BANACH ALEKSANDRA, konserwatorka zabytków

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 +
[[File: Aleksandra_Banach.jpg |thumb| Aleksandra Banach]]
  
'''ALEKSANDRA BANACH''' (ur. 5 II 1947 Gdańsk), konserwatorka zabytków. W latach 1961–1966 uczyła się w Państwowym Liceum Technik Plastycznych w Gdyni-Orłowie, w 1971 absolwentka kierunku zabytkoznawstwo i konserwatorstwo na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (UMK).<br/><br/>
+
'''ALEKSANDRA BANACH''' (ur. 5 II 1947 Gdańsk), konserwatorka zabytków. W latach 1961–1966 uczyła się w Państwowym Liceum Technik Plastycznych w Gdyni-Orłowie, w 1971 absolwentka kierunku Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (UMK). <br/><br/>
Od 1972 do 1977 pracowała w Przedsiębiorstwie Gospodarki Mieszkaniowej Gdańsk-Śródmieście. Zajmowała się oceną zachowania zabytkowych kamienic i budynków, sporządzaniem programów prac konserwatorskich przy wystroju elewacji, sprawowała nadzór nad tymi pracami (kamienice przy ulicach: Długiej, Mariackiej, Piwnej i Św. Ducha). Od 1977 pracowała w urzędzie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku, w 1979 – po reorganizacji służb konserwatorskich – przeniesiona do Gdańskiego Ośrodka Ochrony Dóbr Kultury. Od 1992 do emerytury pracowała w Państwowej Służbie Ochrony Zabytków, zajmując się programowaniem ochrony zabytków ruchomych (malarstwo, rzeźba, tkaniny, złotnictwo), prowadząc nadzory konserwatorskie nad przebiegiem renowacji i powołując do realizacji tych zadań wykonawców, rzeczoznawców i komisje konserwatorskie. Zgromadziła duże archiwum dokumentacyjne z przebiegu prac konserwatorskich przy zabytkach ruchomych województwa pomorskiego.<br/><br/>
+
Od 1972 do 1977 pracowała w Przedsiębiorstwie Gospodarki Mieszkaniowej Gdańsk-Śródmieście. Zajmowała się oceną zachowania zabytkowych kamienic i budynków, sporządzaniem programów prac konserwatorskich przy wystroju elewacji, sprawowała nadzór nad tymi pracami (kamienice przy ulicach: Długiej, Mariackiej, Piwnej i św. Ducha). Od 1977 pracowała w urzędzie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku. Od 1979 do emerytury w 2013 zajmowała się programowaniem ochrony zabytków ruchomych (malarstwo, rzeźba, tkaniny, złotnictwo), prowadząc nadzory konserwatorskie nad przebiegiem renowacji, powołując do realizacji tych zadań wykonawców, rzeczoznawców i komisje konserwatorskie. Zgromadziła duże archiwum dokumentacyjne z przebiegu prac konserwatorskich przy zabytkach ruchomych województwa pomorskiego, mogący stanowić poważny punkt wyjścia do różnego rodzaju badań  porównawczych w zakresie historii sztuki, oraz technologicznych nad warsztatem malarzy i snycerzy pomorskich od XVI do XIX wieku. Jej działalność charakteryzowała staranność w wyborze wykonawców, gwarantująca wysoki poziom prac konserwatorskich oraz wierność zasadom konserwatorskim, które najkrócej scharakteryzować można jako dążenie do zahamowania procesów destrukcji dzieła sztuki, oraz szacunek dla jego twórcy i epoki. Równie ważnym zagadnieniem było dokumentowanie tych działań. <br/><br/>
Do szczególnie ważnych jej prac konserwatorskich oraz badań historycznych nad wyposażeniem wnętrz w Gdańsku należały prace w:
+
Do szczególnie ważnych prac konserwatorskich, których przebieg nadzorowała w latach 1980–2013, należały: w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] konserwacja gotyckiego ołtarza głównego, gotyckich polichromii w prezbiterium, wiszących tam epitafiów rodzin Güldenstern (z 1651), Schumann (z 1654), oraz Schachmann (z 1607); w [[KOŚCIÓŁ TRÓJCY ŚWIĘTEJ | kościele Trójcy Świętej]] w Gdańsku-Oliwie (archikatedra oliwska) renowacja ołtarza św. Trójcy (z 1606), barokowych ołtarzy w nawach i ambicie oraz wielkiego prospektu organowego (1761–1788); w katedrze w Pelplinie renowacja ołtarzy bocznych:  św. Jakuba Starszego (1641), św. Andrzeja, św. Filipa, św. Macieja, ufundowanych w latach 1670–1772 i św. Bernarda (1757), oraz konserwacja wielkoformatowych, barokowych obrazów ze scenami biblijnymi (22 sztuki)  z krużganków klasztornych, autorstwa [[STECH ANDREAS, malarz | Andreasa Stecha]] i innych twórców pomorskich. <br/><br/>
[[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | kościele św. Jana]] (1979–1985 – adaptacja prospektu i empory organowej); [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] (NMP) (od 1979 pod nadzorem jej i [[JEDNASZEWSKA TERESA | Teresy Jednaszewskiej]] prowadzono konserwację rzeźb ze sceną Koronacji Marii z 1511, ze skrzyni ołtarza głównego, oraz częściową rekonstrukcję rzeźbiarskich dekoracji w skrzydłach bocznych; 1982–1985 – renowacja wolno stojącego sakramentarza i konserwacja kamiennych epitafiów rodzin: Gűldensternów z 1651, Schumannów z 1654 oraz Schachmannów z 1607); wielkiej sali [[DWÓR ARTUSA | Dworu Artusa]] (1980 – rewitalizacja wnętrza); katedrze w Pelplinie (1980–2001); [[KOŚCIÓŁ TRÓJCY ŚWIĘTEJ | Kościele Trójcy Świętej]] w Gdańsku-Oliwie (archikatedra oliwska) (w latach 1983–1987 nadzorowała prace przy konserwacji malarstwa ściennego w Sali Pokoju Oliwskiego, upamiętniającego wydarzenie historyczne z 1667 roku; 1984–1992 – konserwacja ołtarzy: głównego z 1688, św. Trójcy z 1606, kamiennych ołtarzy bocznych w nawie północnej i ambicie; 2005 – konserwacja i renowacja kamiennego nagrobka rodziny Kosów (1599–1600)); prace w składnicy konserwatorskiej w zespole Pałacu Biskupów Oliwskich przy rozpoznawaniu i opisywaniu dzieł sztuki odnalezionych po okupacji niemieckiej podczas II wojny światowej.<br/><br/>
+
Nadzorowała  również wiele prac konserwatorskich przy zabytkowym wyposażeniu kościołów gdańskich: [[KOŚCIÓŁ ŚW. KATARZYNY ALEKSANDRYJSKIEJ | św. Katarzyny]], [[KOŚCIÓŁ ŚW. MIKOŁAJA| św. Mikołaja]], [[KOŚCIÓŁ I KLASZTOR FRANCISZKANÓW ŚW. TRÓJCY | św. Trójcy z kaplicą św. Anny]] oraz  [[KOŚCIÓŁ ŚW. PIOTRA I PAWŁA | św. Piotra i Pawła]]. <br/><br/>
W latach 1980–1990 prowadziła również wiele prac konserwatorskich przy zabytkowym wyposażeniu kościołów: św. Katarzyny i św. Mikołaja, a w latach 2001–2009 św. Trójcy, św. św. Piotra i Pawła oraz w kaplicy św. Anny. Wyjątkowym przedsięwzięciem konserwatorskim była renowacja i częściowa rekonstrukcja (1998–2001) instrumentu w barokowych organach bocznych, dzieło Jana Wolffa z lat 1677–1679, przywracająca pierwotną koncepcję instrumentu, który posiadał trzy manuały i około 45 rejestrów.
+
Wiele uwagi poświęciła utworzonej w 1945 oliwskiej składnicy konserwatorskiej w [[KLASZTOR CYSTERSÓW W OLIWIE | spichrzu i wozowni byłego klasztoru cystersów]], do których w latach 1945–1950 zwożono dzieła sztuki, zrabowane w okresie okupanci z kolekcji prywatnych, muzeów i kościołów w Gdańsku, przed końcem wojny wywiezionych  i ukrytych w dworach i kościołach Pomorza. Odzyskane dzieła sztuki, często fragmenty większej całości, nie posiadały dokumentacji, która mogła ułatwić rozpoznanie ich pierwotnego wizerunku i miejsca pochodzenia. Prowadzone przez nią żmudne studia historyczne, ikonograficzne i porównawcze doprowadziły z czasem do rozpoznania i scalenia wielu dzieł sztuki, ich powrotu na pierwotne miejsce oraz zaowocowały po latach opracowaniem strat wojennych kościołów gdańskich, co ułatwia roszczenia prawne w przypadku ujawnienia tych zabytków na europejskim rynku antykwarycznym. W rozpoznawaniu dzieł sztuki i ich fragmentów znaczącą pomoc przyniosły monografie kościołów gdańskich, wydawane sukcesywnie od 1957 przez [[DROST WILLY, dyrektor gdańskiego Muzeum Miejskiego | Willego Drosta]], a następnie dokumentacja fotograficzna i inwentaryzacyjna wykonana przez [[DEURER PETER JAKOB, architekt, konserwator | Petera Jakoba Deurera]]. <br/><br/>
Prowadzone przez nią studia porównawcze doprowadziły do rozpoznania i scalenia wielu dzieł sztuki (epitafia patrycjuszy gdańskich, ołtarze, boazerie z Dworu Artusa, rzeźbione schody z kamienic). Spektakularnym przykładem są barokowe schody wmontowane w funkcję współczesnej sieni w kamienicy przy ulicy Św. Trójcy 5–7, przy wykorzystaniu i scaleniu zachowanych fragmentów rzeźbionych balustrad.<br/><br/>
+
W latach 1981–1982 była sekretarzem Zarządu Oddziału Gdańskiego [[STOWARZYSZENIE HISTORYKÓW SZTUKI – ODDZIAŁ GDAŃSKI | Stowarzyszenie Historyków Sztuki]]. Autorka opracowań ''Matka Boża Kościerska'' (Pelplin 1993); ''Straty wojenne w kościołach gdańskich'' (w: ''Europejskie Dziedzictwo Rozproszone. Katalog wystawy'', wyd. 1: Drukarnia Oruńska 1992, wyd. 2: Wydawnictwo Gdańskie 1993). W maszynopisie pozostaje jej praca ''Kościół św. Jana w Gdańsku, inwentarz zabytków wnętrza'' (katalog, 1994, napisana na zlecenie [[STOWARZYSZENIE ODBUDOWY GOTYCKIEGO KOŚCIOŁA ŚW. JANA W GDAŃSKU | Stowarzyszenia Odbudowy Gotyckiego Kościoła św. Jana w Gdańsku]]). {{author: CzB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
Autorka pracy ''Matka Boża Kościerska'' (Pelplin 1993), opracowania ''Straty wojenne w kościołach gdańskich'' (w: ''Europejskie Dziedzictwo Rozproszone, katalog wystawy'', Gdańsk 1992, wydanie 2: 1993) i pozostającego w maszynopisie inwentarza: ''Kościół św. Jana w Gdańsku, inwentarz zabytków wnętrza'' (1994, na zlecenie Stowarzyszenia Odbudowy Gotyckiego Kościoła św. Jana w Gdańsku).<br/><br/>
+
Brała udział w komisjach organizowanych przez policję i straż pożarną. Opracowała protokoły omawiające stan bezpieczeństwa budowli sakralnych przed włamaniem i pożarem, zawierające postulaty i zalecenia do realizacji przez administratorów trzydziestu parafii, uwzględniające także potrzeby w zakresie dokumentacji i ewidencji zabytków. Była inspiratorką prac badawczych i konserwacji malowideł ściennych w kościele św. Jerzego, przeprowadzonych przez pracowników Zakładu Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej z UMK, w których wyniku odkryto malowidło z 1400 roku. {{author: CzB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+

Aktualna wersja na dzień 13:44, 31 sty 2024

Aleksandra Banach

ALEKSANDRA BANACH (ur. 5 II 1947 Gdańsk), konserwatorka zabytków. W latach 1961–1966 uczyła się w Państwowym Liceum Technik Plastycznych w Gdyni-Orłowie, w 1971 absolwentka kierunku Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (UMK).

Od 1972 do 1977 pracowała w Przedsiębiorstwie Gospodarki Mieszkaniowej Gdańsk-Śródmieście. Zajmowała się oceną zachowania zabytkowych kamienic i budynków, sporządzaniem programów prac konserwatorskich przy wystroju elewacji, sprawowała nadzór nad tymi pracami (kamienice przy ulicach: Długiej, Mariackiej, Piwnej i św. Ducha). Od 1977 pracowała w urzędzie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku. Od 1979 do emerytury w 2013 zajmowała się programowaniem ochrony zabytków ruchomych (malarstwo, rzeźba, tkaniny, złotnictwo), prowadząc nadzory konserwatorskie nad przebiegiem renowacji, powołując do realizacji tych zadań wykonawców, rzeczoznawców i komisje konserwatorskie. Zgromadziła duże archiwum dokumentacyjne z przebiegu prac konserwatorskich przy zabytkach ruchomych województwa pomorskiego, mogący stanowić poważny punkt wyjścia do różnego rodzaju badań porównawczych w zakresie historii sztuki, oraz technologicznych nad warsztatem malarzy i snycerzy pomorskich od XVI do XIX wieku. Jej działalność charakteryzowała staranność w wyborze wykonawców, gwarantująca wysoki poziom prac konserwatorskich oraz wierność zasadom konserwatorskim, które najkrócej scharakteryzować można jako dążenie do zahamowania procesów destrukcji dzieła sztuki, oraz szacunek dla jego twórcy i epoki. Równie ważnym zagadnieniem było dokumentowanie tych działań.

Do szczególnie ważnych prac konserwatorskich, których przebieg nadzorowała w latach 1980–2013, należały: w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny konserwacja gotyckiego ołtarza głównego, gotyckich polichromii w prezbiterium, wiszących tam epitafiów rodzin Güldenstern (z 1651), Schumann (z 1654), oraz Schachmann (z 1607); w kościele Trójcy Świętej w Gdańsku-Oliwie (archikatedra oliwska) renowacja ołtarza św. Trójcy (z 1606), barokowych ołtarzy w nawach i ambicie oraz wielkiego prospektu organowego (1761–1788); w katedrze w Pelplinie renowacja ołtarzy bocznych: św. Jakuba Starszego (1641), św. Andrzeja, św. Filipa, św. Macieja, ufundowanych w latach 1670–1772 i św. Bernarda (1757), oraz konserwacja wielkoformatowych, barokowych obrazów ze scenami biblijnymi (22 sztuki) z krużganków klasztornych, autorstwa Andreasa Stecha i innych twórców pomorskich.

Nadzorowała również wiele prac konserwatorskich przy zabytkowym wyposażeniu kościołów gdańskich: św. Katarzyny, św. Mikołaja, św. Trójcy z kaplicą św. Anny oraz św. Piotra i Pawła.

Wiele uwagi poświęciła utworzonej w 1945 oliwskiej składnicy konserwatorskiej w spichrzu i wozowni byłego klasztoru cystersów, do których w latach 1945–1950 zwożono dzieła sztuki, zrabowane w okresie okupanci z kolekcji prywatnych, muzeów i kościołów w Gdańsku, przed końcem wojny wywiezionych i ukrytych w dworach i kościołach Pomorza. Odzyskane dzieła sztuki, często fragmenty większej całości, nie posiadały dokumentacji, która mogła ułatwić rozpoznanie ich pierwotnego wizerunku i miejsca pochodzenia. Prowadzone przez nią żmudne studia historyczne, ikonograficzne i porównawcze doprowadziły z czasem do rozpoznania i scalenia wielu dzieł sztuki, ich powrotu na pierwotne miejsce oraz zaowocowały po latach opracowaniem strat wojennych kościołów gdańskich, co ułatwia roszczenia prawne w przypadku ujawnienia tych zabytków na europejskim rynku antykwarycznym. W rozpoznawaniu dzieł sztuki i ich fragmentów znaczącą pomoc przyniosły monografie kościołów gdańskich, wydawane sukcesywnie od 1957 przez Willego Drosta, a następnie dokumentacja fotograficzna i inwentaryzacyjna wykonana przez Petera Jakoba Deurera.

W latach 1981–1982 była sekretarzem Zarządu Oddziału Gdańskiego Stowarzyszenie Historyków Sztuki. Autorka opracowań Matka Boża Kościerska (Pelplin 1993); Straty wojenne w kościołach gdańskich (w: Europejskie Dziedzictwo Rozproszone. Katalog wystawy, wyd. 1: Drukarnia Oruńska 1992, wyd. 2: Wydawnictwo Gdańskie 1993). W maszynopisie pozostaje jej praca Kościół św. Jana w Gdańsku, inwentarz zabytków wnętrza (katalog, 1994, napisana na zlecenie Stowarzyszenia Odbudowy Gotyckiego Kościoła św. Jana w Gdańsku). CzB

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania