WIADUKT KOLEJOWY WRZESZCZ–ZASPA
Linia 5: | Linia 5: | ||
'''WIADUKT KOLEJOWY [[WRZESZCZ |WRZESZCZ]] Dolny-[[ZASPA |Zaspa Młyniec]]''', w ciągu ul. Braci Lewoniewskich. Wybudowany w 1914 ze scalanych na miejscu elementów, które wyprodukowano we Friedenshütte (Huta Pokój, huta żelaza w późniejszym Nowym Bytomiu, obecnie dzielnicy Rudy Śląskiej). Jego konstrukcja nośna to dwa stalowe łuki kratowe ze ściągami o rozpiętości 54 m i o rozstawie 8 m. Po wybudowaniu umożliwił komunikację nad torami kolejowymi z lotniskiem na Zaspie, biegnąca po nim ulica pierwotnie nosiła nazwę Flughafenstrasse.<br/><br/> | '''WIADUKT KOLEJOWY [[WRZESZCZ |WRZESZCZ]] Dolny-[[ZASPA |Zaspa Młyniec]]''', w ciągu ul. Braci Lewoniewskich. Wybudowany w 1914 ze scalanych na miejscu elementów, które wyprodukowano we Friedenshütte (Huta Pokój, huta żelaza w późniejszym Nowym Bytomiu, obecnie dzielnicy Rudy Śląskiej). Jego konstrukcja nośna to dwa stalowe łuki kratowe ze ściągami o rozpiętości 54 m i o rozstawie 8 m. Po wybudowaniu umożliwił komunikację nad torami kolejowymi z lotniskiem na Zaspie, biegnąca po nim ulica pierwotnie nosiła nazwę Flughafenstrasse.<br/><br/> | ||
Remontowany w 1946 i w latach 60. XX w.. W 2003 ekspertyza wykazała jego zły stan techniczny, zalecono ograniczenie tonażu pojazdów do 10 ton, ze względów ostrożnościowych przy wjeździe na most umieszczono jednak znaki ograniczenia do 3,5 tony. Uległ poważnej awarii budowlanej 10 X 2004 ok. godziny 22:30, kiedy z powodu korozji (doszukiwano się przyczyn w przejeździe ciężkiego samochodu, który nie zastosował się do ograniczeń, jak też efektu trzęsienia ziemi odnotowanego w Polsce 20 IX 2004) zerwała się jedna z poziomych metalowych belek podtrzymujących konstrukcję, uszkadzając jedną z sieci trakcyjnych. Na dobę zamknięto odbywający się po nim ruch pociągów i na 51 dni ruch samochodów. Po ekspertyzach uzyskanych z Politechniki Gdańskiej ruch samochodowy przywrócono 24 XI 2004, z ograniczeniem do 3,5 tony masy. Na każdym z wjazdów zamontowano po dwie bariery uniemożliwiające wjazd pojazdom cięższym (pierwsza elastyczna, ostrzegająca, druga sztywna).<br/><br/> | Remontowany w 1946 i w latach 60. XX w.. W 2003 ekspertyza wykazała jego zły stan techniczny, zalecono ograniczenie tonażu pojazdów do 10 ton, ze względów ostrożnościowych przy wjeździe na most umieszczono jednak znaki ograniczenia do 3,5 tony. Uległ poważnej awarii budowlanej 10 X 2004 ok. godziny 22:30, kiedy z powodu korozji (doszukiwano się przyczyn w przejeździe ciężkiego samochodu, który nie zastosował się do ograniczeń, jak też efektu trzęsienia ziemi odnotowanego w Polsce 20 IX 2004) zerwała się jedna z poziomych metalowych belek podtrzymujących konstrukcję, uszkadzając jedną z sieci trakcyjnych. Na dobę zamknięto odbywający się po nim ruch pociągów i na 51 dni ruch samochodów. Po ekspertyzach uzyskanych z Politechniki Gdańskiej ruch samochodowy przywrócono 24 XI 2004, z ograniczeniem do 3,5 tony masy. Na każdym z wjazdów zamontowano po dwie bariery uniemożliwiające wjazd pojazdom cięższym (pierwsza elastyczna, ostrzegająca, druga sztywna).<br/><br/> | ||
− | Po opracowaniu do czerwca 2005 dokumentacji technicznej, ogłoszony 25 sierpnia przetarg na wyremontowanie wiaduktu i ul. Braci Lewoniewskich (500 m) wygrało Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych SA. Przebudowę zrealizowano w okresie od marca do listopada 2006. Wiadukt w nocy z 11 na 12 V 2006 podniesiono o dwa metry (odcięto i podniesiono kratownicę, wymieniono pomost, przedłużono filary i na nowy pomost opuszczono kratownicę), wymieniono też łożyska na ceglanych przyczółkach (wyremontowanych, z zachowaniem historycznego wyglądu), zamontowano nowy pomost, wyremontowano schody prowadzące na [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ZASPA | przystanek kolejowy Gdańsk-Zaspa]] i w kierunku dzielnicy Zaspa-Młyniec. Po remoncie wiadukt osiągnął nośność 40 ton, otrzymał niebieską iluminację. {{author: | + | Po opracowaniu do czerwca 2005 dokumentacji technicznej, ogłoszony 25 sierpnia przetarg na wyremontowanie wiaduktu i ul. Braci Lewoniewskich (500 m) wygrało Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych SA. Przebudowę zrealizowano w okresie od marca do listopada 2006. Wiadukt w nocy z 11 na 12 V 2006 podniesiono o dwa metry (odcięto i podniesiono kratownicę, wymieniono pomost, przedłużono filary i na nowy pomost opuszczono kratownicę), wymieniono też łożyska na ceglanych przyczółkach (wyremontowanych, z zachowaniem historycznego wyglądu), zamontowano nowy pomost, wyremontowano schody prowadzące na [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ZASPA | przystanek kolejowy Gdańsk-Zaspa]] i w kierunku dzielnicy Zaspa-Młyniec. Po remoncie wiadukt osiągnął nośność 40 ton, otrzymał niebieską iluminację. {{author:BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 10:37, 7 gru 2023
WIADUKT KOLEJOWY WRZESZCZ Dolny-Zaspa Młyniec, w ciągu ul. Braci Lewoniewskich. Wybudowany w 1914 ze scalanych na miejscu elementów, które wyprodukowano we Friedenshütte (Huta Pokój, huta żelaza w późniejszym Nowym Bytomiu, obecnie dzielnicy Rudy Śląskiej). Jego konstrukcja nośna to dwa stalowe łuki kratowe ze ściągami o rozpiętości 54 m i o rozstawie 8 m. Po wybudowaniu umożliwił komunikację nad torami kolejowymi z lotniskiem na Zaspie, biegnąca po nim ulica pierwotnie nosiła nazwę Flughafenstrasse.
Remontowany w 1946 i w latach 60. XX w.. W 2003 ekspertyza wykazała jego zły stan techniczny, zalecono ograniczenie tonażu pojazdów do 10 ton, ze względów ostrożnościowych przy wjeździe na most umieszczono jednak znaki ograniczenia do 3,5 tony. Uległ poważnej awarii budowlanej 10 X 2004 ok. godziny 22:30, kiedy z powodu korozji (doszukiwano się przyczyn w przejeździe ciężkiego samochodu, który nie zastosował się do ograniczeń, jak też efektu trzęsienia ziemi odnotowanego w Polsce 20 IX 2004) zerwała się jedna z poziomych metalowych belek podtrzymujących konstrukcję, uszkadzając jedną z sieci trakcyjnych. Na dobę zamknięto odbywający się po nim ruch pociągów i na 51 dni ruch samochodów. Po ekspertyzach uzyskanych z Politechniki Gdańskiej ruch samochodowy przywrócono 24 XI 2004, z ograniczeniem do 3,5 tony masy. Na każdym z wjazdów zamontowano po dwie bariery uniemożliwiające wjazd pojazdom cięższym (pierwsza elastyczna, ostrzegająca, druga sztywna).
Po opracowaniu do czerwca 2005 dokumentacji technicznej, ogłoszony 25 sierpnia przetarg na wyremontowanie wiaduktu i ul. Braci Lewoniewskich (500 m) wygrało Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych SA. Przebudowę zrealizowano w okresie od marca do listopada 2006. Wiadukt w nocy z 11 na 12 V 2006 podniesiono o dwa metry (odcięto i podniesiono kratownicę, wymieniono pomost, przedłużono filary i na nowy pomost opuszczono kratownicę), wymieniono też łożyska na ceglanych przyczółkach (wyremontowanych, z zachowaniem historycznego wyglądu), zamontowano nowy pomost, wyremontowano schody prowadzące na przystanek kolejowy Gdańsk-Zaspa i w kierunku dzielnicy Zaspa-Młyniec. Po remoncie wiadukt osiągnął nośność 40 ton, otrzymał niebieską iluminację.