KANAŁ KASZUBSKI
(wstawienie ilustracji (e-mail z 24.05.2018)) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''KANAŁ KASZUBSKI''' (Kaiserhafen), długość około 2 km, szerokość 140–230 m, głębokość 7,5 m, między obecnym nabrzeżem Zdobywców Kołobrzegu na wyspie [[OSTRÓW | Ostrów]] od zachodu a obecnymi nabrzeżami Chemików, Przemysłowym i Bytomskim od wschodu na [[PRZERÓBKA | Przeróbce]]. Powstał w latach 1901–1904 jako Kaiserhafen (Port Cesarski) przez pogłębienie, poszerzenie i przystosowanie (ścięcie zakola [[WISŁA | Wisły]]) do wykorzystania przez statki pełnomorskie [[ŁACHA SZKUTNICZA | Łachy Szkutniczej]], północnej części [[WARZYWÓD WIELKI I MAŁY | Warzywodu Wielkiego]]. Otwarty 27 V 1904 przez cesarza niemieckiego Wilhelma II. Połączenie między nabrzeżami Portu Cesarskiego na obecnej Przeróbce a wyspą Holm ([[OSTRÓW | Ostrów]]), w celu transportu sekcji kadłubów z hal prefabrykacji na pochylnię i wagonów kolejowych biegnącej tu linii kolejowej, zapewniały promy kolejowe [[GDAŃSK (ex „Danzig”), prom kolejowy (1907) | „Gdańsk” (ex „Danzig”)]] i [[GEDANIA, kolejowy prom portowy (1926) | „Gedania”]]. Przeprawa promowa od 1996 roku nieczynna (ostatni prom: „Ostrów-1”, | + | '''KANAŁ KASZUBSKI''' (Kaiserhafen), długość około 2 km, szerokość 140–230 m, głębokość 7,5 m, między obecnym nabrzeżem Zdobywców Kołobrzegu na wyspie [[OSTRÓW | Ostrów]] od zachodu a obecnymi nabrzeżami Chemików, Przemysłowym i Bytomskim od wschodu na [[PRZERÓBKA | Przeróbce]]. Powstał w latach 1901–1904 jako Kaiserhafen (Port Cesarski) przez pogłębienie, poszerzenie i przystosowanie (ścięcie zakola [[WISŁA | Wisły]]) do wykorzystania przez statki pełnomorskie [[ŁACHA SZKUTNICZA | Łachy Szkutniczej]], północnej części [[WARZYWÓD WIELKI I MAŁY | Warzywodu Wielkiego]]. Otwarty 27 V 1904 przez cesarza niemieckiego Wilhelma II. Połączenie między nabrzeżami Portu Cesarskiego na obecnej Przeróbce a wyspą Holm ([[OSTRÓW | Ostrów]]), w celu transportu sekcji kadłubów z hal prefabrykacji na pochylnię i wagonów kolejowych biegnącej tu linii kolejowej, zapewniały promy kolejowe [[GDAŃSK (ex „Danzig”), prom kolejowy (1907) | „Gdańsk” (ex „Danzig”)]] i [[GEDANIA, kolejowy prom portowy (1926) | „Gedania”]]. Przeprawa promowa od 1996 roku nieczynna (ostatni prom: „Ostrów-1”, zwodowany 22 XII 1976 w Płockiej Stoczni Rzecznej, nośność 530 ton). Obecnie morski port handlowy Gdańsk. Nad kanałem, obok portowych placów składowych (głównie drewna), zbudowano w 1912 w rejonie obecnej ul. Ku Ujściu fabrykę nawozów sztucznych (Pommerensdorf), obecnie po rozbudowie Gdańska Zakłady Nawozów Fosforowych ([[PRZEDSIĘBIORSTWA I ZAKŁADY PRZEMYSŁOWE | przedsiębiorstwa]]). {{author:RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Środowisko i przyroda]] |
Wersja z 11:11, 24 maj 2018
KANAŁ KASZUBSKI (Kaiserhafen), długość około 2 km, szerokość 140–230 m, głębokość 7,5 m, między obecnym nabrzeżem Zdobywców Kołobrzegu na wyspie Ostrów od zachodu a obecnymi nabrzeżami Chemików, Przemysłowym i Bytomskim od wschodu na Przeróbce. Powstał w latach 1901–1904 jako Kaiserhafen (Port Cesarski) przez pogłębienie, poszerzenie i przystosowanie (ścięcie zakola Wisły) do wykorzystania przez statki pełnomorskie Łachy Szkutniczej, północnej części Warzywodu Wielkiego. Otwarty 27 V 1904 przez cesarza niemieckiego Wilhelma II. Połączenie między nabrzeżami Portu Cesarskiego na obecnej Przeróbce a wyspą Holm ( Ostrów), w celu transportu sekcji kadłubów z hal prefabrykacji na pochylnię i wagonów kolejowych biegnącej tu linii kolejowej, zapewniały promy kolejowe „Gdańsk” (ex „Danzig”) i „Gedania”. Przeprawa promowa od 1996 roku nieczynna (ostatni prom: „Ostrów-1”, zwodowany 22 XII 1976 w Płockiej Stoczni Rzecznej, nośność 530 ton). Obecnie morski port handlowy Gdańsk. Nad kanałem, obok portowych placów składowych (głównie drewna), zbudowano w 1912 w rejonie obecnej ul. Ku Ujściu fabrykę nawozów sztucznych (Pommerensdorf), obecnie po rozbudowie Gdańska Zakłady Nawozów Fosforowych ( przedsiębiorstwa).