KORSARZ, jacht
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Korsarz.jpg|thumb|Jacht „Korsarz”]] | [[File:Korsarz.jpg|thumb|Jacht „Korsarz”]] | ||
− | '''„KORSARZ”''', jacht żaglowy, drewniany kecz; powierzchnia żagli: 82 m, długość: 13,8 m, szerokość: 3,34 m. Zbiórkę na jego budowę zainicjował w 1933 | + | '''„KORSARZ”''', jacht żaglowy, drewniany kecz; powierzchnia żagli: 82 m, długość: 13,8 m, szerokość: 3,34 m. Zbiórkę na jego budowę zainicjował w 1933 [[ZIÓŁKOWSKI TADEUSZ BONIFACY | Tadeusz Ziółkowski]] wśród zamożnej Polonii [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]]. Zbudowany według skorygowanego projektu Tadeusza Ziółkowskiego, był w listopadzie 1933 pierwszym jachtem, który powstał w stoczni jachtowej Friedricha Kroppa ([[STOGI | Stogi]], [[STOCZNIA JACHTOWA IM. J. CONRADA KORZENIOWSKIEGO | Stocznia Jachtowa im. J. Conrada Korzeniowskiego]]) dla Polskiego Klubu Morskiego (PKM, [[ŻEGLARSTWO | żeglarstwo]]). Chrzest jednostki odbył się 11 V 1934, matką chrzestną została Leonia Papée, żona [[PAPÉE KAZIMIERZ | Kazimierza Papée]], poświęcenia dokonał [[GÓRECKI MARIAN | ks. Marian Górecki]]. <br/><br/> |
− | Pierwszym rejsem jachtu, który trwał od 5 do 15 VI 1934 roku, dowodził Tadeusz Ziółkowski. Trasa wiodła do Kilonii, z postojem w Kopenhadze i na Bornholmie. W późniejszych latach jednostka odbywała rejsy po Bałtyku, między innymi w czerwcu 1935 | + | Pierwszym rejsem jachtu, który trwał od 5 do 15 VI 1934 roku, dowodził Tadeusz Ziółkowski. Trasa wiodła do Kilonii, z postojem w Kopenhadze i na Bornholmie. W późniejszych latach jednostka odbywała rejsy po Bałtyku, między innymi w czerwcu 1935 z Gdyni do Visby (z udziałem prezesa Polskiego Związku Żeglarskiego kmdr. Czesława Petelenza).<br/><Br/> |
− | Przed Igrzyskami Olimpijskimi w Berlinie w 1936 | + | Przed Igrzyskami Olimpijskimi w Berlinie w 1936 jacht brał udział w regatach Kieler Woche, trwających od 21 do 26 lipca. W załodze znaleźli się: [[PRECHITKO TADEUSZ | kapitan jachtowy żeglugi morskiej Tadeusz Prechitko]] oraz harcerze Józef Łangowski, Rudolf Pejkert i Paweł Woyke (studenci [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG | Technische Hochschule Danzig]]). Wygrał regaty na trasie Sopot–Kilonia, otrzymując nagrodę przechodnią Niemieckiego Związku Żeglarskiego „Kronenkompass”. <br/><br/> |
− | W 1937 | + | W 1937 odbył podróż do Wielkiej Brytanii na trasie: Gdańsk–Cuxhaven–Gdańsk, przez IJmuiden, Haarlem, Hardwich, Gravesand, Southend-on-Sea, Kristiansand, Helsingør, Helsingborg, Kopenhagę, Christiansø, Gdańsk (44 dni, 2120 Mm). 27 VIII 1939 pod dowództwem kapitana jachtowego żeglugi morskiej Alfonsa Olszewskiego powrócił do Gdańska z rejsu po portach Danii. <br/><br/> |
− | W okresie II wojny światowej – na mocy dekretu [[FORSTER ALBERT MARIA | Alberta Forstera]] z 9 X 1939 | + | W okresie II wojny światowej – na mocy dekretu [[FORSTER ALBERT MARIA | Alberta Forstera]] z 9 X 1939 pod nazwą „Paul von Benecke” ([[BENEKE PAUL | Paul Beneke]]) i pod banderą Danziger Seeclub SS und Polizei – pływał jako jednostka patrolowa po Zatoce Gdańskiej (bez masztów i w barwach ochronnych). W kwietniu 1945, pozbawiony takielunku, został zatopiony i zniszczony przez wybuch miny na Martwej Wiśle, na wysokości [[PŁONIA WIELKA | Płoni Wielkiej]] (w okolicach obecnej siedziby [[JACHTKLUB MORSKI „NEPTUN” | Jachtklubu Morskiego Neptun]]). <br/><br/> |
− | Wydobyty, wyremontowany, od czerwca 1947 | + | Wydobyty, wyremontowany, od czerwca 1947 ponownie pływał pod banderą PKM. W latach 1951–1956, kiedy jego armatorem było Zjednoczenie Robotniczych Klubów Sportowych, zmienił nazwę na „Kolektyw”. Do pierwotnej nazwy i do PKM powrócił w 1956. Od 1960 brał udział w regatach o Memoriał im. kmdr. Tadeusza Ziółkowskiego w pływaniu pełnomorskim i na wodach Zatoki Gdańskiej (koło mola w Sopocie), także jako jednostka sędziowska. W regatach na wodach Zatoki w 1968 zajął pierwsze miejsce, podobnie w 1978 w regatach o Puchar Obrońców [[WESTERPLATTE | Westerplatte]], organizowanych przez [[YACHT KLUB PÓŁNOCNY | Yacht Klub Północny]]. W 1972 w podróży do Kilonii ponownie dowodził nim Tadeusz Prechitko. W 2009 wymieniono silnik jachtu. W 2015 jednostkę wyłączono z eksploatacji z powodu korozji masztu oraz poszycia i zacumowano w fosie wewnętrznej [[WISŁOUJŚCIE | Twierdzy Wisłoujście]]. <br/><br/> |
− | W 2011 | + | W 2011 ustanowiono nagrodę o przechodni puchar „Korsarza” (nagroda Polskiego Związku Żeglarskiego, replika kompasu) dla zwycięzcy regat wokół [[MOLO | mola w Gdańsku-Brzeźnie]]. {{author: WP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 16:00, 4 paź 2022
„KORSARZ”, jacht żaglowy, drewniany kecz; powierzchnia żagli: 82 m, długość: 13,8 m, szerokość: 3,34 m. Zbiórkę na jego budowę zainicjował w 1933 Tadeusz Ziółkowski wśród zamożnej Polonii II Wolnego Miasta Gdańska. Zbudowany według skorygowanego projektu Tadeusza Ziółkowskiego, był w listopadzie 1933 pierwszym jachtem, który powstał w stoczni jachtowej Friedricha Kroppa ( Stogi, Stocznia Jachtowa im. J. Conrada Korzeniowskiego) dla Polskiego Klubu Morskiego (PKM, żeglarstwo). Chrzest jednostki odbył się 11 V 1934, matką chrzestną została Leonia Papée, żona Kazimierza Papée, poświęcenia dokonał ks. Marian Górecki.
Pierwszym rejsem jachtu, który trwał od 5 do 15 VI 1934 roku, dowodził Tadeusz Ziółkowski. Trasa wiodła do Kilonii, z postojem w Kopenhadze i na Bornholmie. W późniejszych latach jednostka odbywała rejsy po Bałtyku, między innymi w czerwcu 1935 z Gdyni do Visby (z udziałem prezesa Polskiego Związku Żeglarskiego kmdr. Czesława Petelenza).
Przed Igrzyskami Olimpijskimi w Berlinie w 1936 jacht brał udział w regatach Kieler Woche, trwających od 21 do 26 lipca. W załodze znaleźli się: kapitan jachtowy żeglugi morskiej Tadeusz Prechitko oraz harcerze Józef Łangowski, Rudolf Pejkert i Paweł Woyke (studenci Technische Hochschule Danzig). Wygrał regaty na trasie Sopot–Kilonia, otrzymując nagrodę przechodnią Niemieckiego Związku Żeglarskiego „Kronenkompass”.
W 1937 odbył podróż do Wielkiej Brytanii na trasie: Gdańsk–Cuxhaven–Gdańsk, przez IJmuiden, Haarlem, Hardwich, Gravesand, Southend-on-Sea, Kristiansand, Helsingør, Helsingborg, Kopenhagę, Christiansø, Gdańsk (44 dni, 2120 Mm). 27 VIII 1939 pod dowództwem kapitana jachtowego żeglugi morskiej Alfonsa Olszewskiego powrócił do Gdańska z rejsu po portach Danii.
W okresie II wojny światowej – na mocy dekretu Alberta Forstera z 9 X 1939 pod nazwą „Paul von Benecke” ( Paul Beneke) i pod banderą Danziger Seeclub SS und Polizei – pływał jako jednostka patrolowa po Zatoce Gdańskiej (bez masztów i w barwach ochronnych). W kwietniu 1945, pozbawiony takielunku, został zatopiony i zniszczony przez wybuch miny na Martwej Wiśle, na wysokości Płoni Wielkiej (w okolicach obecnej siedziby Jachtklubu Morskiego Neptun).
Wydobyty, wyremontowany, od czerwca 1947 ponownie pływał pod banderą PKM. W latach 1951–1956, kiedy jego armatorem było Zjednoczenie Robotniczych Klubów Sportowych, zmienił nazwę na „Kolektyw”. Do pierwotnej nazwy i do PKM powrócił w 1956. Od 1960 brał udział w regatach o Memoriał im. kmdr. Tadeusza Ziółkowskiego w pływaniu pełnomorskim i na wodach Zatoki Gdańskiej (koło mola w Sopocie), także jako jednostka sędziowska. W regatach na wodach Zatoki w 1968 zajął pierwsze miejsce, podobnie w 1978 w regatach o Puchar Obrońców Westerplatte, organizowanych przez Yacht Klub Północny. W 1972 w podróży do Kilonii ponownie dowodził nim Tadeusz Prechitko. W 2009 wymieniono silnik jachtu. W 2015 jednostkę wyłączono z eksploatacji z powodu korozji masztu oraz poszycia i zacumowano w fosie wewnętrznej Twierdzy Wisłoujście.
W 2011 ustanowiono nagrodę o przechodni puchar „Korsarza” (nagroda Polskiego Związku Żeglarskiego, replika kompasu) dla zwycięzcy regat wokół mola w Gdańsku-Brzeźnie.