SCHICHAU FERDINAND, właściciel stoczni
D.Majewska (dyskusja | edycje) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File: | + | [[File:Schichau Ferdinand.JPG|thumb|Ferdinand Schichau]] |
+ | |||
'''FERDINAND SCHICHAU''' (30 I 1814 Elbląg – 23 I 1896 Elbląg), przemysłowiec, konstruktor maszyn, głównie parowych. Syn Jacoba, Holendra osiadłego w Elblągu, mosiężnika. Początkowo uczył się w Elblągu mechaniki i ślusarstwa, następnie w szkole przemysłowej uzyskał uprawnienia czeladnicze. W latach 1832–1835 studiował w Królewskim Instytucie Przemysłowym w Berlinie, ukończył go z wyróżnieniem. Od 1835 roku odbywał praktyki w fabrykach budowy maszyn w Niemczech i Anglii. Dzięki pożyczce ojca 4 X 1837 założył w Elblągu warsztat budowy maszyn, zatrudniający 8 robotników. W roku 1840 powstała tam pierwsza maszyna parowa do napędu pierwszego parowca zbudowanego całkowicie w Prusach „James Watt”. Założył następnie stocznię (w 1855 pierwszy niemiecki statek o napędzie śrubowym, parowiec „Borussia”), fabrykę lokomotyw i kotłów parowych (1870). Przejmował upadające elbląskie zakłady (m.in. w 1872 stocznię braci Mitzlaffów, w 1874 fabrykę wagonów Hambruch, Vollbaum & Co.). Ze względu na brak bezpośredniego dostępu do morza mógł budować w Elblągu tylko niewielkie jednostki (w tym okręty wojenne, torpedowce), po dłuższych staraniach w 1889 roku uzyskał zgodę władz administracyjnych i wojskowych na budowę w Gdańsku stoczni, mogącej produkować duże, pełnomorskie statki i okręty ([[STOCZNIA SCHICHAUA | Stocznia Schichaua]]). Druga filia zakładów znajdowała się w portowej Piławie (Pilau). {{author: JK}} [[Category: Encyklopedia]] | '''FERDINAND SCHICHAU''' (30 I 1814 Elbląg – 23 I 1896 Elbląg), przemysłowiec, konstruktor maszyn, głównie parowych. Syn Jacoba, Holendra osiadłego w Elblągu, mosiężnika. Początkowo uczył się w Elblągu mechaniki i ślusarstwa, następnie w szkole przemysłowej uzyskał uprawnienia czeladnicze. W latach 1832–1835 studiował w Królewskim Instytucie Przemysłowym w Berlinie, ukończył go z wyróżnieniem. Od 1835 roku odbywał praktyki w fabrykach budowy maszyn w Niemczech i Anglii. Dzięki pożyczce ojca 4 X 1837 założył w Elblągu warsztat budowy maszyn, zatrudniający 8 robotników. W roku 1840 powstała tam pierwsza maszyna parowa do napędu pierwszego parowca zbudowanego całkowicie w Prusach „James Watt”. Założył następnie stocznię (w 1855 pierwszy niemiecki statek o napędzie śrubowym, parowiec „Borussia”), fabrykę lokomotyw i kotłów parowych (1870). Przejmował upadające elbląskie zakłady (m.in. w 1872 stocznię braci Mitzlaffów, w 1874 fabrykę wagonów Hambruch, Vollbaum & Co.). Ze względu na brak bezpośredniego dostępu do morza mógł budować w Elblągu tylko niewielkie jednostki (w tym okręty wojenne, torpedowce), po dłuższych staraniach w 1889 roku uzyskał zgodę władz administracyjnych i wojskowych na budowę w Gdańsku stoczni, mogącej produkować duże, pełnomorskie statki i okręty ([[STOCZNIA SCHICHAUA | Stocznia Schichaua]]). Druga filia zakładów znajdowała się w portowej Piławie (Pilau). {{author: JK}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 14:22, 24 cze 2014
FERDINAND SCHICHAU (30 I 1814 Elbląg – 23 I 1896 Elbląg), przemysłowiec, konstruktor maszyn, głównie parowych. Syn Jacoba, Holendra osiadłego w Elblągu, mosiężnika. Początkowo uczył się w Elblągu mechaniki i ślusarstwa, następnie w szkole przemysłowej uzyskał uprawnienia czeladnicze. W latach 1832–1835 studiował w Królewskim Instytucie Przemysłowym w Berlinie, ukończył go z wyróżnieniem. Od 1835 roku odbywał praktyki w fabrykach budowy maszyn w Niemczech i Anglii. Dzięki pożyczce ojca 4 X 1837 założył w Elblągu warsztat budowy maszyn, zatrudniający 8 robotników. W roku 1840 powstała tam pierwsza maszyna parowa do napędu pierwszego parowca zbudowanego całkowicie w Prusach „James Watt”. Założył następnie stocznię (w 1855 pierwszy niemiecki statek o napędzie śrubowym, parowiec „Borussia”), fabrykę lokomotyw i kotłów parowych (1870). Przejmował upadające elbląskie zakłady (m.in. w 1872 stocznię braci Mitzlaffów, w 1874 fabrykę wagonów Hambruch, Vollbaum & Co.). Ze względu na brak bezpośredniego dostępu do morza mógł budować w Elblągu tylko niewielkie jednostki (w tym okręty wojenne, torpedowce), po dłuższych staraniach w 1889 roku uzyskał zgodę władz administracyjnych i wojskowych na budowę w Gdańsku stoczni, mogącej produkować duże, pełnomorskie statki i okręty ( Stocznia Schichaua). Druga filia zakładów znajdowała się w portowej Piławie (Pilau).