MOST KROWI

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 7 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
 +
[[File:1_Most_Krowi.jpg|thumb|Most Krowi na tzw. planie sztokholmskim z około 1600, widoczne po dwa pylony (drewniane słupy) z obu stron przed częścią zwodzoną]]
 +
[[File:Most_Krowi.jpg|thumb|Most Krowi, 1856, na pierwszym planie [[BRAMA KOTWICZNIKÓW| Baszta Kotwiczników]] i ul. Kotwicznikow, akwarela 1857 wedle rysunku [[RANDT AUGUST LOBEGOTT, kupiec, malarz–amator| Augusta Lobegotta Randta]]]]
 +
[[File:3_Most_Krowi.jpg|thumb|Most Krowi, widok od północy, przed 1905]]
 
[[File:Most Krowi, około 1910.JPG|thumb|Most Krowi, około 1910]]
 
[[File:Most Krowi, około 1910.JPG|thumb|Most Krowi, około 1910]]
'''MOST KROWI''' (Kuhbrücke) nad q Motławą, łączy ul. q Ogarną z Chmielną, ob. dł. 45 m, szer. 9 m, 2 przęsła. Zbudowany 1378–79, zwodzony; pocz. służył do przepędzania bydła na pastwiska istniejące na późn. q Spichlerzach i ku Świńskim Łąkom na q Dolnym Mieście. Do poł. XIX w. zamykany na noc. W 1901–02 zmodernizowany jako stalowy i zwodzony (do tego czasu był ostatnim gd. większym mostem drewnianym) o nośności 20 t, z pomostem z blach nieckowych i zaimpregnowanymi klockami z drewna sosnowego; jako jeden z pierwszych w Europie miał – oprócz ręcznych – także elektryczne urządzenie umożliwiające zwodzenie (otwieranie i zamykanie trwało 30 sekund, otwieranie ręczne – 105 sekund). Po 1945 most Stały. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:5_Most_Krowi.jpg|thumb|Most Krowi, 1930]]
 +
[[File:2_Most_Krowi.JPG|thumb|Most Krowi od strony Podwala Przedmiejskiego, 2018]]
 +
[[File:3_Most_Krowi.JPG|thumb|Wejście na Most Krowi od strony ul. Chmielnej, 2018]]
 +
 
 +
'''MOST KROWI''' (1378 pons vaccarum, 1379 kubrughe) nad [[MOTŁAWA | Motławą]], łączy przez [[BRAMA KROWIA| Bramę Krowią]] ul. [[OGARNA, ulica | Ogarną]] z Chmielną, obecnie długość 45 m, szerokość 9 m, dwa przęsła. Zbudowany w latach 1378–1379, zwodzony; początkowo służył do przepędzania bydła do funkcjonującej od 1331 [[RZEŹNIE | rzeźni]], położonej na obszarze obecnej ul. Chmielnej 42-47, oraz na pastwiska istniejące na późniejszych [[SPICHLERZE | Spichlerzach]] i ku Świńskim Łąkom na [[DOLNE MIASTO | Dolnym Mieście]].<br/><br/>
 +
 
 +
Przebudowany w 1517. 11 VIII 1580 zawaliła się jego część od strony Spichlerzy. Po odbudowie z obu stron przed częścią zwodzoną umieszczono po dwa drewniane słupy (w sumie cztery), przez które przechodziły liny obciążone ciężarami ułatwiającymi otwieranie. Słupy były zwieńczone sylwetkami lwów z herbem Gdańska. Do połowy XIX wieku zamykany na noc.<br/><br/>
 +
 
 +
W okresie 1901–1902 zmodernizowany jako stalowy i zwodzony (do tego czasu był ostatnim gdańskim większym mostem drewnianym) o nośności 20 ton, z pomostem z blach nieckowych i zaimpregnowanymi klockami z drewna sosnowego; jako jeden z pierwszych w Europie miał – oprócz ręcznych – także elektryczne urządzenie umożliwiające zwodzenie (otwieranie i zamykanie trwało 30 sekund, otwieranie ręczne – 105 sekund).<br/><br/>
 +
 
 +
Uszkodzony w 1945. Na przełomie marca i kwietnia 1973 roku wyburzono uszkodzoną konstrukcję, kładąc na filarach stalową kładkę dla pieszych sześciometrowej szerokości. W 1977 został przebudowany na most stały. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Aktualna wersja na dzień 12:24, 13 gru 2022

Most Krowi na tzw. planie sztokholmskim z około 1600, widoczne po dwa pylony (drewniane słupy) z obu stron przed częścią zwodzoną
Most Krowi, 1856, na pierwszym planie Baszta Kotwiczników i ul. Kotwicznikow, akwarela 1857 wedle rysunku Augusta Lobegotta Randta
Most Krowi, widok od północy, przed 1905
Most Krowi, około 1910
Most Krowi, 1930
Most Krowi od strony Podwala Przedmiejskiego, 2018
Wejście na Most Krowi od strony ul. Chmielnej, 2018

MOST KROWI (1378 pons vaccarum, 1379 kubrughe) nad Motławą, łączy przez Bramę Krowią ul. Ogarną z Chmielną, obecnie długość 45 m, szerokość 9 m, dwa przęsła. Zbudowany w latach 1378–1379, zwodzony; początkowo służył do przepędzania bydła do funkcjonującej od 1331 rzeźni, położonej na obszarze obecnej ul. Chmielnej 42-47, oraz na pastwiska istniejące na późniejszych Spichlerzach i ku Świńskim Łąkom na Dolnym Mieście.

Przebudowany w 1517. 11 VIII 1580 zawaliła się jego część od strony Spichlerzy. Po odbudowie z obu stron przed częścią zwodzoną umieszczono po dwa drewniane słupy (w sumie cztery), przez które przechodziły liny obciążone ciężarami ułatwiającymi otwieranie. Słupy były zwieńczone sylwetkami lwów z herbem Gdańska. Do połowy XIX wieku zamykany na noc.

W okresie 1901–1902 zmodernizowany jako stalowy i zwodzony (do tego czasu był ostatnim gdańskim większym mostem drewnianym) o nośności 20 ton, z pomostem z blach nieckowych i zaimpregnowanymi klockami z drewna sosnowego; jako jeden z pierwszych w Europie miał – oprócz ręcznych – także elektryczne urządzenie umożliwiające zwodzenie (otwieranie i zamykanie trwało 30 sekund, otwieranie ręczne – 105 sekund).

Uszkodzony w 1945. Na przełomie marca i kwietnia 1973 roku wyburzono uszkodzoną konstrukcję, kładąc na filarach stalową kładkę dla pieszych sześciometrowej szerokości. W 1977 został przebudowany na most stały.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania