suwnic o wysięgu 52 m; umożliwia przeładowanie 1 000 000 TEU rocznie i jednoczesne składowanie 22 tysięcy TEU (2011). Budowę rozpoczęto 1 X 2005 roku, pierwszy statek został obsłużony 1 VI 2007; od 4 I 2010 roku także terminal bazowy (hub), gdzie przeładowuje się kontenery między statkami oceanicznymi i dowozowymi (w roku 2012 – 1 linia na Daleki Wschód i 5 linii dowozowych operujących głównie w rejonie Morza Bałtyckiego). W 2011 roku przeładował 634 871 TEU; od 25 v 2011 roku obsługuje największe na świecie kontenerowce o ładowności 15,5 tysięcy TEU. {{author: MBŁ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 14:04, 26 paź 2019
DCT GDAŃSK (Deepwater Container Terminal Gdańsk), głębokowodny terminal kontenerowy; wyspecjalizowany rejon przeładunku i składowania kontenerów w Porcie Północnym, także przedsiębiorstwo eksploatujące ten rejon. Mieści się na sztucznie usypanym molo o długości 800 m i szerokości 315 m (powierzchnia 25 ha), obramowanym nabrzeżami, i przyległym terenie lądowym u nasady mola (19 ha). Statki są obsługiwane przy nabrzeżu zachodnim, na dwóch stanowiskach o łącznej długości 650 m i głębokości 16,5 m, uzbrojonym w 5 suwnic o wysięgu 52 m; umożliwia przeładowanie 1 000 000 TEU rocznie i jednoczesne składowanie 22 tysięcy TEU (2011). Budowę rozpoczęto 1 X 2005 roku, pierwszy statek został obsłużony 1 VI 2007; od 4 I 2010 roku także terminal bazowy (hub), gdzie przeładowuje się kontenery między statkami oceanicznymi i dowozowymi (w roku 2012 – 1 linia na Daleki Wschód i 5 linii dowozowych operujących głównie w rejonie Morza Bałtyckiego). W 2011 roku przeładował 634 871 TEU; od 25 v 2011 roku obsługuje największe na świecie kontenerowce o ładowności 15,5 tysięcy TEU.