DWORZEC WE WRZESZCZU

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 3: Linia 3:
 
[[File: Dworzec_Wrzeszcz_perony.jpg |thumb| Perony dworca we Wrzeszczu, 2021]]
 
[[File: Dworzec_Wrzeszcz_perony.jpg |thumb| Perony dworca we Wrzeszczu, 2021]]
 
'''DWORZEC WE WRZESZCZU''' (Danzig Langfuhr), przy obecnej ul. Dmowskiego 1A (Bahnhofstraße), oddany do użytku 1 VII 1870 wraz z uruchomieniem połączenia kolejowego do Szczecina. Budynki dworcowe zbudowano według projektu zastosowanego między innymi w [[DWORZEC W OLIWIE | Oliwie]]. W latach 1914–1945 dworzec pełnił też funkcję stacji początkowej linii kolejowej Wrzeszcz – Kokoszki – Stara Piła ([[KOLEJ | kolej]]). 1 VI 1889 oddano do użytku dworzec towarowy. W latach 1909–1915 wybudowano czterotorowy nasyp, w formie przypominającego estakadę ziemnego nasypu, z pionowymi murami oporowymi, na którym posadowiono nastawnię bramną (na przedłużeniu obecnej ul. Konopnickiej) do obsługi ruchu pociągów w obrębie dworca. W sierpniu 1916 przekazano do eksploatacji nowy budynek dworca, uwzględniający zmiany w konfiguracji otoczenia.<br/><br/>
 
'''DWORZEC WE WRZESZCZU''' (Danzig Langfuhr), przy obecnej ul. Dmowskiego 1A (Bahnhofstraße), oddany do użytku 1 VII 1870 wraz z uruchomieniem połączenia kolejowego do Szczecina. Budynki dworcowe zbudowano według projektu zastosowanego między innymi w [[DWORZEC W OLIWIE | Oliwie]]. W latach 1914–1945 dworzec pełnił też funkcję stacji początkowej linii kolejowej Wrzeszcz – Kokoszki – Stara Piła ([[KOLEJ | kolej]]). 1 VI 1889 oddano do użytku dworzec towarowy. W latach 1909–1915 wybudowano czterotorowy nasyp, w formie przypominającego estakadę ziemnego nasypu, z pionowymi murami oporowymi, na którym posadowiono nastawnię bramną (na przedłużeniu obecnej ul. Konopnickiej) do obsługi ruchu pociągów w obrębie dworca. W sierpniu 1916 przekazano do eksploatacji nowy budynek dworca, uwzględniający zmiany w konfiguracji otoczenia.<br/><br/>
Po II wojnie światowej budynek (zaprojektowany przez architekta [[ŚWIAŁKOWSKI CZESŁAW, architekt, działacz gdańskiej Polonii | Czesława Świałkowskiego]]), z przejściami podziemnymi pod torami, postawiony w ciągu 65 dni, oddano do użytku 24 I 1952, traktując go jako przejściowy. Posiadał cztery kasy biletowe, poczekalnię, biura, przechowalnię bagażu i bufet. Od czerwca 1967 do września 1968 wybudowano nowy, pawilonowy budynek dworca (z sześcioma okienkami kasowymi i dziewięcioma automatami biletowymi, przechowalnią bagażu, kioskiem "Ruch" i toaletami), z wejściem głównym i bocznym, przebudowano tunel, przedłużono perony w stronę Oliwy. Całość oddano do użytku 8 III 1969. Autorem projektu był arch. Bernard Cofta z Biura Projektów Budownictwa Kolejowego. Przebudowany w latach 1975–1976, a następnie w latach 2014–2015 (w związku z budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM)). Przez stację przechodzą dwutorowe linie: dalekobieżna, PKM i [[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA | Szybkiej Kolei Miejskiej]] (SKM). 19 X 1969 linia dalekobieżna została zelektryfikowana. Ma trzy perony (jeden dla PKM, drugi dla kolei dalekobieżnej, trzeci dla SKM, połączony z centrum handlowym  
+
Po II wojnie światowej budynek (zaprojektowany przez architekta [[ŚWIAŁKOWSKI CZESŁAW, architekt, działacz gdańskiej Polonii | Czesława Świałkowskiego]]), z przejściami podziemnymi pod torami, postawiony w ciągu 65 dni, oddano do użytku 24 I 1952, traktując go jako przejściowy. Posiadał cztery kasy biletowe, poczekalnię, biura, przechowalnię bagażu i bufet. Od czerwca 1967 do września 1968 wybudowano nowy, pawilonowy budynek dworca (z sześcioma okienkami kasowymi i dziewięcioma automatami biletowymi, przechowalnią bagażu, kioskiem "Ruch" i toaletami), z wejściem głównym i bocznym, przebudowano tunel, przedłużono perony w stronę Oliwy. Całość oddano do użytku 8 III 1969. Autorem projektu był arch. Bernard Cofta z Biura Projektów Budownictwa Kolejowego. Przebudowany w latach 1975–1976, a następnie w latach 2014–2015 (w związku z budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM)). Gruntownie przebudowany w latach 2021–2023 (oddany do użytku 30 XI 2023). <br/><br/>
[[GALERIA METROPOLIA | Galeria Metropolia]], kasy, dwa przejścia podziemne: jedno bezpośrednio z budynku dworca i drugie tunelem łączącym ul. Dmowskiego z ul. Kilińskiego. {{author:MrGl}}  [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
+
Przez stację przechodzą dwutorowe linie: dalekobieżna, PKM i [[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA | Szybkiej Kolei Miejskiej]] (SKM). 19 X 1969 linia dalekobieżna została zelektryfikowana. Ma trzy perony (jeden dla PKM, drugi dla kolei dalekobieżnej, trzeci dla SKM, połączony z centrum handlowym [[GALERIA METROPOLIA | Galeria Metropolia]], kasy, dwa przejścia podziemne: jedno bezpośrednio z budynku dworca i drugie tunelem łączącym ul. Dmowskiego z ul. Kilińskiego. {{author:MrGl}}  [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Wersja z 09:27, 1 gru 2023

Dworzec we Wrzeszczu, 2019
Perony dworca we Wrzeszczu, 2021

DWORZEC WE WRZESZCZU (Danzig Langfuhr), przy obecnej ul. Dmowskiego 1A (Bahnhofstraße), oddany do użytku 1 VII 1870 wraz z uruchomieniem połączenia kolejowego do Szczecina. Budynki dworcowe zbudowano według projektu zastosowanego między innymi w Oliwie. W latach 1914–1945 dworzec pełnił też funkcję stacji początkowej linii kolejowej Wrzeszcz – Kokoszki – Stara Piła ( kolej). 1 VI 1889 oddano do użytku dworzec towarowy. W latach 1909–1915 wybudowano czterotorowy nasyp, w formie przypominającego estakadę ziemnego nasypu, z pionowymi murami oporowymi, na którym posadowiono nastawnię bramną (na przedłużeniu obecnej ul. Konopnickiej) do obsługi ruchu pociągów w obrębie dworca. W sierpniu 1916 przekazano do eksploatacji nowy budynek dworca, uwzględniający zmiany w konfiguracji otoczenia.

Po II wojnie światowej budynek (zaprojektowany przez architekta Czesława Świałkowskiego), z przejściami podziemnymi pod torami, postawiony w ciągu 65 dni, oddano do użytku 24 I 1952, traktując go jako przejściowy. Posiadał cztery kasy biletowe, poczekalnię, biura, przechowalnię bagażu i bufet. Od czerwca 1967 do września 1968 wybudowano nowy, pawilonowy budynek dworca (z sześcioma okienkami kasowymi i dziewięcioma automatami biletowymi, przechowalnią bagażu, kioskiem "Ruch" i toaletami), z wejściem głównym i bocznym, przebudowano tunel, przedłużono perony w stronę Oliwy. Całość oddano do użytku 8 III 1969. Autorem projektu był arch. Bernard Cofta z Biura Projektów Budownictwa Kolejowego. Przebudowany w latach 1975–1976, a następnie w latach 2014–2015 (w związku z budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM)). Gruntownie przebudowany w latach 2021–2023 (oddany do użytku 30 XI 2023).

Przez stację przechodzą dwutorowe linie: dalekobieżna, PKM i Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM). 19 X 1969 linia dalekobieżna została zelektryfikowana. Ma trzy perony (jeden dla PKM, drugi dla kolei dalekobieżnej, trzeci dla SKM, połączony z centrum handlowym Galeria Metropolia, kasy, dwa przejścia podziemne: jedno bezpośrednio z budynku dworca i drugie tunelem łączącym ul. Dmowskiego z ul. Kilińskiego. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania