STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KANAŁ KASZUBSKI
(Nowe hasło (11.06.2021)) |
|||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KANAŁ KASZUBSKI''', stacja kolejowa w dzielnicy Przeróbka. Zlokalizowana na 1,2 kilometrze jednotorowej, zeletryfikowanej linii kolejowej | + | '''STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KANAŁ KASZUBSKI''', stacja kolejowa w dzielnicy Gdańsk-[[PRZERÓBKA | Przeróbka]]. Zlokalizowana na 1,2 kilometrze jednotorowej, zeletryfikowanej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 965 | linii kolejowej numer 965]] (pętla: Gdańsk Port Północny – Gdańsk Port Północny). Otwarta w 1905 jako Kaiserhafen, a od 1919 przyjęła nazwę Danzig Kaiserhafen. Obsługiwała nadbrzeże pobliskiego [[KANAŁ KASZUBSKI | Kanału Kaszubskiego]] oraz uruchomiony obok niej prom kolejowy [[GDAŃSK (ex „Danzig”), prom kolejowy (1907) | „Danzig”]], łączący ją z wyspą [[OSTRÓW | Ostrów]]. Obecną nazwę uzyskała po II wojnie światowej.<br/><br/> |
− | Z jej południowo-wschodniej głowicy wybiega linia 965. Po drugiej stronie stacji, poza tą linią, wybiegają jeszcze tory bocznicowe do Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego i Miejskiego, słodowni Malteurop Polska, Stoczni Gdańskiej oraz Gdańskich Zakładów Nawozów Fosforowych. Z tą głowicą łączy się również tor manewrowy w kierunku | + | Z jej południowo-wschodniej głowicy wybiega linia 965. Po drugiej stronie stacji, poza tą linią, wybiegają jeszcze tory bocznicowe do [[ZAKŁADY NAPRAWCZE TABORU KOLEJOWEGO I MIEJSKIEGO | Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego i Miejskiego]], słodowni Malteurop Polska, [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]] oraz Gdańskich Zakładów Nawozów Fosforowych. Z tą głowicą łączy się również tor manewrowy w kierunku stacji Gdańsk Port Północny.<br/><br/> |
Jako pełniąca funkcję stacji kolejowej dla ruchu towarowego nie posiada peronów. Obsługiwana jest z nastawni oznaczonej symbolem GKK. Budynek nastawni znajduje się obok północno-zachodniej głowicy stacyjnej i dodatkowo obsługiwany jest z niego przejazd w ciągu ul. Ku Ujściu. Wcześniej po drugiej stronie stacji funkcjonowała także nastawnia wykonawcza oznaczona skrótem GKK1, obecnie rozebrana. Tory stacyjne zaopatrzone są w świetlną sygnalizację. W głowicy północno-zachodniej rozjazdy obsługiwane są przy pomocy urządzeń kluczowych, a po drugiej stronie stacji funkcjonują napędy elektryczne. W jej obrębie znajduje się niewykorzystywana już wieża wodna.<br/><br/> | Jako pełniąca funkcję stacji kolejowej dla ruchu towarowego nie posiada peronów. Obsługiwana jest z nastawni oznaczonej symbolem GKK. Budynek nastawni znajduje się obok północno-zachodniej głowicy stacyjnej i dodatkowo obsługiwany jest z niego przejazd w ciągu ul. Ku Ujściu. Wcześniej po drugiej stronie stacji funkcjonowała także nastawnia wykonawcza oznaczona skrótem GKK1, obecnie rozebrana. Tory stacyjne zaopatrzone są w świetlną sygnalizację. W głowicy północno-zachodniej rozjazdy obsługiwane są przy pomocy urządzeń kluczowych, a po drugiej stronie stacji funkcjonują napędy elektryczne. W jej obrębie znajduje się niewykorzystywana już wieża wodna.<br/><br/> | ||
− | Stacja posiada | + | Stacja posiada pięć torów głównych, od strony południowo-zachodniej są to kolejno tory o numerach: 4, 2, 1, 3 i 5. W obrębie stacji, od strony południowo-wschodniej, znajduje się przejazd kolejowy w ciągu ul. Siennickiej, a po drugiej stronie przejazd w ciągu ul. Ku Ujściu. Wzdłuż torów stacyjnych, od strony południowo-zachodniej, biegnie ul. Lenartowicza. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 18:59, 11 wrz 2021
STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KANAŁ KASZUBSKI, stacja kolejowa w dzielnicy Gdańsk- Przeróbka. Zlokalizowana na 1,2 kilometrze jednotorowej, zeletryfikowanej linii kolejowej numer 965 (pętla: Gdańsk Port Północny – Gdańsk Port Północny). Otwarta w 1905 jako Kaiserhafen, a od 1919 przyjęła nazwę Danzig Kaiserhafen. Obsługiwała nadbrzeże pobliskiego Kanału Kaszubskiego oraz uruchomiony obok niej prom kolejowy „Danzig”, łączący ją z wyspą Ostrów. Obecną nazwę uzyskała po II wojnie światowej.
Z jej południowo-wschodniej głowicy wybiega linia 965. Po drugiej stronie stacji, poza tą linią, wybiegają jeszcze tory bocznicowe do Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego i Miejskiego, słodowni Malteurop Polska, Stoczni Gdańskiej oraz Gdańskich Zakładów Nawozów Fosforowych. Z tą głowicą łączy się również tor manewrowy w kierunku stacji Gdańsk Port Północny.
Jako pełniąca funkcję stacji kolejowej dla ruchu towarowego nie posiada peronów. Obsługiwana jest z nastawni oznaczonej symbolem GKK. Budynek nastawni znajduje się obok północno-zachodniej głowicy stacyjnej i dodatkowo obsługiwany jest z niego przejazd w ciągu ul. Ku Ujściu. Wcześniej po drugiej stronie stacji funkcjonowała także nastawnia wykonawcza oznaczona skrótem GKK1, obecnie rozebrana. Tory stacyjne zaopatrzone są w świetlną sygnalizację. W głowicy północno-zachodniej rozjazdy obsługiwane są przy pomocy urządzeń kluczowych, a po drugiej stronie stacji funkcjonują napędy elektryczne. W jej obrębie znajduje się niewykorzystywana już wieża wodna.
Stacja posiada pięć torów głównych, od strony południowo-zachodniej są to kolejno tory o numerach: 4, 2, 1, 3 i 5. W obrębie stacji, od strony południowo-wschodniej, znajduje się przejazd kolejowy w ciągu ul. Siennickiej, a po drugiej stronie przejazd w ciągu ul. Ku Ujściu. Wzdłuż torów stacyjnych, od strony południowo-zachodniej, biegnie ul. Lenartowicza.