DWORZEC WE WRZESZCZU
Linia 3: | Linia 3: | ||
[[File: Dworzec_Wrzeszcz_perony.jpg |thumb| Perony dworca we Wrzeszczu, 2021]] | [[File: Dworzec_Wrzeszcz_perony.jpg |thumb| Perony dworca we Wrzeszczu, 2021]] | ||
'''DWORZEC WE WRZESZCZU''' (Danzig Langfuhr), przy obecnej ul. Dmowskiego 1A (Bahnhofstraße), oddany do użytku 1 VII 1870 wraz z uruchomieniem połączenia kolejowego do Szczecina. Budynki dworcowe zbudowano według projektu zastosowanego m.in. w [[DWORZEC W OLIWIE | Oliwie]]. W latach 1914–1945 dworzec pełnił też funkcję stacji początkowej linii kolejowej Wrzeszcz – Kokoszki – Stara Piła ([[KOLEJ | kolej]]). 1 VI 1889 oddano do użytku dworzec towarowy. W latach 1909–1915 wybudowano czterotorowy nasyp, w formie przypominającego estakadę ziemnego nasypu, z pionowymi murami oporowymi, na którym posadowiono nastawnię bramną (na przedłużeniu obecnej ul. Konopnickiej) do obsługi ruchu pociągów w obrębie dworca. W sierpniu 1916 przekazano do eksploatacji nowy budynek dworca, uwzględniający zmiany w konfiguracji otoczenia.<br/><br/> | '''DWORZEC WE WRZESZCZU''' (Danzig Langfuhr), przy obecnej ul. Dmowskiego 1A (Bahnhofstraße), oddany do użytku 1 VII 1870 wraz z uruchomieniem połączenia kolejowego do Szczecina. Budynki dworcowe zbudowano według projektu zastosowanego m.in. w [[DWORZEC W OLIWIE | Oliwie]]. W latach 1914–1945 dworzec pełnił też funkcję stacji początkowej linii kolejowej Wrzeszcz – Kokoszki – Stara Piła ([[KOLEJ | kolej]]). 1 VI 1889 oddano do użytku dworzec towarowy. W latach 1909–1915 wybudowano czterotorowy nasyp, w formie przypominającego estakadę ziemnego nasypu, z pionowymi murami oporowymi, na którym posadowiono nastawnię bramną (na przedłużeniu obecnej ul. Konopnickiej) do obsługi ruchu pociągów w obrębie dworca. W sierpniu 1916 przekazano do eksploatacji nowy budynek dworca, uwzględniający zmiany w konfiguracji otoczenia.<br/><br/> | ||
− | Po II wojnie światowej budynek (zaprojektowany przez architekta [[ŚWIAŁKOWSKI CZESŁAW, architekt, działacz gdańskiej Polonii | Czesława Świałkowskiego]]), z przejściami podziemnymi pod torami, postawiony w ciągu 65 dni, oddano do użytku 24 I 1952, traktując go jako przejściowy. Posiadał cztery kasy biletowe, poczekalnię, biura, przechowalnię bagażu i bufet. Od czerwca 1967 do września 1968 wybudowano nowy, pawilonowy budynek dworca (z sześcioma okienkami kasowymi i dziewięcioma automatami biletowymi, przechowalnią bagażu, kioskiem "Ruch" i toaletami), z wejściem głównym i bocznym, przebudowano tunel, przedłużono perony w stronę Oliwy. Całość oddano do użytku 8 III 1969. Autorem projektu był arch. Bernard Cofta z Biura Projektów Kolejowych. Przebudowany w latach 1975–1976, a następnie w latach 2014–2015 (w związku z budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM)). Gruntownie przebudowany od jesieni 2021, oddany do użytku 30 XI 2023. <br/><br/> | + | Po II wojnie światowej budynek (zaprojektowany przez architekta [[ŚWIAŁKOWSKI CZESŁAW, architekt, działacz gdańskiej Polonii | Czesława Świałkowskiego]]), z przejściami podziemnymi pod torami, postawiony w ciągu 65 dni, oddano do użytku 24 I 1952, traktując go jako przejściowy. Posiadał cztery kasy biletowe, poczekalnię, biura, przechowalnię bagażu i bufet. Od czerwca 1967 do września 1968 wybudowano nowy, pawilonowy budynek dworca (z sześcioma okienkami kasowymi i dziewięcioma automatami biletowymi, przechowalnią bagażu, kioskiem "Ruch" i toaletami), z wejściem głównym i bocznym, przebudowano tunel, przedłużono perony w stronę Oliwy. Całość oddano do użytku 8 III 1969. Autorem projektu był arch. Bernard Cofta (3 VIII 1929 Poznań – 6 VI 2009 Dziemiany) z Biura Projektów Kolejowych. Przebudowany w latach 1975–1976, a następnie w latach 2014–2015 (w związku z budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM)). Gruntownie przebudowany od jesieni 2021, oddany do użytku 30 XI 2023. <br/><br/> |
Przez stację przechodzą dwutorowe linie: dalekobieżna, PKM i [[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA | Szybkiej Kolei Miejskiej]] (SKM). 19 X 1969 linia dalekobieżna została zelektryfikowana. Ma trzy perony (jeden dla PKM, drugi dla kolei dalekobieżnej, trzeci dla SKM, połączony z centrum handlowym [[GALERIA METROPOLIA | Galeria Metropolia]], kasy, dwa przejścia podziemne: jedno bezpośrednio z budynku dworca i drugie tunelem łączącym ul. Dmowskiego z ul. Kilińskiego. {{author:MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | Przez stację przechodzą dwutorowe linie: dalekobieżna, PKM i [[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA | Szybkiej Kolei Miejskiej]] (SKM). 19 X 1969 linia dalekobieżna została zelektryfikowana. Ma trzy perony (jeden dla PKM, drugi dla kolei dalekobieżnej, trzeci dla SKM, połączony z centrum handlowym [[GALERIA METROPOLIA | Galeria Metropolia]], kasy, dwa przejścia podziemne: jedno bezpośrednio z budynku dworca i drugie tunelem łączącym ul. Dmowskiego z ul. Kilińskiego. {{author:MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 13:10, 11 maj 2024
DWORZEC WE WRZESZCZU (Danzig Langfuhr), przy obecnej ul. Dmowskiego 1A (Bahnhofstraße), oddany do użytku 1 VII 1870 wraz z uruchomieniem połączenia kolejowego do Szczecina. Budynki dworcowe zbudowano według projektu zastosowanego m.in. w Oliwie. W latach 1914–1945 dworzec pełnił też funkcję stacji początkowej linii kolejowej Wrzeszcz – Kokoszki – Stara Piła ( kolej). 1 VI 1889 oddano do użytku dworzec towarowy. W latach 1909–1915 wybudowano czterotorowy nasyp, w formie przypominającego estakadę ziemnego nasypu, z pionowymi murami oporowymi, na którym posadowiono nastawnię bramną (na przedłużeniu obecnej ul. Konopnickiej) do obsługi ruchu pociągów w obrębie dworca. W sierpniu 1916 przekazano do eksploatacji nowy budynek dworca, uwzględniający zmiany w konfiguracji otoczenia.
Po II wojnie światowej budynek (zaprojektowany przez architekta Czesława Świałkowskiego), z przejściami podziemnymi pod torami, postawiony w ciągu 65 dni, oddano do użytku 24 I 1952, traktując go jako przejściowy. Posiadał cztery kasy biletowe, poczekalnię, biura, przechowalnię bagażu i bufet. Od czerwca 1967 do września 1968 wybudowano nowy, pawilonowy budynek dworca (z sześcioma okienkami kasowymi i dziewięcioma automatami biletowymi, przechowalnią bagażu, kioskiem "Ruch" i toaletami), z wejściem głównym i bocznym, przebudowano tunel, przedłużono perony w stronę Oliwy. Całość oddano do użytku 8 III 1969. Autorem projektu był arch. Bernard Cofta (3 VIII 1929 Poznań – 6 VI 2009 Dziemiany) z Biura Projektów Kolejowych. Przebudowany w latach 1975–1976, a następnie w latach 2014–2015 (w związku z budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM)). Gruntownie przebudowany od jesieni 2021, oddany do użytku 30 XI 2023.
Przez stację przechodzą dwutorowe linie: dalekobieżna, PKM i Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM). 19 X 1969 linia dalekobieżna została zelektryfikowana. Ma trzy perony (jeden dla PKM, drugi dla kolei dalekobieżnej, trzeci dla SKM, połączony z centrum handlowym Galeria Metropolia, kasy, dwa przejścia podziemne: jedno bezpośrednio z budynku dworca i drugie tunelem łączącym ul. Dmowskiego z ul. Kilińskiego.