GRAF ZEPPELIN, sterowiec
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | [[File: Graf_Zeppelin.jpg |thumb| Widokówka przedstawiającą sterowiec Graf Zeppelin nad Gdańskiem]] | + | [[File: 1_Graf_Zeppelin.jpg |thumb| Sterowiec Graf Zeppelin nad Gdańskiem, 30 VII 1931]] |
− | [[File: Sterowic_Graff_Zeppelin.jpg |thumb| Widokówka przedstawiającą sterowiec Graf Zeppelin nad Gdańskiem]] | + | [[File:Karta pocztowa upamiętniająca przelot zeppelina nad Wrzeszczem w 1932 roku.JPG|thumb|Karta pocztowa upamiętniająca przelot zeppelina nad Wrzeszczem w 1932]] |
+ | [[File: Graf_Zeppelin.jpg |thumb| Widokówka przedstawiającą sterowiec Graf Zeppelin nad Gdańskiem, fotomontaż]] | ||
+ | [[File: Sterowic_Graff_Zeppelin.jpg |thumb| Widokówka przedstawiającą sterowiec Graf Zeppelin nad Gdańskiem, fotomontaż]] | ||
[[File:List przewieziony zeppelinem z okazji wystawy poczty lotniczej w Gdańsku, 1932.JPG|thumb|List przewieziony zeppelinem <br/> z okazji wystawy poczty lotniczej <br/> w Gdańsku, 1932]] | [[File:List przewieziony zeppelinem z okazji wystawy poczty lotniczej w Gdańsku, 1932.JPG|thumb|List przewieziony zeppelinem <br/> z okazji wystawy poczty lotniczej <br/> w Gdańsku, 1932]] | ||
[[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']] | [[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']] | ||
Linia 7: | Linia 9: | ||
'''„GRAF ZEPPELIN”''' (D-LZ 127), jeden z najsłynniejszych niemieckich sterowców o konstrukcji szkieletowej, zbudowany w latach 1927–1928 we Friedrichshafen (stocznia powietrzna Luftschiffbau Zeppelin GmbH). Odbył wiele spektakularnych podróży, między innymi do Ameryki Północnej (1928), dookoła świata (1929), w region podbiegunowy (1931), i ustanowił kilka rekordów (na przykład najdłuższa podróż statkiem powietrznym – 6384,5 km, najdłuższy nieprzerwany lot – 71 godzin). Był też używany do akcji propagandowych. Po katastrofie D-LZ 129 „Hindenburg” (6 V 1937) loty sterowców wstrzymano. Ostatecznie zezłomowany w 1940 roku. <br/><br/> | '''„GRAF ZEPPELIN”''' (D-LZ 127), jeden z najsłynniejszych niemieckich sterowców o konstrukcji szkieletowej, zbudowany w latach 1927–1928 we Friedrichshafen (stocznia powietrzna Luftschiffbau Zeppelin GmbH). Odbył wiele spektakularnych podróży, między innymi do Ameryki Północnej (1928), dookoła świata (1929), w region podbiegunowy (1931), i ustanowił kilka rekordów (na przykład najdłuższa podróż statkiem powietrznym – 6384,5 km, najdłuższy nieprzerwany lot – 71 godzin). Był też używany do akcji propagandowych. Po katastrofie D-LZ 129 „Hindenburg” (6 V 1937) loty sterowców wstrzymano. Ostatecznie zezłomowany w 1940 roku. <br/><br/> | ||
− | Nad Gdańskiem pojawił się siedmiokrotnie. 15 VIII 1929 | + | Nad Gdańskiem pojawił się siedmiokrotnie. 15 VIII 1929 podczas lotu z Berlina do Królewca (w ramach podróży dookoła świata) okrążył [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]], po czym odleciał nad Zatokę Gdańską, obierając kurs na Piławę. 24 VIII 1930 gościł nad miastem dwukrotnie: wczesnym rankiem w drodze do Królewca i wieczorem, powracając z niego (odleciał w kierunku Tczewa). 30 VII 1931, podczas rejsu znad Bieguna Północnego, zjawił się nad Gdańskiem bez zapowiedzi (co wynikało z awarii radiotelegrafu na sterowcu), dwukrotnie okrążył miasto i odleciał w kierunku powiatu kartuskiego. 31 VII 1932, przy okazji rejsu na Bornholm i do Szwecji, był w Gdańsku dwukrotnie. Około godziny 8.00 nadleciał od strony [[NOWY PORT | Nowego Portu]] i wylądował na [[LOTNISKO WE WRZESZCZU | lotnisku we Wrzeszczu]], by wymienić pasażerów. Ponownie pojawił się w Gdańsku wieczorem: około godziny 19.15 nadleciał od strony [[OLIWA | Oliwy]] i [[JELITKOWO | Jelitkowa]], po czym wylądował na lotnisku. Jego przylot wzbudził sensację, ściągając w ciągu całego dnia na lotnisko do 30 tysięcy widzów. Wizyta była wpisana w gdańską imprezę poświęconą [[POCZTA | poczcie lotniczej]]. 27 III 1936 przeleciał nad Gdańskiem w towarzystwie D-LZ 129 „Hindenburg” (był to jedyny przelot tego sterowca nad miastem), wracając z Prus Wschodnich w ramach kampanii związanej z wyborami do Reichstagu (29 III 1936). {{author: JDan}} <br/><br/> |
{| class="tableGda" | {| class="tableGda" | ||
|- | |- |
Aktualna wersja na dzień 20:36, 15 gru 2021
„GRAF ZEPPELIN” (D-LZ 127), jeden z najsłynniejszych niemieckich sterowców o konstrukcji szkieletowej, zbudowany w latach 1927–1928 we Friedrichshafen (stocznia powietrzna Luftschiffbau Zeppelin GmbH). Odbył wiele spektakularnych podróży, między innymi do Ameryki Północnej (1928), dookoła świata (1929), w region podbiegunowy (1931), i ustanowił kilka rekordów (na przykład najdłuższa podróż statkiem powietrznym – 6384,5 km, najdłuższy nieprzerwany lot – 71 godzin). Był też używany do akcji propagandowych. Po katastrofie D-LZ 129 „Hindenburg” (6 V 1937) loty sterowców wstrzymano. Ostatecznie zezłomowany w 1940 roku.
Nad Gdańskiem pojawił się siedmiokrotnie. 15 VIII 1929 podczas lotu z Berlina do Królewca (w ramach podróży dookoła świata) okrążył kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, po czym odleciał nad Zatokę Gdańską, obierając kurs na Piławę. 24 VIII 1930 gościł nad miastem dwukrotnie: wczesnym rankiem w drodze do Królewca i wieczorem, powracając z niego (odleciał w kierunku Tczewa). 30 VII 1931, podczas rejsu znad Bieguna Północnego, zjawił się nad Gdańskiem bez zapowiedzi (co wynikało z awarii radiotelegrafu na sterowcu), dwukrotnie okrążył miasto i odleciał w kierunku powiatu kartuskiego. 31 VII 1932, przy okazji rejsu na Bornholm i do Szwecji, był w Gdańsku dwukrotnie. Około godziny 8.00 nadleciał od strony Nowego Portu i wylądował na lotnisku we Wrzeszczu, by wymienić pasażerów. Ponownie pojawił się w Gdańsku wieczorem: około godziny 19.15 nadleciał od strony Oliwy i Jelitkowa, po czym wylądował na lotnisku. Jego przylot wzbudził sensację, ściągając w ciągu całego dnia na lotnisko do 30 tysięcy widzów. Wizyta była wpisana w gdańską imprezę poświęconą poczcie lotniczej. 27 III 1936 przeleciał nad Gdańskiem w towarzystwie D-LZ 129 „Hindenburg” (był to jedyny przelot tego sterowca nad miastem), wracając z Prus Wschodnich w ramach kampanii związanej z wyborami do Reichstagu (29 III 1936).
Port macierzysty | Friedrichshafen |
Długość | 236,6 m |
Średnica | 30,5 m |
Masa | 58 ton |
Maksymalna prędkość | 128 km/h |
Załoga | 45–50 osób |
Pasażerowie | do 25 osób |