LINIA KOLEJOWA NUMER 235

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 
[[File: Linia_kolejowa_numer_235.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 235]]
 
[[File: Linia_kolejowa_numer_235.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 235]]
'''LINIA KOLEJOWA NUMER 235''', normalnotorowa, niezelektryfikowana, jednotorowa linia kolejowa biegnąca z punktu  [[MATARNIA | Matarnia]] do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | stacji kolejowej Gdańsk Osowa]]. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 6,7 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie najpierw w kierunku północnym, a następnie kieruje się na zachód. Przebiega przez dzielnice Gdańska: Matarnia i [[OSOWA | Osowa]]. Na części linii prowadzony jest ruch towarowy.<br/><br/>
+
'''LINIA KOLEJOWA NUMER 235''', normalnotorowa, niezelektryfikowana, jednotorowa linia kolejowa biegnąca z punktu  [[MATARNIA | Matarnia]] do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | stacji kolejowej Gdańsk Osowa]]. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 6,7 kilometra i w obrębie Gdańska biegnie najpierw w kierunku północnym, a następnie kieruje się na zachód. Przebiega przez dzielnice Gdańska: Matarnia i [[OSOWA | Osowa]]. Na części linii prowadzony jest ruch towarowy.<br/><br/>
 
Pierwotnie (jej numer nadano po drugiej wojnie światowej) biegła z obecnej [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | stacji Gdańsk Kokoszki]] do dawnej [[STACJA KOLEJOWA OSOWA | stacji Osowa]]. Linia została otwarta 20 IX 1921, a przyczyną jej wybudowania była chęć połączenia ziem II Rzeczpospolitej z budującym się portem w Gdyni, które omijałoby tereny Wolnego Miasta Gdańska. Okazało się jednak, że jest ona niewystarczająca i przystąpiono do budowy dzisiejszej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 201 | linii kolejowej numer 201]], która na odcinku Somonino – Gdynia Główna została oddana do ruchu 9 XI 1930. Z tego powodu rozebrano linię od punktu znajdującego się dzisiaj obok węzła Gdańsk Owczarnia w ciągu alei Kazimierza Jagiellończyka i pozostałą część połączono z nową [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | stacją o nazwie Osowa]], co również nastąpiło 9 XI 1930.<br/><br/>
 
Pierwotnie (jej numer nadano po drugiej wojnie światowej) biegła z obecnej [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | stacji Gdańsk Kokoszki]] do dawnej [[STACJA KOLEJOWA OSOWA | stacji Osowa]]. Linia została otwarta 20 IX 1921, a przyczyną jej wybudowania była chęć połączenia ziem II Rzeczpospolitej z budującym się portem w Gdyni, które omijałoby tereny Wolnego Miasta Gdańska. Okazało się jednak, że jest ona niewystarczająca i przystąpiono do budowy dzisiejszej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 201 | linii kolejowej numer 201]], która na odcinku Somonino – Gdynia Główna została oddana do ruchu 9 XI 1930. Z tego powodu rozebrano linię od punktu znajdującego się dzisiaj obok węzła Gdańsk Owczarnia w ciągu alei Kazimierza Jagiellończyka i pozostałą część połączono z nową [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | stacją o nazwie Osowa]], co również nastąpiło 9 XI 1930.<br/><br/>
 
Po II wojnie światowej na linii prowadzony był ruch pasażerski oraz towarowy. W 1973 pas startowy [[LOTNISKO W RĘBIECHOWIE | lotniska w Rębiechowie]] przeciął linię 235, którą wówczas rozebrano na odcinku od powstałej wówczas bocznicy lotniska do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | stacji Gdańsk Kokoszki]]. Wstrzymano wówczas ruch pasażerski na całej linii, a towarowy prowadzony był od bocznicy (która później przyjęła nazwę Petrolot) do stacji Gdańsk Osowa.<br/><br/>
 
Po II wojnie światowej na linii prowadzony był ruch pasażerski oraz towarowy. W 1973 pas startowy [[LOTNISKO W RĘBIECHOWIE | lotniska w Rębiechowie]] przeciął linię 235, którą wówczas rozebrano na odcinku od powstałej wówczas bocznicy lotniska do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | stacji Gdańsk Kokoszki]]. Wstrzymano wówczas ruch pasażerski na całej linii, a towarowy prowadzony był od bocznicy (która później przyjęła nazwę Petrolot) do stacji Gdańsk Osowa.<br/><br/>
Gdy w 2015 oddana do użytku [[LINIA KOLEJOWA NUMER 248 | linia kolejowa numer 248]] (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) przecięła tor linii numer 235, została ona po raz kolejny skrócona i jej koniec wyznaczono w punkcie Matarnia. Znajduje się on obok linii numer 248, ale nie ma z nią połączenia. Natomiast bocznicę lotniska połączono z linią numer 248 poprzez otwarcie posterunku bocznicowego [[POSTERUNEK KOLEJOWY POMORSKIEJ KOLEJ METROPOLITALNEJ GDAŃSK FIROGA | Gdańsk Firoga]]. Odtąd na linii numer 235 prowadzony jest ruch towarowy tylko od [[BOCZNICA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA GRUPA OŻARÓW | bocznicy Gdańsk Osowa Grupa Ożarów]] do stacji Gdańsk Osowa. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]<br/><br/>
+
Gdy w 2015 oddana do użytku [[LINIA KOLEJOWA NUMER 248 | linia kolejowa numer 248]] (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) przecięła tor linii numer 235, została ona po raz kolejny skrócona i jej koniec wyznaczono w punkcie Matarnia. Znajduje się on obok linii numer 248, ale nie ma z nią połączenia. Natomiast bocznicę lotniska połączono z linią numer 248 poprzez otwarcie posterunku bocznicowego [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK FIROGA| Gdańsk Firoga]]. Odtąd na linii numer 235 prowadzony jest ruch towarowy tylko od [[BOCZNICA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA GRUPA OŻARÓW | bocznicy Gdańsk Osowa Grupa Ożarów]] do stacji Gdańsk Osowa. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]<br/><br/>
  
 
{| class="tableGda"
 
{| class="tableGda"

Aktualna wersja na dzień 14:36, 16 maj 2022

Linia kolejowa numer 235

LINIA KOLEJOWA NUMER 235, normalnotorowa, niezelektryfikowana, jednotorowa linia kolejowa biegnąca z punktu Matarnia do stacji kolejowej Gdańsk Osowa. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 6,7 kilometra i w obrębie Gdańska biegnie najpierw w kierunku północnym, a następnie kieruje się na zachód. Przebiega przez dzielnice Gdańska: Matarnia i Osowa. Na części linii prowadzony jest ruch towarowy.

Pierwotnie (jej numer nadano po drugiej wojnie światowej) biegła z obecnej stacji Gdańsk Kokoszki do dawnej stacji Osowa. Linia została otwarta 20 IX 1921, a przyczyną jej wybudowania była chęć połączenia ziem II Rzeczpospolitej z budującym się portem w Gdyni, które omijałoby tereny Wolnego Miasta Gdańska. Okazało się jednak, że jest ona niewystarczająca i przystąpiono do budowy dzisiejszej linii kolejowej numer 201, która na odcinku Somonino – Gdynia Główna została oddana do ruchu 9 XI 1930. Z tego powodu rozebrano linię od punktu znajdującego się dzisiaj obok węzła Gdańsk Owczarnia w ciągu alei Kazimierza Jagiellończyka i pozostałą część połączono z nową stacją o nazwie Osowa, co również nastąpiło 9 XI 1930.

Po II wojnie światowej na linii prowadzony był ruch pasażerski oraz towarowy. W 1973 pas startowy lotniska w Rębiechowie przeciął linię 235, którą wówczas rozebrano na odcinku od powstałej wówczas bocznicy lotniska do stacji Gdańsk Kokoszki. Wstrzymano wówczas ruch pasażerski na całej linii, a towarowy prowadzony był od bocznicy (która później przyjęła nazwę Petrolot) do stacji Gdańsk Osowa.

Gdy w 2015 oddana do użytku linia kolejowa numer 248 (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) przecięła tor linii numer 235, została ona po raz kolejny skrócona i jej koniec wyznaczono w punkcie Matarnia. Znajduje się on obok linii numer 248, ale nie ma z nią połączenia. Natomiast bocznicę lotniska połączono z linią numer 248 poprzez otwarcie posterunku bocznicowego Gdańsk Firoga. Odtąd na linii numer 235 prowadzony jest ruch towarowy tylko od bocznicy Gdańsk Osowa Grupa Ożarów do stacji Gdańsk Osowa. PP

Posterunki, punkty i przystanki kolejowe na linii numer 235 znajdujące się w obrębie Gdańska
Kilometraż linii kolejowej numer 235 Nazwa Rodzaj posterunku / przystanku osobowego Uwagi
2,5 Matarnia punkt początek linii numer 235
2,9 Klukowo przystanek osobowy zlikwidowany
8,1 Gdańsk Osowa Grupa Ożarów bocznica
9,2 Gdańsk Osowa węzłowa stacja kolejowa koniec linii numer 235
PP
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania