RÓŻAŃSKI ANDRZEJ, konserwator dzieł sztuki
(dodanie logotypów) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | [[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']] | + | [[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']] |
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | [[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | ||
− | '''ANDRZEJ RÓŻAŃSKI''' (ur. 12 IX 1933 Ciechocinek), konserwator dzieł sztuki. Syn Stefana (1908 Zbrachlin koło Nieszawy – 1989) i Bronisławy z domu Bedekier (1904 Ciechocinek – 1964). Szkołę podstawową i liceum ukończył w Ciechocinku. W latach 1954–1958 studiował na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, w Katedrze Konserwacji Malarstwa i Rzeźby, pod kierunkiem prof. Leonarda Torwirta. W latach 1958–1998 (do przejścia na emeryturę) był zatrudniony w [[PRZEDSIĘBIORSTWO PAŃSTWOWE PRACOWNIE KONSERWACJI ZABYTKÓW| Przedsiębiorstwie Państwowym Pracownie Konserwacji Zabytków (PP PKZ) Oddział w Gdańsku]]. W 1958 roku pracował w zespole [[GRABOWSKA BARBARA ELŻBIETA| Barbary Grabowskiej]] przy konserwacji malarstwa ściennego na zamku w Lidzbarku Warmińskim, w latach 1964–1965 jako kierownik tych prac. W okresie 1965–1976 był kierownikiem Pracowni Konserwacji Dzieł Sztuki PP PKZ Oddział Gdańsk. Kierował zespołami konserwatorskimi ratującymi wystrój [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA| Ratusza Głównego Miasta]], [[RATUSZ STAREGO MIASTA| Ratusza Starego Miasta]], [[DWÓR ARTUSA| Dworu Artusa]], gdańskich kościołów i kamienic. Prowadził także prace w Republice Federalnej Niemiec. Do ważniejszych należała konserwacja polichromowanych plafonów w pałacu w Brühl koło Kolonii według metody stworzonej przez prof. Wiesława Domasłowskiego i [[SYKUTERA ZENON| inż. Zenona Sykuterę]]. Uczestniczył w opracowaniu tej metody, a następnie ją wdrażał, wzmacniając stropy konserwowanych sal (Muzyczna, Audiencyjna i inne). <br/><br/> | + | '''ANDRZEJ RÓŻAŃSKI''' (ur. 12 IX 1933 Ciechocinek), konserwator dzieł sztuki. Syn Stefana (1908 Zbrachlin koło Nieszawy – 1989) i Bronisławy z domu Bedekier (1904 Ciechocinek – 1964). Szkołę podstawową i liceum ukończył w Ciechocinku. W latach 1954–1958 studiował na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, w Katedrze Konserwacji Malarstwa i Rzeźby, pod kierunkiem prof. Leonarda Torwirta. W latach 1958–1998 (do przejścia na emeryturę) był zatrudniony w [[PRZEDSIĘBIORSTWO PAŃSTWOWE PRACOWNIE KONSERWACJI ZABYTKÓW | Przedsiębiorstwie Państwowym Pracownie Konserwacji Zabytków (PP PKZ) Oddział w Gdańsku]]. W 1958 roku pracował w zespole [[GRABOWSKA BARBARA ELŻBIETA | Barbary Grabowskiej]] przy konserwacji malarstwa ściennego na zamku w Lidzbarku Warmińskim, w latach 1964–1965 jako kierownik tych prac. W okresie 1965–1976 był kierownikiem Pracowni Konserwacji Dzieł Sztuki PP PKZ Oddział Gdańsk. Kierował zespołami konserwatorskimi ratującymi wystrój [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA | Ratusza Głównego Miasta]], [[RATUSZ STAREGO MIASTA | Ratusza Starego Miasta]], [[DWÓR ARTUSA | Dworu Artusa]], gdańskich kościołów i kamienic. Prowadził także prace w Republice Federalnej Niemiec. Do ważniejszych należała konserwacja polichromowanych plafonów w pałacu w Brühl koło Kolonii według metody stworzonej przez prof. Wiesława Domasłowskiego i [[SYKUTERA ZENON | inż. Zenona Sykuterę]]. Uczestniczył w opracowaniu tej metody, a następnie ją wdrażał, wzmacniając stropy konserwowanych sal (Muzyczna, Audiencyjna i inne). <br/><br/> |
− | + | Od 1958 roku żonaty z Wacławą z domu Mincer (ur. 13 III 1936 Kotra, Grodzieńszczyzna), absolwentką Wydziału Geografii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Doczekał się córki Agnieszki (ur. 1965), absolwentki grafiki reklamowej na [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku]] i grafiki komputerowej na Hochschule für Künste w Bremie, gdzie mieszka i pracuje jako grafik. {{author: CzB}} <br/><br/> | |
− | Od 1958 roku żonaty z Wacławą z domu Mincer (ur. 13 III 1936 Kotra, Grodzieńszczyzna), absolwentką Wydziału Geografii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Doczekał się córki Agnieszki (ur. 1965), absolwentki grafiki reklamowej na [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU| Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku]] i grafiki komputerowej na Hochschule für Künste w Bremie, gdzie mieszka i pracuje jako grafik. {{author: CzB}} [[ | + | {| class="tableGda" |
− | + | |- | |
− | + | |+ Wykaz prac Andrzeja Różańskiego w Gdańsku | |
− | + | |- | |
+ | | style="vertical-align:top; width: 50px" | 1958–1960 | ||
+ | | style="vertical-align:top; width: 80px" | [[KOŚCIÓŁ ŚW. MIKOŁAJA | kościół św. Mikołaja]] | ||
+ | | style="vertical-align:top; width: 80px" | konserwacja malarstwa ściennego (tempera na tynku), sceny z męki Chrystusa, około połowy XV wieku | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1959 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | [[KOŚCIÓŁ ŚW. KATARZYNY ALEKSANDRYJSKIEJ | kościół św. Katarzyny]] | ||
+ | | style="vertical-align:top" | konserwacja obrazu (olej, płótno) [[MILWITZ BARTHOLOMÄUS | Bartholomäusa Milwitza]] ''Wjazd Chrystusa do Jerozolimy'', 1654 | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1961 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | [[DWÓR ARTUSA | Dwór Artusa]] | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Ława Malborska: dwa obrazy (olej, drewno) z cyklu [[FRANZ DAVID CARL | Davida Carla Franza]] ''Pochód gdańszczan'' | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1962 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] | ||
+ | | style="vertical-align:top" | ołtarz główny [[MICHAEL von AUGSBURG | Michaela von Augsburga]]: rzeźby (drewno polichromowane, złocone) 36 postaci biblijnych oraz scena Zwiastowania | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1964–1969 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA | Ratusz Głównego Miasta]] | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Wielki Krzysztof, herby Polski, Gdańska, Litwy, Prus Królewskich (malarstwo ścienne), 2. połowa XVII wieku | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1972 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | [[KOŚCIÓŁ ŚW. TRÓJCY | kościół św. Trójcy]] | ||
+ | | style="vertical-align:top" | ambona z XV wieku (drewno rzeźbione, polichromowane, złocenia) | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1975–1976 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA | Ratusz Głównego Miasta]] | ||
+ | | style="vertical-align:top" | portret (olej, płótno) Stanisława Augusta Poniatowskiego według Marcella Bacciarellego, XVIII wiek; portret (olej, płótno) [[MRONGOWIUSZ KRZYSZTOF CELESTYN | Krzysztofa Celestyna Mrongowiusza]] autorstwa [[FRANZ DAVID CARL | Davida Carla Franza]], 1844 | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1976 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | kamieniczki przy [[DŁUGA | ul. Długiej]] 64–66 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | prace konserwatorskie polichromii malarskiej | ||
+ | |- | ||
+ | | class="authorEgTab" | {{author: CzB}} | ||
+ | |} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 15:59, 30 sie 2017
ANDRZEJ RÓŻAŃSKI (ur. 12 IX 1933 Ciechocinek), konserwator dzieł sztuki. Syn Stefana (1908 Zbrachlin koło Nieszawy – 1989) i Bronisławy z domu Bedekier (1904 Ciechocinek – 1964). Szkołę podstawową i liceum ukończył w Ciechocinku. W latach 1954–1958 studiował na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, w Katedrze Konserwacji Malarstwa i Rzeźby, pod kierunkiem prof. Leonarda Torwirta. W latach 1958–1998 (do przejścia na emeryturę) był zatrudniony w Przedsiębiorstwie Państwowym Pracownie Konserwacji Zabytków (PP PKZ) Oddział w Gdańsku. W 1958 roku pracował w zespole Barbary Grabowskiej przy konserwacji malarstwa ściennego na zamku w Lidzbarku Warmińskim, w latach 1964–1965 jako kierownik tych prac. W okresie 1965–1976 był kierownikiem Pracowni Konserwacji Dzieł Sztuki PP PKZ Oddział Gdańsk. Kierował zespołami konserwatorskimi ratującymi wystrój Ratusza Głównego Miasta, Ratusza Starego Miasta, Dworu Artusa, gdańskich kościołów i kamienic. Prowadził także prace w Republice Federalnej Niemiec. Do ważniejszych należała konserwacja polichromowanych plafonów w pałacu w Brühl koło Kolonii według metody stworzonej przez prof. Wiesława Domasłowskiego i inż. Zenona Sykuterę. Uczestniczył w opracowaniu tej metody, a następnie ją wdrażał, wzmacniając stropy konserwowanych sal (Muzyczna, Audiencyjna i inne).
Od 1958 roku żonaty z Wacławą z domu Mincer (ur. 13 III 1936 Kotra, Grodzieńszczyzna), absolwentką Wydziału Geografii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Doczekał się córki Agnieszki (ur. 1965), absolwentki grafiki reklamowej na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i grafiki komputerowej na Hochschule für Künste w Bremie, gdzie mieszka i pracuje jako grafik.
1958–1960 | kościół św. Mikołaja | konserwacja malarstwa ściennego (tempera na tynku), sceny z męki Chrystusa, około połowy XV wieku |
1959 | kościół św. Katarzyny | konserwacja obrazu (olej, płótno) Bartholomäusa Milwitza Wjazd Chrystusa do Jerozolimy, 1654 |
1961 | Dwór Artusa | Ława Malborska: dwa obrazy (olej, drewno) z cyklu Davida Carla Franza Pochód gdańszczan |
1962 | kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny | ołtarz główny Michaela von Augsburga: rzeźby (drewno polichromowane, złocone) 36 postaci biblijnych oraz scena Zwiastowania |
1964–1969 | Ratusz Głównego Miasta | Wielki Krzysztof, herby Polski, Gdańska, Litwy, Prus Królewskich (malarstwo ścienne), 2. połowa XVII wieku |
1972 | kościół św. Trójcy | ambona z XV wieku (drewno rzeźbione, polichromowane, złocenia) |
1975–1976 | Ratusz Głównego Miasta | portret (olej, płótno) Stanisława Augusta Poniatowskiego według Marcella Bacciarellego, XVIII wiek; portret (olej, płótno) Krzysztofa Celestyna Mrongowiusza autorstwa Davida Carla Franza, 1844 |
1976 | kamieniczki przy ul. Długiej 64–66 | prace konserwatorskie polichromii malarskiej |