TRASA SŁOWACKIEGO
(aktualizacja BŚ (e-mail z 11.03.2015)) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''TRASA SŁOWACKIEGO''', | + | '''TRASA SŁOWACKIEGO''', zbudowana w celu usprawnienia połączenia Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy ([[LOTNISKA | lotniska]]) z centrum miasta oraz trasy warszawskiej i [[PORT PÓŁNOCNY | Portu Północnego]] z lewobrzeżną częścią [[PORT GDAŃSKI | Gdańskiego Portu Morskiego]] oraz zapleczem przemysłowym Gdańska i Gdyni. Ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju gospodarczego Gdańska. Od Portu Lotniczego do ul. Trawki zbudowana w dużej mierze w śladzie dawnej ul. Słowackiego (stąd nazwa dla całości trasy). <br/><br/> Przedsięwzięcie zostało podzielone na cztery etapy (zadania) o łącznej długości około 10 km, obejmujące także budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Zadanie I dotyczyło odcinka od ul. Spadochroniarzy przy Porcie Lotniczym do ul. Budowlanych (2,8 km) i wiązało się m.in. z budową dwóch całkowicie nowych dwupasmowych jezdni na odcinku od ul. Spadochroniarzy do ul. Śmigłowcowej (1,4 km), z przebudową jezdni na dalszym odcinku, przebudową przejazdu kolejowego na przecięciu się z linią kolejową nr 235, ułożeniem ścieżek rowerowych, chodników, zainstalowaniem oświetlenia. Koszt prac wyniósł 31,5 mln zł. Wykonawca, firma WAKOZ Sp. z o.o., rozpoczął inwestycję w marcu 2011, ukończył w listopadzie tegoż roku. Od ul. Budowlanych do ul. Potokowej wykorzystano bez zmian przebudowany w 2004 roku leśny odcinek ul. Słowackiego (z węzłem Matarnia). <br/><br/> Zadanie II obejmowało odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej, o długości 3,35 km. Powstały dwie dwupasmowe jezdnie, z estakadą o długości 126 m nad al. Grunwaldzką, trzy tunele dla pieszych w rejonie skrzyżowań trasy z ulicami: Reymonta, Obywatelską, Kilińskiego. Zbudowano nowy wiadukt nad torami PKP, mający 97,5 m długości, skrzyżowanie z ul. Partyzantów i Chrzanowskiego z wyspą centralną, przebudowano uzbrojenie podziemne. Koszt wyniósł 158,36 mln zł. Wykonawca, firma Obrascón Huarte Lain, rozpoczął inwestycję w kwietniu 2011 roku, ukończył w listopadzie 2012. <br/><br/> Zadanie III obejmowało odcinek od al. Hallera do węzła Marynarki Polskiej, o długości 2,163 km. Powstały dwie dwupasmowe jezdnie, przebudowane zostało skrzyżowanie al. Hallera z ul. Czarny Dwór, zbudowano wiadukt nad ul. Kochanowskiego i terenami kolejowymi oraz węzeł typu „harfa” w rejonie skrzyżowania z ul. Pokoleń Lechii, zmodernizowano uzbrojenie podziemne. Koszt prac to 135,15 mln zł. Wykonawca, firma Budimex, rozpoczął inwestycję w sierpniu 2011 roku, ukończył w grudniu 2012. <br/><br/> Zadanie IV dotyczyło odcinka od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu, o długości 2,4 km, obejmując budowę dwóch dwupasmowych jezdni oraz tunelu pod Martwą Wisłą, o długości 1377,5 m. Koszt prac to 885,6 mln zł. Wykonawca, firma Obrascón Huarte Lain, rozpoczął inwestycję w październiku 2011 roku, zakończył (bez tunelu) w październiku 2014. <br/><br/> Od 28 XI 2013 roku dolny odcinek trasy, od ul. Trawki do ul. Hynka, nosi nazwę alei Żołnierzy Wyklętych. O jej nadanie wnioskowali: Okręg Pomorski Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej, Porozumienie Niepodległościowych Związków Kombatanckich, [[SOLIDARNOŚĆ | Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”]] Region Gdańsk, Stowarzyszenie Kibiców Lechii Gdańsk – Lwy Północy oraz Komisja Kultury i Promocji Rady Miasta Gdańska. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 18:38, 18 mar 2015
TRASA SŁOWACKIEGO, zbudowana w celu usprawnienia połączenia Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy ( lotniska) z centrum miasta oraz trasy warszawskiej i Portu Północnego z lewobrzeżną częścią Gdańskiego Portu Morskiego oraz zapleczem przemysłowym Gdańska i Gdyni. Ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju gospodarczego Gdańska. Od Portu Lotniczego do ul. Trawki zbudowana w dużej mierze w śladzie dawnej ul. Słowackiego (stąd nazwa dla całości trasy).
Przedsięwzięcie zostało podzielone na cztery etapy (zadania) o łącznej długości około 10 km, obejmujące także budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Zadanie I dotyczyło odcinka od ul. Spadochroniarzy przy Porcie Lotniczym do ul. Budowlanych (2,8 km) i wiązało się m.in. z budową dwóch całkowicie nowych dwupasmowych jezdni na odcinku od ul. Spadochroniarzy do ul. Śmigłowcowej (1,4 km), z przebudową jezdni na dalszym odcinku, przebudową przejazdu kolejowego na przecięciu się z linią kolejową nr 235, ułożeniem ścieżek rowerowych, chodników, zainstalowaniem oświetlenia. Koszt prac wyniósł 31,5 mln zł. Wykonawca, firma WAKOZ Sp. z o.o., rozpoczął inwestycję w marcu 2011, ukończył w listopadzie tegoż roku. Od ul. Budowlanych do ul. Potokowej wykorzystano bez zmian przebudowany w 2004 roku leśny odcinek ul. Słowackiego (z węzłem Matarnia).
Zadanie II obejmowało odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej, o długości 3,35 km. Powstały dwie dwupasmowe jezdnie, z estakadą o długości 126 m nad al. Grunwaldzką, trzy tunele dla pieszych w rejonie skrzyżowań trasy z ulicami: Reymonta, Obywatelską, Kilińskiego. Zbudowano nowy wiadukt nad torami PKP, mający 97,5 m długości, skrzyżowanie z ul. Partyzantów i Chrzanowskiego z wyspą centralną, przebudowano uzbrojenie podziemne. Koszt wyniósł 158,36 mln zł. Wykonawca, firma Obrascón Huarte Lain, rozpoczął inwestycję w kwietniu 2011 roku, ukończył w listopadzie 2012.
Zadanie III obejmowało odcinek od al. Hallera do węzła Marynarki Polskiej, o długości 2,163 km. Powstały dwie dwupasmowe jezdnie, przebudowane zostało skrzyżowanie al. Hallera z ul. Czarny Dwór, zbudowano wiadukt nad ul. Kochanowskiego i terenami kolejowymi oraz węzeł typu „harfa” w rejonie skrzyżowania z ul. Pokoleń Lechii, zmodernizowano uzbrojenie podziemne. Koszt prac to 135,15 mln zł. Wykonawca, firma Budimex, rozpoczął inwestycję w sierpniu 2011 roku, ukończył w grudniu 2012.
Zadanie IV dotyczyło odcinka od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu, o długości 2,4 km, obejmując budowę dwóch dwupasmowych jezdni oraz tunelu pod Martwą Wisłą, o długości 1377,5 m. Koszt prac to 885,6 mln zł. Wykonawca, firma Obrascón Huarte Lain, rozpoczął inwestycję w październiku 2011 roku, zakończył (bez tunelu) w październiku 2014.
Od 28 XI 2013 roku dolny odcinek trasy, od ul. Trawki do ul. Hynka, nosi nazwę alei Żołnierzy Wyklętych. O jej nadanie wnioskowali: Okręg Pomorski Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej, Porozumienie Niepodległościowych Związków Kombatanckich, Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność” Region Gdańsk, Stowarzyszenie Kibiców Lechii Gdańsk – Lwy Północy oraz Komisja Kultury i Promocji Rady Miasta Gdańska.