MOST ZIELONY

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 24 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Most_Zielony_z_podniesionymi_przęsłami__początek_XX_wieku.JPG|thumb|Most Zielony z podniesionymi przęsłami, początek XX wieku]]
+
[[File:Most przy Zielonej Bramie, Aegidius Dickmann, 1617.JPG|thumb|''Most przy Zielonej Bramie'',  [[DICKMANN AEGIDIUS, rysownik, rytownik| Aegidius Dickmann]], 1617]]
[[File:Most_przy_Zielonej_Bramie__Aegidius_Dickmann__1617.JPG|thumb|''Most przy Zielonej Bramie'', Aegidius Dickmann, 1617]]
+
[[File:2_Most_Zielony.jpg|thumb|[[DEISCH MATTHAEUS, rytownik | Matthaeus Deisch]], Most Zielony, widok z [[MOST KROWI| Mostu Krowiego]], 1761–1765]]
'''MOST ZIELONY''' (Grüne Brücke), nad q Motławą, łączy q Główne Miasto ze q Spichlerzami, przyczółek zach. stanowi – q Brama Zielona, przyczółek wsch. rozpoczyna ul. Stągiewną. Obecnie o dł. 50 m, szer. 15 m; ma 2 przęsła. Początkowo most q Bramy Kogi, wzmiankowany 1357, w XV i XVI w. po obu stronach zabudowany straganami (1510–11 było ich 16). Rozebrany 1563 i przebudowany wg projektu Dirca Danilsa. Nazwany Zielonym albo od barwy kamienia użytego do budowy, albo od koloru pleśni pokrywającej podpory (nazwa przeniesiona na rozpoczynającą go bramę). W 1883 przebudowany przez firmę Beuchelt z Zielonej Góry jako stalowy i zwodzony. Wyposażony w umożliwiające żeglugę 2 boczne przęsła o konstrukcji stałej oraz przęsło środkowe (dwuklapowe: po jednym z każdej strony), podnoszone, o rozpiętości filarów 12,4 m. W 1928 zmodernizowany, w ciężkiej, monumentalno-betonowej formie (filar środkowy żelbetowy), uzyskał większą nośność, nowoczesne (ręczne i elektryczne) mechanizmy uruchamiające klapy kolebkowe, urządzenia służące do zwodzenia przewodów sieci tramwajowej, dł. 42 m, szer. 18 m, jezdnia dwubiegowa, ruchome żelazne szlabany z obu stron, zamykane na czas otwierania mostu. W marcu 1945 poważnie uszkodzony, odbudowany i oddany do użytku 30 IV 1948 w formie zwodzonej, choć unieruchomionej i nieużywanej. W 1959 zamknięty dla linii tramwajowej. W 1993 generalnie wyremontowany jako niezwodzony, ob.  dla ruchu pieszego. {{author: BŚ}}{{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:3_Most_Zielony.jpg|thumb|Most Zielony 1820, obraz z 1856 wedle rysunku [[RANDT AUGUST LOBEGOTT, kupiec, malarz–amator| Augusta Lobegotta Randta]]]]
 +
[[File:6_Brama_Zielona.jpg|thumb|[[MEYERHEIM FRIEDRICH EDUARD, artysta malarz | Friedrich Eduard Meyerheim]], Brama Zielona i Most Zielony, litografia 1832]]
 +
[[File:4_Gottheil_rodzina.jpg|thumb| [[GOTTHEIL, rodzina | Julius Gottheil]], ''Pożar Spichlerzy 28 IV 1849 i Mostu Zielonego widziany z Długiego Pobrzeża'', 1849]]
 +
[[File: Most_Zielony_1855.jpg |thumb| Most Zielony 1855, litografia Carla Antona Manna]]
 +
[[File:Widok na Zielony Most i Zieloną Bramę po przebudowie dachu i szczytów, 1880.JPG|thumb|Widok na Zielony Most i Zieloną Bramę, fot. [[KUHN RUDOLF THEODOR ROBERT, fotografik | Rudolf Theodor Robert Kuhn]], 1869]]
 +
[[File:Most Zielony z podniesionymi przęsłami, początek XX wieku.JPG|thumb|Most Zielony z podniesionymi przęsłami, początek XX wieku]]
 +
[[File:Most_Zielony.jpg|thumb|Most Zielony, w tle Most Krowi, początek XX wieku]]
 +
[[File:3_NG_listopad_1939.jpg|thumb|Most Zielony, 1939]]
 +
[[File:Brama Zielona, widok od strony południowo-wschodniej.JPG|thumb|Widok na Bramę Zieloną od strony mostu Zielonego]]
 +
 
 +
'''MOST ZIELONY''' (Grüne Brücke), nad [[MOTŁAWA | Motławą]], łączy [[GŁÓWNE MIASTO | Główne Miasto]] ze [[SPICHLERZE | Spichlerzami]], przyczółek zachodni stanowi – [[BRAMA ZIELONA | Brama Zielona]], przyczółek wschodni rozpoczyna ul. Stągiewną. Obecnie o długości 50 m i szerokości 15 m; ma dwa przęsła. <br/><br/> Początkowo most [[BRAMA KOGI | Bramy Kogi]], wzmiankowany w 1357 (1368 ''koghenbrughe'', 1378 ''pons liburnorum''), w XV i XVI wieku po obu stronach zabudowany straganami (w latach 1510–1511 było ich 16). W 1511 zbudowany na nowo. W 1512 na niechcącą się zamknąć część zwodzoną weszli ludzie oczekujący na otwarcie bram miasta, pod ich ciężarem część ta uległa zawaleniu. W Motławie utonęło wówczas 56 osób, ciała wydobywano sieciami rybackimi. <br/><br/> Rozebrany w roku 1563 i przebudowany według projektu Dirca Danilsa. Jako Most Kogi wzmiankowany jeszcze w 1596, jako Most Zielony określany od 1599 (wzmianki od 1568). Powszechnie uważa się, że nazywany Zielonym albo od barwy kamienia użytego do budowy, albo od koloru pleśni pokrywającej podpory (nazwa została przeniesiona także na rozpoczynającą go bramę). W Gdańsku nie stosowano jednak kamienia budowlanego w zielonym kolorze, most od zewnątrz obudowany był drewnem i jego nazwa wzięła się zapewne od koloru farby użytej do malowania. Z obu stron przed częścią zwodzoną umieszczono po dwa drewniane słupy (w sumie cztery), przez które przechodziły liny obciążone ciężarami ułatwiającymi otwieranie. Słupy zostały zwieńczone sylwetkami lwów z herbem Gdańska (pomalował je między innymi w lecie 1613 [[BLOCK ISAAK van den, malarz | Isaak van den Block]]). By nie zakłócać ruchu targowego, w soboty zwodzony dopiero od godziny 14.00. <br/><br/> W 1883 przebudowany przez firmę Beuchelt z Zielonej Góry, już nie jako drewniany, ale stalowy, zwodzony, oparty na ceglanych podporach. Wyposażony w umożliwiające żeglugę dwa boczne przęsła o konstrukcji stałej oraz przęsło środkowe (dwuklapowe: po jednym z każdej strony), podnoszone, o rozpiętości filarów 12,4 m. W 1928 zmodernizowany, w ciężkiej, monumentalno-betonowej formie (filar środkowy żelbetowy), uzyskał większą nośność (20 ton), nowoczesne (ręczne i elektryczne) mechanizmy uruchamiające klapy kolebkowe, urządzenia służące do zwodzenia przewodów sieci tramwajowej; miał 42 m długości i 18 m szerokości, dwubiegową jezdnię, ruchome żelazne szlabany z obu stron, zamykane na czas otwierania mostu. W marcu 1945 poważnie uszkodzony, odbudowany i oddany do użytku 30 IV 1948 w formie zwodzonej, choć unieruchomionej i nieużywanej. W 1959 zamknięty dla linii tramwajowej. W 1993 generalnie wyremontowany jako niezwodzony, obecnie dla ruchu pieszego. {{author: BŚ}} {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Aktualna wersja na dzień 18:08, 13 maj 2024

Most przy Zielonej Bramie, Aegidius Dickmann, 1617
Matthaeus Deisch, Most Zielony, widok z Mostu Krowiego, 1761–1765
Most Zielony 1820, obraz z 1856 wedle rysunku Augusta Lobegotta Randta
Friedrich Eduard Meyerheim, Brama Zielona i Most Zielony, litografia 1832
Julius Gottheil, Pożar Spichlerzy 28 IV 1849 i Mostu Zielonego widziany z Długiego Pobrzeża, 1849
Most Zielony 1855, litografia Carla Antona Manna
Widok na Zielony Most i Zieloną Bramę, fot. Rudolf Theodor Robert Kuhn, 1869
Most Zielony z podniesionymi przęsłami, początek XX wieku
Most Zielony, w tle Most Krowi, początek XX wieku
Most Zielony, 1939
Widok na Bramę Zieloną od strony mostu Zielonego

MOST ZIELONY (Grüne Brücke), nad Motławą, łączy Główne Miasto ze Spichlerzami, przyczółek zachodni stanowi – Brama Zielona, przyczółek wschodni rozpoczyna ul. Stągiewną. Obecnie o długości 50 m i szerokości 15 m; ma dwa przęsła.

Początkowo most Bramy Kogi, wzmiankowany w 1357 (1368 koghenbrughe, 1378 pons liburnorum), w XV i XVI wieku po obu stronach zabudowany straganami (w latach 1510–1511 było ich 16). W 1511 zbudowany na nowo. W 1512 na niechcącą się zamknąć część zwodzoną weszli ludzie oczekujący na otwarcie bram miasta, pod ich ciężarem część ta uległa zawaleniu. W Motławie utonęło wówczas 56 osób, ciała wydobywano sieciami rybackimi.

Rozebrany w roku 1563 i przebudowany według projektu Dirca Danilsa. Jako Most Kogi wzmiankowany jeszcze w 1596, jako Most Zielony określany od 1599 (wzmianki od 1568). Powszechnie uważa się, że nazywany Zielonym albo od barwy kamienia użytego do budowy, albo od koloru pleśni pokrywającej podpory (nazwa została przeniesiona także na rozpoczynającą go bramę). W Gdańsku nie stosowano jednak kamienia budowlanego w zielonym kolorze, most od zewnątrz obudowany był drewnem i jego nazwa wzięła się zapewne od koloru farby użytej do malowania. Z obu stron przed częścią zwodzoną umieszczono po dwa drewniane słupy (w sumie cztery), przez które przechodziły liny obciążone ciężarami ułatwiającymi otwieranie. Słupy zostały zwieńczone sylwetkami lwów z herbem Gdańska (pomalował je między innymi w lecie 1613 Isaak van den Block). By nie zakłócać ruchu targowego, w soboty zwodzony dopiero od godziny 14.00.

W 1883 przebudowany przez firmę Beuchelt z Zielonej Góry, już nie jako drewniany, ale stalowy, zwodzony, oparty na ceglanych podporach. Wyposażony w umożliwiające żeglugę dwa boczne przęsła o konstrukcji stałej oraz przęsło środkowe (dwuklapowe: po jednym z każdej strony), podnoszone, o rozpiętości filarów 12,4 m. W 1928 zmodernizowany, w ciężkiej, monumentalno-betonowej formie (filar środkowy żelbetowy), uzyskał większą nośność (20 ton), nowoczesne (ręczne i elektryczne) mechanizmy uruchamiające klapy kolebkowe, urządzenia służące do zwodzenia przewodów sieci tramwajowej; miał 42 m długości i 18 m szerokości, dwubiegową jezdnię, ruchome żelazne szlabany z obu stron, zamykane na czas otwierania mostu. W marcu 1945 poważnie uszkodzony, odbudowany i oddany do użytku 30 IV 1948 w formie zwodzonej, choć unieruchomionej i nieużywanej. W 1959 zamknięty dla linii tramwajowej. W 1993 generalnie wyremontowany jako niezwodzony, obecnie dla ruchu pieszego. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania