STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WĄSKOTOROWY
Linia 4: | Linia 4: | ||
'''STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WĄSKOTOROWY''', nieistniejąca stacja kolejowa położona na terenie dzielnicy Gdańsk-[[ŚRÓDMIEŚCIE | Śródmieście]], przy An der Kampfbahn (ul. Zawodników). <br/><br/> | '''STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WĄSKOTOROWY''', nieistniejąca stacja kolejowa położona na terenie dzielnicy Gdańsk-[[ŚRÓDMIEŚCIE | Śródmieście]], przy An der Kampfbahn (ul. Zawodników). <br/><br/> | ||
− | Otwarta 16 VIII 1905 jako część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach, która należała do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft. Rozstaw szyn wynosił 750 milimetrów. Do zakończenia II wojny światowej stacja funkcjonowała pod nazwą Danzig Kleinbahnhof. Obsługiwała ruch pasażerski i towarowy. W 1945 nazwano ją Gdańsk Wąskotorowy. Została wówczas przejęta przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych | + | Otwarta 16 VIII 1905 jako część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach, która należała do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft. Rozstaw szyn wynosił 750 milimetrów. Do zakończenia II wojny światowej stacja funkcjonowała pod nazwą Danzig Kleinbahnhof. Obsługiwała ruch pasażerski i towarowy. W 1945 nazwano ją Gdańsk Wąskotorowy. Została wówczas przejęta przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku z siedzibą w Nowym Stawie. Ruch na stacji wznowiono 1 VII 1947, gdyż wycofujące się pod koniec drugiej wojny światowej wojska niemieckie zatopiły część Żuław oraz zniszczyły zwodzony most znajdujący się obok stacji nad [[OPŁYW MOTŁAWY | Opływem Motławy]], co wymagało napraw. <br/><br/> |
Ze stacji wybiegała jedna, jednotorowa, niezelektryfikowana linia kolejowa w kierunku południowym. Znajdowały się na niej między innymi: budynek stacyjny z kasą biletową, dwa perony, lokomotywownia oraz obrotnica. Tory stacyjne przebiegały obok dzisiejszej ul. Zawodników. <br/><br/> | Ze stacji wybiegała jedna, jednotorowa, niezelektryfikowana linia kolejowa w kierunku południowym. Znajdowały się na niej między innymi: budynek stacyjny z kasą biletową, dwa perony, lokomotywownia oraz obrotnica. Tory stacyjne przebiegały obok dzisiejszej ul. Zawodników. <br/><br/> | ||
Na początku lat 70. XX wieku władze kolejowe rozważały możliwość zamknięcia lewobrzeżnej części kolei wąskotorowej. Do tej decyzji ostatecznie przyczynił się wypadek autokaru i pociągu, do którego doszło 17 VIII 1973 w Przejazdowie. Ostatecznie ruch zawieszono 31 XII 1973, a stację fizycznie zlikwidowano w 1975. Jej teren został przejęty przez Państwową Komunikację Autobusową. Na miejscu nieistniejącej stacji zlokalizowano targowisko Rynek Elbląska oraz strzelnicę Klubu Strzelających Inaczej. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | Na początku lat 70. XX wieku władze kolejowe rozważały możliwość zamknięcia lewobrzeżnej części kolei wąskotorowej. Do tej decyzji ostatecznie przyczynił się wypadek autokaru i pociągu, do którego doszło 17 VIII 1973 w Przejazdowie. Ostatecznie ruch zawieszono 31 XII 1973, a stację fizycznie zlikwidowano w 1975. Jej teren został przejęty przez Państwową Komunikację Autobusową. Na miejscu nieistniejącej stacji zlokalizowano targowisko Rynek Elbląska oraz strzelnicę Klubu Strzelających Inaczej. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 08:16, 15 maj 2022
STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WĄSKOTOROWY, nieistniejąca stacja kolejowa położona na terenie dzielnicy Gdańsk- Śródmieście, przy An der Kampfbahn (ul. Zawodników).
Otwarta 16 VIII 1905 jako część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach, która należała do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft. Rozstaw szyn wynosił 750 milimetrów. Do zakończenia II wojny światowej stacja funkcjonowała pod nazwą Danzig Kleinbahnhof. Obsługiwała ruch pasażerski i towarowy. W 1945 nazwano ją Gdańsk Wąskotorowy. Została wówczas przejęta przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku z siedzibą w Nowym Stawie. Ruch na stacji wznowiono 1 VII 1947, gdyż wycofujące się pod koniec drugiej wojny światowej wojska niemieckie zatopiły część Żuław oraz zniszczyły zwodzony most znajdujący się obok stacji nad Opływem Motławy, co wymagało napraw.
Ze stacji wybiegała jedna, jednotorowa, niezelektryfikowana linia kolejowa w kierunku południowym. Znajdowały się na niej między innymi: budynek stacyjny z kasą biletową, dwa perony, lokomotywownia oraz obrotnica. Tory stacyjne przebiegały obok dzisiejszej ul. Zawodników.
Na początku lat 70. XX wieku władze kolejowe rozważały możliwość zamknięcia lewobrzeżnej części kolei wąskotorowej. Do tej decyzji ostatecznie przyczynił się wypadek autokaru i pociągu, do którego doszło 17 VIII 1973 w Przejazdowie. Ostatecznie ruch zawieszono 31 XII 1973, a stację fizycznie zlikwidowano w 1975. Jej teren został przejęty przez Państwową Komunikację Autobusową. Na miejscu nieistniejącej stacji zlokalizowano targowisko Rynek Elbląska oraz strzelnicę Klubu Strzelających Inaczej.