GEDANIA, kolejowy prom portowy (1926)
m (M.Ogonowska przeniósł stronę GEDANIA (ex "Gedanja", ex "Danzig"), kolejowy prom portowy (1926) na GEDANIA (ex „Gedanja”, ex „Danzig”), kolejowy prom portowy (1926), bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem) |
|||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''„GEDANIA”''' (ex „Gedanja”, ex „Danzig”), kolejowy prom portowy (czołowy: po jednej śrubie na dziobie i rufie), parowiec, zbudowany 1926 w The International Shipbuilding & | + | [[File: Gedania_-_prom_kolejowy.jpg|thumb|Prom „Gedanja” w służbie Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej PKP w Gdańsku]] |
+ | [[File: Gedania_-_prom.jpg |thumb| Prom kolejowy „Gedanja”]] | ||
+ | '''„GEDANIA”''' (ex „Gedanja”, ex „Danzig”), kolejowy prom portowy (czołowy: po jednej śrubie na dziobie i rufie), parowiec, zbudowany w 1926 roku w The International Shipbuilding & Engineering Co. Ltd. (Danziger Werft, [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stocznia Królewska]]) na zamówienie rządu polskiego dla [[DYREKCJA KOLEI | Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej PKP w Gdańsku]]; 291 BRT, 74 NRT, 200 DWT; długość 51,7 m, szerokość 8 m, zanurzenie 2 m; 220 KM; 6 ludzi. Zabierał 4 wagony. Pod nazwą „Gedanja” kursował między Portem Cesarskim ([[PRZERÓBKA | Przeróbka]]) a wyspą [[OSTRÓW | Ostrów]] ([[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]). W 1939 roku przejęty przez Niemców, pływał dawną trasą pod nazwą „Danzig”, w 1945 zatopiony. Podniesiony, w roku 1949 wyremontowany w Stoczni Gdańskiej, przekazany Polskim Kolejom Państwowym, pełnił służbę w tym samym miejscu jako „Gedania” do zamknięcia przeprawy. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 16:40, 24 mar 2021
„GEDANIA” (ex „Gedanja”, ex „Danzig”), kolejowy prom portowy (czołowy: po jednej śrubie na dziobie i rufie), parowiec, zbudowany w 1926 roku w The International Shipbuilding & Engineering Co. Ltd. (Danziger Werft, Stocznia Królewska) na zamówienie rządu polskiego dla Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej PKP w Gdańsku; 291 BRT, 74 NRT, 200 DWT; długość 51,7 m, szerokość 8 m, zanurzenie 2 m; 220 KM; 6 ludzi. Zabierał 4 wagony. Pod nazwą „Gedanja” kursował między Portem Cesarskim ( Przeróbka) a wyspą Ostrów ( Kanał Kaszubski). W 1939 roku przejęty przez Niemców, pływał dawną trasą pod nazwą „Danzig”, w 1945 zatopiony. Podniesiony, w roku 1949 wyremontowany w Stoczni Gdańskiej, przekazany Polskim Kolejom Państwowym, pełnił służbę w tym samym miejscu jako „Gedania” do zamknięcia przeprawy.