LINIA KOLEJOWA NUMER 201

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
'''LINIA KOLEJOWA NUMER 201''', normalnotorowa linia kolejowa biegnąca z Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz Wschód i Kościerzynę do Gdyni Portu. W obrębie Gdańska jest linią dwutorową oraz niezelektryfikowaną, na jej 188,5 kilometrze znajduje się węzłowa [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | stacja kolejowa Gdańsk Osowa]]. Ma długość 206 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie z kierunku południowo-zachodniego na północno-wschodni, przez dzielnicę [[OSOWA | Osowa]]. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski oraz towarowy.<br/><br/>
+
[[File: Linia_kolejowa_numer_201.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 201]]
 +
'''LINIA KOLEJOWA NUMER 201''', normalnotorowa linia kolejowa biegnąca z Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz Wschód i Kościerzynę do Gdyni Portu. W obrębie Gdańska jest linią dwutorową oraz niezelektryfikowaną. Ma długość 206 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie z kierunku południowo-zachodniego na północno-wschodni, przez dzielnicę [[OSOWA | Osowa]]. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski oraz towarowy.<br/><br/>
  
W celu zapewnienia kolejowego połączenia ziem II Rzeczpospolitej z gdyńskim portem, omijającego teren [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]], otwarto 20 XI 1921 jednotorową, niezeletryfikowaną linię łączącą [[KOKOSZKI | Kokoszki]] z Gdynią, która na krótkich odcinkach (pomiędzy obecnymi stacjami Gdańsk Osowa i Gdynia Główna) miała podobny przebieg jak dzisiejsza linia kolejowa numer 201. Podczas rozbudowy gdyńskiego portu ówczesne połączenie okazało się niewystarczające i postanowiono wybudować nową linię. W tym celu powołano Francusko-Polskie Towarzystwo Kolejowe. Odcinek linii z Somonina do Gdyni Głównej został oddany do użytku 9 XI 1930.<br/><br/>  
+
W celu zapewnienia kolejowego połączenia ziem II Rzeczpospolitej z gdyńskim portem, omijającego teren [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]], otwarto 20 XI 1921 jednotorową, niezelektryfikowaną linię łączącą [[KOKOSZKI | Kokoszki]] z Gdynią, która na krótkich odcinkach (pomiędzy obecnymi stacjami [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | Gdańsk Osowa]]  i Gdynia Główna) miała podobny przebieg jak dzisiejsza linia kolejowa numer 201. Podczas rozbudowy gdyńskiego portu ówczesne połączenie okazało się niewystarczające i po powołaniu  Francusko-Polskiego Towarzystwa Kolejowego wybudowano nową linię. Odcinek linii z Somonina do Gdyni Głównej został oddany do użytku 9 XI 1930.<br/><br/>  
  
Strategiczne znaczenie linii zmniejszyło się po II wojnie światowej, choć poza ruchem pasażerskim kursowały nią również pociągi towarowe obsługujące port w Gdyni. Jego zmniejszenie nastąpiło wraz z elektryfikacją linii kolejowej numer 9 w 1969 i przeniesieniem na nią większości ruchu towarowego. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
+
Strategiczne znaczenie linii zmniejszyło się po II wojnie światowej, choć poza ruchem pasażerskim kursowały nią również pociągi towarowe obsługujące port w Gdyni. Zmniejszenie intensywności wykorzystania nastąpiło w 1969 wraz z elektryfikacją [[LINIA KOLEJOWA NUMER 9 | linii kolejowej numer 9]] i przeniesieniem na nią większości ruchu towarowego. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]<br/><br/>
 +
 
 +
{| class="tableGda"
 +
|-
 +
|+ Stacje i posterunki kolejowe na linii numer 201 znajdujące się w obrębie Gdańska
 +
|-
 +
! style="width: 80px" | Kilometraż linii kolejowej numer 201
 +
! style="width: 150px" | Nazwa
 +
! style="width: 200px" | Rodzaj posterunku / przystanku osobowego
 +
! style="width: 200px" | Uwagi
 +
|-
 +
| 184,5
 +
| [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK OSOWA R1 | Gdańsk Osowa R1]]
 +
| rozjazd odgałęziający
 +
| poza terenem miasta Gdańska we wsi Rębiechowo
 +
|-
 +
| 186,5
 +
| [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK OSOWA R4 | Gdańsk Osowa R4]]
 +
| rozjazd odgałęziający
 +
|
 +
|-
 +
| 188,5
 +
| [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | Gdańsk Osowa]]
 +
| węzłowa stacja kolejowa
 +
|-
 +
| class="authorEgTab" | {{author: PP}}

Aktualna wersja na dzień 15:21, 14 lut 2022

Linia kolejowa numer 201

LINIA KOLEJOWA NUMER 201, normalnotorowa linia kolejowa biegnąca z Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz Wschód i Kościerzynę do Gdyni Portu. W obrębie Gdańska jest linią dwutorową oraz niezelektryfikowaną. Ma długość 206 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie z kierunku południowo-zachodniego na północno-wschodni, przez dzielnicę Osowa. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski oraz towarowy.

W celu zapewnienia kolejowego połączenia ziem II Rzeczpospolitej z gdyńskim portem, omijającego teren II Wolnego Miasta Gdańska, otwarto 20 XI 1921 jednotorową, niezelektryfikowaną linię łączącą Kokoszki z Gdynią, która na krótkich odcinkach (pomiędzy obecnymi stacjami Gdańsk Osowa i Gdynia Główna) miała podobny przebieg jak dzisiejsza linia kolejowa numer 201. Podczas rozbudowy gdyńskiego portu ówczesne połączenie okazało się niewystarczające i po powołaniu Francusko-Polskiego Towarzystwa Kolejowego wybudowano nową linię. Odcinek linii z Somonina do Gdyni Głównej został oddany do użytku 9 XI 1930.

Strategiczne znaczenie linii zmniejszyło się po II wojnie światowej, choć poza ruchem pasażerskim kursowały nią również pociągi towarowe obsługujące port w Gdyni. Zmniejszenie intensywności wykorzystania nastąpiło w 1969 wraz z elektryfikacją linii kolejowej numer 9 i przeniesieniem na nią większości ruchu towarowego. PP

Stacje i posterunki kolejowe na linii numer 201 znajdujące się w obrębie Gdańska
Kilometraż linii kolejowej numer 201 Nazwa Rodzaj posterunku / przystanku osobowego Uwagi
184,5 Gdańsk Osowa R1 rozjazd odgałęziający poza terenem miasta Gdańska we wsi Rębiechowo
186,5 Gdańsk Osowa R4 rozjazd odgałęziający
188,5 Gdańsk Osowa węzłowa stacja kolejowa
PP
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania