PRZYLIPIAK MIROSŁAW, profesor Uniwersytetu Gdańskiego
m (D.Szmit przeniósł stronę MIROSŁAW PRZYLIPIAK na PRZYLIPIAK MIROSŁAW, bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | [[ | + | '''MIROSŁAW PRZYLIPIAK''' (ur. 6 XI 1955 Mrągowo), historyk i teoretyk filmu, tłumacz. W 1974 roku absolwent [[LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, V | V Liceum Ogólnokształcącego]] w Gdańsku. Studia na kierunku filologii polskiej [[UNIWERSYTET GDAŃSKI | Uniwersytetu Gdańskiego]] (UG) ukończył w 1979 roku. Doktorat na tej uczelni w 1989, habilitacja w 2001 roku. Był stypendystą Fundacji Fulbrighta na Uniwersytecie Harvarda (1998–1999) oraz Fundacji Rockefellera (2002). Na UG przez wiele lat (1983–2004) zajmował się historią i teorią filmu oraz poetyką przekazów medialnych. Od 2004 profesor zwyczajny w Instytucie Polonistyki Akademii Pomorskiej w Słupsku. Wykłada też od 2005 roku w Katedrze Dziennikarstwa [[ATENEUM – SZKOŁA WYŻSZA | Ateneum – Szkoły Wyższej]] w Gdańsku. Autor książek: ''Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego'' (1994), ''Kino najnowsze'' (1999, wraz z [[SZYŁAK JERZY | Jerzym Szyłakiem]]), ''Poetyka kina dokumentalnego'' (2000; Nagroda im. Bolesława Michałka dla najlepszej książki filmowej roku), ''Kino bezpośrednie 1960–1963'' (2008) oraz ''Kino bezpośrednie 1963–1970. Czas autorów'' (2014). Jest też autorem stu kilkudziesięciu studiów z zakresu historii i teorii kina oraz komunikowania audiowizualnego, a ponadto kilkuset recenzji filmowych. Przetłumaczył kilkadziesiąt książek, przede wszystkim z dziedziny filmu, psychologii i kultury audiowizualnej. Wśród nich znalazły się takie pozycje jak: ''Dustin Hoffman'' Ronalda Bergana (1992), ''Psychologia osobowości'' Lawrence’a A. Pervina (2002, pod pseudonimem Marek Orski), ''Filozofia horroru albo Paradoksy uczuć'' Noëla Carrolla (2004) i ''Filozofia sztuki masowej'' tegoż autora (2011). Twórca kilku filmów dokumentalnych, m.in. ''Legenda o Janku Wiśniewskim'' (1994) oraz ''Czy było kiedy tylu wspaniałych chłopców i dziewcząt'' (1997). {{author: JAK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
− | {{author: JAK}} | + |
Wersja z 16:20, 25 lis 2014
MIROSŁAW PRZYLIPIAK (ur. 6 XI 1955 Mrągowo), historyk i teoretyk filmu, tłumacz. W 1974 roku absolwent V Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku. Studia na kierunku filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego (UG) ukończył w 1979 roku. Doktorat na tej uczelni w 1989, habilitacja w 2001 roku. Był stypendystą Fundacji Fulbrighta na Uniwersytecie Harvarda (1998–1999) oraz Fundacji Rockefellera (2002). Na UG przez wiele lat (1983–2004) zajmował się historią i teorią filmu oraz poetyką przekazów medialnych. Od 2004 profesor zwyczajny w Instytucie Polonistyki Akademii Pomorskiej w Słupsku. Wykłada też od 2005 roku w Katedrze Dziennikarstwa Ateneum – Szkoły Wyższej w Gdańsku. Autor książek: Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego (1994), Kino najnowsze (1999, wraz z Jerzym Szyłakiem), Poetyka kina dokumentalnego (2000; Nagroda im. Bolesława Michałka dla najlepszej książki filmowej roku), Kino bezpośrednie 1960–1963 (2008) oraz Kino bezpośrednie 1963–1970. Czas autorów (2014). Jest też autorem stu kilkudziesięciu studiów z zakresu historii i teorii kina oraz komunikowania audiowizualnego, a ponadto kilkuset recenzji filmowych. Przetłumaczył kilkadziesiąt książek, przede wszystkim z dziedziny filmu, psychologii i kultury audiowizualnej. Wśród nich znalazły się takie pozycje jak: Dustin Hoffman Ronalda Bergana (1992), Psychologia osobowości Lawrence’a A. Pervina (2002, pod pseudonimem Marek Orski), Filozofia horroru albo Paradoksy uczuć Noëla Carrolla (2004) i Filozofia sztuki masowej tegoż autora (2011). Twórca kilku filmów dokumentalnych, m.in. Legenda o Janku Wiśniewskim (1994) oraz Czy było kiedy tylu wspaniałych chłopców i dziewcząt (1997).