GDAŃSKI TEATR SZEKSPIROWSKI
Linia 4: | Linia 4: | ||
[[File:Scena z performance’u Triumf Ognia, Ciał i Maszyn inaugurującego budowę Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.JPG|thumb|Scena z performance’u ''Triumf Ognia, Ciał i Maszyn'', inaugurującego budowę Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego]] | [[File:Scena z performance’u Triumf Ognia, Ciał i Maszyn inaugurującego budowę Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.JPG|thumb|Scena z performance’u ''Triumf Ognia, Ciał i Maszyn'', inaugurującego budowę Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego]] | ||
'''GDAŃSKI TEATR SZEKSPIROWSKI''', instytucja kultury powstała 20 II 2008 z inicjatywy prezydenta Gdańska, marszałka województwa pomorskiego oraz Fundacji Theatrum Gedanense. Celem jest kreacja działań artystycznych oraz tworzenie, prezentacja i upowszechnianie kultury teatralnej, promocja młodych artystów, wspieranie rozwoju twórczości i talentów oraz edukacja teatralna dzieci, młodzieży, nauczycieli, osób starszych i osób z niepełnosprawnościami. Wraz z Fundacją Theatrum Gedanense co roku w sierpniu organizuje w Trójmieście międzynarodowy [[FESTIWAL SZEKSPIROWSKI | Festiwal Szekspirowski]], a w kwietniu Urodziny Szekspira. Zainicjował [[TEATR W OKNIE | Teatr w Oknie]], najmniejszą scenę teatralną w Gdańsku. Zrealizował poddaną przez Fundację Theatrum Gedanense ideę budowy w Gdańsku teatru szekspirowskiego. <br/><br/> | '''GDAŃSKI TEATR SZEKSPIROWSKI''', instytucja kultury powstała 20 II 2008 z inicjatywy prezydenta Gdańska, marszałka województwa pomorskiego oraz Fundacji Theatrum Gedanense. Celem jest kreacja działań artystycznych oraz tworzenie, prezentacja i upowszechnianie kultury teatralnej, promocja młodych artystów, wspieranie rozwoju twórczości i talentów oraz edukacja teatralna dzieci, młodzieży, nauczycieli, osób starszych i osób z niepełnosprawnościami. Wraz z Fundacją Theatrum Gedanense co roku w sierpniu organizuje w Trójmieście międzynarodowy [[FESTIWAL SZEKSPIROWSKI | Festiwal Szekspirowski]], a w kwietniu Urodziny Szekspira. Zainicjował [[TEATR W OKNIE | Teatr w Oknie]], najmniejszą scenę teatralną w Gdańsku. Zrealizował poddaną przez Fundację Theatrum Gedanense ideę budowy w Gdańsku teatru szekspirowskiego. <br/><br/> | ||
− | 14 IX 2009 na działce przy ul. Bogusławskiego 1 wmurowano kamień węgielny (towarzyszył temu happening szekspirowski [[WAJDA ANDRZEJ, reżyser, honorowy obywatel Gdańska | Andrzeja Wajdy]] ''Aktorzy przyjechali''), 5 III 2011 rozpoczęto budowę (towarzyszył temu performance ''Triumf ognia, ciał i maszyn'' według pomysłu i w reżyserii Roberta Florczaka). Symbolicznie otwarty 23 IV 2014 spektaklem „Pierwsze Publiczne Otwarcia Dachu”. Oficjalne otwarcie odbyło się 19 IX 2014, z udziałem m.in. premiera [[TUSK DONALD FRANCISZEK, premier | Donalda Tuska]] z małżonką, minister kultury [[OMILANOWSKA–KILJAŃCZYK MAŁGORZATA, profesor Uniwersytetu Gdańskiego | Małgorzaty Omilanowskiej]], ministra sprawiedliwości [[BIERNACKI MAREK, polityk, poseł | Marka Biernackiego]] i marszałka Senatu [[BORUSEWICZ BOGDAN, polityk, honorowy obywatel Gdańska | Bogdana Borusewicza]] (uroczystość zakłócił alaram o znalezieniu domniemanego materłu wybuchowego (w rzeczywstości pozostawionej bez opieki torby z zestawem do nagłośnienia sceny) i konieczność czasowej (godzinnej) ewakuacji gości). Obowiązki dyrektora pełnił w latach 2008–2021 [[LIMON JERZY, profesor Uniwersytetu Gdańskiego | Jerzy Limon]], od 3 IX 2021 Agata Grenda. {{author: ARS}}<br/><br/> | + | 14 IX 2009 na działce przy ul. Bogusławskiego 1 wmurowano kamień węgielny (towarzyszył temu happening szekspirowski [[WAJDA ANDRZEJ, reżyser, honorowy obywatel Gdańska | Andrzeja Wajdy]] ''Aktorzy przyjechali''), 5 III 2011 rozpoczęto budowę (towarzyszył temu performance ''Triumf ognia, ciał i maszyn'' według pomysłu i w reżyserii Roberta Florczaka), wiechę zawieszono 29 X 2013. Symbolicznie otwarty 23 IV 2014 spektaklem „Pierwsze Publiczne Otwarcia Dachu”. Oficjalne otwarcie odbyło się 19 IX 2014, z udziałem m.in. premiera [[TUSK DONALD FRANCISZEK, premier | Donalda Tuska]] z małżonką, minister kultury [[OMILANOWSKA–KILJAŃCZYK MAŁGORZATA, profesor Uniwersytetu Gdańskiego | Małgorzaty Omilanowskiej]], ministra sprawiedliwości [[BIERNACKI MAREK, polityk, poseł | Marka Biernackiego]] i marszałka Senatu [[BORUSEWICZ BOGDAN, polityk, honorowy obywatel Gdańska | Bogdana Borusewicza]] (uroczystość zakłócił alaram o znalezieniu domniemanego materłu wybuchowego (w rzeczywstości pozostawionej bez opieki torby z zestawem do nagłośnienia sceny) i konieczność czasowej (godzinnej) ewakuacji gości). Obowiązki dyrektora pełnił w latach 2008–2021 [[LIMON JERZY, profesor Uniwersytetu Gdańskiego | Jerzy Limon]], od 3 IX 2021 Agata Grenda. {{author: ARS}}<br/><br/> |
Budynek, według projektu włoskiego architekta Renata Rizziego, został zaprojektowany jako nowoczesny obiekt, którego wnętrze nawiązuje do XVII-wiecznego pierwowzoru, [[SZKOŁA FECHTUNKU | Szkoły Fechtunku]]. Cechują go niecodzienne rozwiązania architektoniczne: brak typowego foyer, którego funkcję pełni kilka pomieszczeń (hol wejściowy, podwieszana nad nim do stropu drewniana sala oraz korytarze, prowadzące do poszczególnych poziomów galerii dla widzów), zmienny, adaptowalny układ sceny i widowni, wpływający na ilość widzów (do 600 osób przy ustawieniu teatralnym lub do 1000 osób przy ustawieniu koncertowym), jak również na widoczność przez nich sceny inną w przypadku ustawienia klasycznej sceny włoskiej, inną w przypadku wysuniętej sceny elżbietańskiej. Atrakcją jest otwierany przy dobrej pogodzie dach, umożliwiający pokazywanie spektakli przy świetle dziennym pod gołym niebem (scena elżbietańska).<br/><br/> | Budynek, według projektu włoskiego architekta Renata Rizziego, został zaprojektowany jako nowoczesny obiekt, którego wnętrze nawiązuje do XVII-wiecznego pierwowzoru, [[SZKOŁA FECHTUNKU | Szkoły Fechtunku]]. Cechują go niecodzienne rozwiązania architektoniczne: brak typowego foyer, którego funkcję pełni kilka pomieszczeń (hol wejściowy, podwieszana nad nim do stropu drewniana sala oraz korytarze, prowadzące do poszczególnych poziomów galerii dla widzów), zmienny, adaptowalny układ sceny i widowni, wpływający na ilość widzów (do 600 osób przy ustawieniu teatralnym lub do 1000 osób przy ustawieniu koncertowym), jak również na widoczność przez nich sceny inną w przypadku ustawienia klasycznej sceny włoskiej, inną w przypadku wysuniętej sceny elżbietańskiej. Atrakcją jest otwierany przy dobrej pogodzie dach, umożliwiający pokazywanie spektakli przy świetle dziennym pod gołym niebem (scena elżbietańska).<br/><br/> | ||
Do XVII-wiecznego pierwowzoru nawiązuje również sposób jego funkcjonowania - jako teatr impresaryjny: bez własnego zespołu aktorskiego, zapraszający teatry z Polski i zagranicy. Repertuar opiera się na czterech głównych cyklach: Teatrach Polskich, Teatrach Europy i Świata, Scenie Muzycznej oraz Lecie z Szekspirem. Stał się również atrakcją turystyczną, można go zwiedzać z przewodnikiem. {{author: JANSZ}} <br/><br/> | Do XVII-wiecznego pierwowzoru nawiązuje również sposób jego funkcjonowania - jako teatr impresaryjny: bez własnego zespołu aktorskiego, zapraszający teatry z Polski i zagranicy. Repertuar opiera się na czterech głównych cyklach: Teatrach Polskich, Teatrach Europy i Świata, Scenie Muzycznej oraz Lecie z Szekspirem. Stał się również atrakcją turystyczną, można go zwiedzać z przewodnikiem. {{author: JANSZ}} <br/><br/> |
Wersja z 15:58, 17 lip 2023
GDAŃSKI TEATR SZEKSPIROWSKI, instytucja kultury powstała 20 II 2008 z inicjatywy prezydenta Gdańska, marszałka województwa pomorskiego oraz Fundacji Theatrum Gedanense. Celem jest kreacja działań artystycznych oraz tworzenie, prezentacja i upowszechnianie kultury teatralnej, promocja młodych artystów, wspieranie rozwoju twórczości i talentów oraz edukacja teatralna dzieci, młodzieży, nauczycieli, osób starszych i osób z niepełnosprawnościami. Wraz z Fundacją Theatrum Gedanense co roku w sierpniu organizuje w Trójmieście międzynarodowy Festiwal Szekspirowski, a w kwietniu Urodziny Szekspira. Zainicjował Teatr w Oknie, najmniejszą scenę teatralną w Gdańsku. Zrealizował poddaną przez Fundację Theatrum Gedanense ideę budowy w Gdańsku teatru szekspirowskiego.
14 IX 2009 na działce przy ul. Bogusławskiego 1 wmurowano kamień węgielny (towarzyszył temu happening szekspirowski Andrzeja Wajdy Aktorzy przyjechali), 5 III 2011 rozpoczęto budowę (towarzyszył temu performance Triumf ognia, ciał i maszyn według pomysłu i w reżyserii Roberta Florczaka), wiechę zawieszono 29 X 2013. Symbolicznie otwarty 23 IV 2014 spektaklem „Pierwsze Publiczne Otwarcia Dachu”. Oficjalne otwarcie odbyło się 19 IX 2014, z udziałem m.in. premiera Donalda Tuska z małżonką, minister kultury Małgorzaty Omilanowskiej, ministra sprawiedliwości Marka Biernackiego i marszałka Senatu Bogdana Borusewicza (uroczystość zakłócił alaram o znalezieniu domniemanego materłu wybuchowego (w rzeczywstości pozostawionej bez opieki torby z zestawem do nagłośnienia sceny) i konieczność czasowej (godzinnej) ewakuacji gości). Obowiązki dyrektora pełnił w latach 2008–2021 Jerzy Limon, od 3 IX 2021 Agata Grenda.
Budynek, według projektu włoskiego architekta Renata Rizziego, został zaprojektowany jako nowoczesny obiekt, którego wnętrze nawiązuje do XVII-wiecznego pierwowzoru, Szkoły Fechtunku. Cechują go niecodzienne rozwiązania architektoniczne: brak typowego foyer, którego funkcję pełni kilka pomieszczeń (hol wejściowy, podwieszana nad nim do stropu drewniana sala oraz korytarze, prowadzące do poszczególnych poziomów galerii dla widzów), zmienny, adaptowalny układ sceny i widowni, wpływający na ilość widzów (do 600 osób przy ustawieniu teatralnym lub do 1000 osób przy ustawieniu koncertowym), jak również na widoczność przez nich sceny inną w przypadku ustawienia klasycznej sceny włoskiej, inną w przypadku wysuniętej sceny elżbietańskiej. Atrakcją jest otwierany przy dobrej pogodzie dach, umożliwiający pokazywanie spektakli przy świetle dziennym pod gołym niebem (scena elżbietańska).
Do XVII-wiecznego pierwowzoru nawiązuje również sposób jego funkcjonowania - jako teatr impresaryjny: bez własnego zespołu aktorskiego, zapraszający teatry z Polski i zagranicy. Repertuar opiera się na czterech głównych cyklach: Teatrach Polskich, Teatrach Europy i Świata, Scenie Muzycznej oraz Lecie z Szekspirem. Stał się również atrakcją turystyczną, można go zwiedzać z przewodnikiem.
24 VI 2015 budynek otrzymał Nagrodę Roku SARP za rok 2014 jako „najlepszy obiekt architektoniczny wzniesiony ze środków publicznych”, przyznawaną pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej przez Stowarzyszenie Architektów Polskich. 5 X 2015 (podczas targów Expo Real) w Pinakothek der Moderne w Monachium został uhonorowany prestiżową nagrodą w dziedzinie architektury Iconic Awards 2015 (w kategorii „projekt roku”), przyznawaną przez Rat für Formgebung (Niemiecka Rada Wzornictwa).
Wraz z Teatrem Wybrzeże otrzymał Nagrodę Honorową Marszałka Województwa Pomorskiego za Przedstawienie Roku 2015, którym zostały „Wesołe kumoszki z Windsoru” Williama Szekspira w reżyserii Pawła Aignera. Nagrodzony prestiżową Architizer A+Award: w kategorii Gmach/Teatr (Hall/Theatre) zdobył Nagrodę Jurorów, w kategorii Architektura + Cegła (Architecture + Brick) wśród pięciu finalistów (Nowy Jork 2016). Laureat Orła Pomorskiego 2016. Klubokawiarnia i Bufet Aktora w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim zostały najlepszymi wnętrzami publicznymi 2016 w plebiscycie Polskie Wnętrze 2016. Certyfikat Najlepszego Produktu Turystycznego Polskiej Organizacji Turystycznej – zwany turystycznym Oscarem – za rok 2017. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku – jako jedyny festiwal w Polsce i jeden z pięciu w Europie – otrzymał prestiżową EFFE AWARD 2017-2018.
23 IV 2022 przy teatrze otwarto Bibliotekę im. prof. Jerzego Limona, z księgozbioru podarowanego przez żonę – Justynę Marcinkiewicz–Limon, fundatorem biblioteki było Amerykańskie Towarzystwo Przyjaciół Fundacji Theatrum Gedanense, wnętrze zaprojektował i wykonał Tomasz Krupiński.