MICHALAK JERZY MARIAN, artysta muzyk, dyrygent

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Michalak Jerzy Marian.JPG|thumb|Jerzy Michalak]]
 
[[File:Michalak Jerzy Marian.JPG|thumb|Jerzy Michalak]]
  
'''JERZY MARIAN MICHALAK''' (ur. 6 VII 1933 Gdynia), artysta muzyk, dyrygent, pianista kameralista, pedagog. Kształcił się w szkołach muzycznych Szczecina (1947–1948), Gdyni (1948–1950), Gdańska-Wrzeszcza (1950–1954 [[ZESPÓŁ SZKÓŁ MUZYCZNYCH | Zespół Szkół Muzycznych]]). W 1963 roku uczestnik kursu mistrzowskiego Franco Ferrary w Wenecji, w 1990 ukończył studia muzyczne w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Pracę artystyczną rozpoczął w Gdańsku w roku 1952 jako akompaniator w Średniej Szkole Muzycznej (obecnie Zespół Szkół Muzycznych). W latach 1954–1957 pracował w [[OPERA BAŁTYCKA | Państwowej Operze]] i [[POLSKA FILHARMONIA BAŁTYCKA IM. FRYDERYKA CHOPINA | Filharmonii Bałtyckiej]] (POiFB) jako korepetytor, 1957–1959 kierownik chóru; jako dyrygent debiutował 12 III 1957 baletem Ludomira Różyckiego ''Pan Twardowski''. Dyrygent w POiFB w okresach 1959–1967, 1976–1982, 1985–1991 i 1992–1993; w latach 1971–1974 w Warszawskiej Operze Kameralnej; 1974–1975 w Operetce Warszawskiej; 1981–1985 w Teatrze Muzycznym w Szczecinie; 1963–1972 kierownik muzyczny w [[TEATR WYBRZEŻE | Teatrze Wybrzeże]]. 20 X 1979 roku w Sali Białej [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA | Ratusza Głównego Miasta]] dyrygował podczas polskiej premiery opery ''Dydona i Eneasz'' (''Dido and Aeneas'') Henry’ego Purcella w reżyserii [[CZOSNOWSKA BOGUSŁAWA | Bogusławy Czosnowskiej]] i scenografii Marcela Kochańczyka. <br/><br/>
+
'''JERZY MARIAN MICHALAK''' (ur. 6 VII 1933 Gdynia), artysta muzyk, dyrygent, pianista kameralista, pedagog. Kształcił się w szkołach muzycznych Szczecina (1947–1948), Gdyni (1948–1950), Gdańska-Wrzeszcza (1950–1954, [[ZESPÓŁ SZKÓŁ MUZYCZNYCH | Zespół Szkół Muzycznych]]). W 1963 roku uczestnik kursu mistrzowskiego Franco Ferrary w Wenecji, w 1990 ukończył studia muzyczne w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Pracę artystyczną rozpoczął w Gdańsku w 1952 roku jako akompaniator w Średniej Szkole Muzycznej (obecnie Zespół Szkół Muzycznych). W latach 1954–1957 pracował w [[OPERA BAŁTYCKA | Państwowej Operze]] i [[POLSKA FILHARMONIA BAŁTYCKA IM. FRYDERYKA CHOPINA | Filharmonii Bałtyckiej]] (POiFB) jako korepetytor, 1957–1959 kierownik chóru. Jako dyrygent debiutował 12 III 1957 roku baletem Ludomira Różyckiego ''Pan Twardowski''. W latach 1959–1967, 1976–1982, 1985–1991 i 1992–1993 był dyrygentem w POiFB, 1971–1974 w Warszawskiej Operze Kameralnej, 1974–1975 w Operetce Warszawskiej, 1981–1985 w Teatrze Muzycznym w Szczecinie; w okresie 1963–1972 kierownikiem muzycznym [[TEATR WYBRZEŻE | Teatru Wybrzeże]]. 20 X 1979 roku w Sali Białej [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA | Ratusza Głównego Miasta]] dyrygował podczas polskiej premiery opery ''Dydona i Eneasz'' (''Dido and Aeneas'') Henry’ego Purcella w reżyserii [[CZOSNOWSKA BOGUSŁAWA | Bogusławy Czosnowskiej]] i scenografii Marcela Kochańczyka. <br/><br/>
 
Reżyser operowy, kierownik artystyczny oper, operetek, baletów. Występował jako pianista w licznych koncertach kameralnych w Polsce. Pedagog w akademiach muzycznych w Gdańsku (1960–1979, 1985–1995) i Bydgoszczy (1985–1987, 1993–1995). Od 1995 roku poświęcił się wyłącznie badaniom dziejów życia muzycznego i teatralnego Gdańska i Sopotu do roku 1945, których rezultaty publikuje w krajowych i zagranicznych czasopismach fachowych (na przykład ''Nowe spojrzenie na teatr „elżbietański” w Gdańsku i jego budowniczego'', ''Afisze teatralne a życie muzyczne Gdańska w latach 1779–1801'', ''Italienische Operngesellschaften auf den Bühnen zu Danzig im 18. Jahrhundert'', ''„Wir leben in aller Stille unserem Amte” – Die Musik am Danziger Gymnasium 1817–1914'', ''Opery i balety w repertuarze gdańskiego teatru za dyrekcji Friedricha Genée (1841–1855)'', ''Sopockie sezony teatralne Friedricha Genée'', a także artykuł ''Przy której uliczce stał dom rodzinny Daniela Chodowieckiego?'', 2002). Nominowany do Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis” za rok 2009 ([[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | nagrody miasta Gdańska]]). {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
 
Reżyser operowy, kierownik artystyczny oper, operetek, baletów. Występował jako pianista w licznych koncertach kameralnych w Polsce. Pedagog w akademiach muzycznych w Gdańsku (1960–1979, 1985–1995) i Bydgoszczy (1985–1987, 1993–1995). Od 1995 roku poświęcił się wyłącznie badaniom dziejów życia muzycznego i teatralnego Gdańska i Sopotu do roku 1945, których rezultaty publikuje w krajowych i zagranicznych czasopismach fachowych (na przykład ''Nowe spojrzenie na teatr „elżbietański” w Gdańsku i jego budowniczego'', ''Afisze teatralne a życie muzyczne Gdańska w latach 1779–1801'', ''Italienische Operngesellschaften auf den Bühnen zu Danzig im 18. Jahrhundert'', ''„Wir leben in aller Stille unserem Amte” – Die Musik am Danziger Gymnasium 1817–1914'', ''Opery i balety w repertuarze gdańskiego teatru za dyrekcji Friedricha Genée (1841–1855)'', ''Sopockie sezony teatralne Friedricha Genée'', a także artykuł ''Przy której uliczce stał dom rodzinny Daniela Chodowieckiego?'', 2002). Nominowany do Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis” za rok 2009 ([[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | nagrody miasta Gdańska]]). {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Wersja z 10:08, 5 sty 2018

Jerzy Michalak

JERZY MARIAN MICHALAK (ur. 6 VII 1933 Gdynia), artysta muzyk, dyrygent, pianista kameralista, pedagog. Kształcił się w szkołach muzycznych Szczecina (1947–1948), Gdyni (1948–1950), Gdańska-Wrzeszcza (1950–1954, Zespół Szkół Muzycznych). W 1963 roku uczestnik kursu mistrzowskiego Franco Ferrary w Wenecji, w 1990 ukończył studia muzyczne w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Pracę artystyczną rozpoczął w Gdańsku w 1952 roku jako akompaniator w Średniej Szkole Muzycznej (obecnie Zespół Szkół Muzycznych). W latach 1954–1957 pracował w Państwowej Operze i Filharmonii Bałtyckiej (POiFB) jako korepetytor, 1957–1959 kierownik chóru. Jako dyrygent debiutował 12 III 1957 roku baletem Ludomira Różyckiego Pan Twardowski. W latach 1959–1967, 1976–1982, 1985–1991 i 1992–1993 był dyrygentem w POiFB, 1971–1974 w Warszawskiej Operze Kameralnej, 1974–1975 w Operetce Warszawskiej, 1981–1985 w Teatrze Muzycznym w Szczecinie; w okresie 1963–1972 kierownikiem muzycznym Teatru Wybrzeże. 20 X 1979 roku w Sali Białej Ratusza Głównego Miasta dyrygował podczas polskiej premiery opery Dydona i Eneasz (Dido and Aeneas) Henry’ego Purcella w reżyserii Bogusławy Czosnowskiej i scenografii Marcela Kochańczyka.

Reżyser operowy, kierownik artystyczny oper, operetek, baletów. Występował jako pianista w licznych koncertach kameralnych w Polsce. Pedagog w akademiach muzycznych w Gdańsku (1960–1979, 1985–1995) i Bydgoszczy (1985–1987, 1993–1995). Od 1995 roku poświęcił się wyłącznie badaniom dziejów życia muzycznego i teatralnego Gdańska i Sopotu do roku 1945, których rezultaty publikuje w krajowych i zagranicznych czasopismach fachowych (na przykład Nowe spojrzenie na teatr „elżbietański” w Gdańsku i jego budowniczego, Afisze teatralne a życie muzyczne Gdańska w latach 1779–1801, Italienische Operngesellschaften auf den Bühnen zu Danzig im 18. Jahrhundert, „Wir leben in aller Stille unserem Amte” – Die Musik am Danziger Gymnasium 1817–1914, Opery i balety w repertuarze gdańskiego teatru za dyrekcji Friedricha Genée (1841–1855), Sopockie sezony teatralne Friedricha Genée, a także artykuł Przy której uliczce stał dom rodzinny Daniela Chodowieckiego?, 2002). Nominowany do Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis” za rok 2009 ( nagrody miasta Gdańska).

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania