MOST KROWI
(wstawienie ilustracji (e-mail z 20.06.2018)) |
(wstawienie ilustracji (e-mail z 1.10.2019)) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
+ | [[File:Most_Krowi.jpg|thumb|Most Krowi, 1856, na pierwszym planie [[BRAMA KOTWICZNIKÓW| Baszta Kotwiczników]] i ul. Kotwicznikow, akwarela 1857 wedle rysunku [[RANDT AUGUST LOBEGOTT| Augusta Lobegotta Randta]]]] | ||
[[File:Most Krowi, około 1910.JPG|thumb|Most Krowi, około 1910]] | [[File:Most Krowi, około 1910.JPG|thumb|Most Krowi, około 1910]] | ||
[[File:2_Most_Krowi.JPG|thumb|Most Krowi od strony Podwala Przedmiejskiego, 2018]] | [[File:2_Most_Krowi.JPG|thumb|Most Krowi od strony Podwala Przedmiejskiego, 2018]] |
Wersja z 11:52, 1 paź 2019
MOST KROWI (1379 pons vaccarum, Kuhbrücke) nad Motławą, łączy ul. Ogarną z Chmielną, obecnie długość 45 m, szerokość 9 m, dwa przęsła. Zbudowany w latach 1378–1379, zwodzony; początkowo służył do przepędzania bydła na pastwiska istniejące na późniejszych Spichlerzach i ku Świńskim Łąkom na Dolnym Mieście. Przebudowany w 1517 roku. 11 VIII 1580 roku zawaliła się jego część od strony Spichlerzy. Po odbudowie z obu stron przed częścią zwodzoną umieszczono po dwa drewniane słupy (w sumie cztery), przez które przechodziły liny obciążone ciężarami ułatwiającymi otwieranie. Słupy były zwieńczone sylwetkami lwów z herbem Gdańska. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. W okresie 1901–1902 zmodernizowany jako stalowy i zwodzony (do tego czasu był ostatnim gdańskim większym mostem drewnianym) o nośności 20 ton, z pomostem z blach nieckowych i zaimpregnowanymi klockami z drewna sosnowego; jako jeden z pierwszych w Europie miał – oprócz ręcznych – także elektryczne urządzenie umożliwiające zwodzenie (otwieranie i zamykanie trwało 30 sekund, otwieranie ręczne – 105 sekund). Uszkodzony w 1945 roku. Na przełomie marca i kwietnia 1973 roku wyburzono uszkodzoną konstrukcję, kładąc na filarach stalową kładkę dla pieszych sześciometrowej szerokości. W 1977 roku został przebudowany na most stały.