PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BRZEŹNO
(Nowe hasło (5.06.2021)) |
|||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BRZEŹNO''', nieczynny, położony na jednotorowej, zeletryfikowanej linii kolejowej numer 249 (Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port), na jej 6,5 kilometrze. Znajduje się pomiędzy stacją Gdańsk Zaspa Towarowa a przystankiem Gdańsk Nowy Port. Leży w dzielnicy | + | '''PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BRZEŹNO''', nieczynny, położony na jednotorowej, zeletryfikowanej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 249 | linii kolejowej numer 249]] (Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port), na jej 6,5 kilometrze. Znajduje się pomiędzy [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK ZASPA TOWAROWA | stacją Gdańsk Zaspa Towarowa]] a [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK NOWY PORT | przystankiem Gdańsk Nowy Port]]. Leży w dzielnicy Gdańsk-[[NOWY PORT | Nowy Port]], nazwą wziął od znajdującej się nieopodal dzielnicy Gdańsk-[[BRZEŹNO | Brzeźno]]. <br/><br/> |
− | + | Otwarty 1 X 1890 jako Brösen. Po II wojnie światowej najpierw nazwany Brzeźno Gdańskie, od 2 VI 1957 nosi obecną nazwę. Posiada jeden peron jednokrawędziowy z torem położonym po stronie północnej. Znajduje się na nim zadaszenie. Obok niego, po stronie południowej, przebiega ul. Oliwska oraz linia torów tramwajowych, gdzie zlokalizowano przystanek tramwajowy o nazwie Latarnia Morska. Po stronie północnej przebiega tor bocznicy oraz ul. Przemysłowa, ale z przystanku nie ma do niej bezpośredniego dojścia. <br/><br/> | |
− | Otwarty 1 X 1890 jako Brösen. Po | + | Na przystanku do września 1993 znajdowała się kasa biletowa w budynku zlokalizowanym na wschód od peronu, który istnieje do dzisiaj. Przystanek od 1957 obsługiwał pasażerskie pociągi [[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA| Szybkiej Kolei Miejskiej]] relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port oraz Gdańsk Nowy Port – Gdańsk Główny, a po 15 XII 2002 – pasażerskie pociągi z i do |
− | + | [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | stacji kolejowej Gdańsk Główny]], które kończyły bądź rozpoczynały na nim bieg. Związane to było z zawieszeniem ruchu od tego przystanku do [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK NOWY PORT | przystanku Gdańsk Nowy Port]]. Jednak i ta komunikacja została zawieszona 25 VI 2005, a tym samym przystanek przestał być obsługiwany. Jego peron wraz z zadaszeniem nadal istnieje, choć tor nie nadaje się do użytku. Przystanek został uznany za zabytkowy przez konserwatora zabytków i nie zostanie zlikwidowany. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | |
− | Na przystanku do września 1993 znajdowała się kasa biletowa w budynku zlokalizowanym na wschód od peronu, który istnieje do dzisiaj. Przystanek obsługiwał pasażerskie pociągi [[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA| Szybkiej Kolei Miejskiej]] relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port oraz Gdańsk Nowy Port – Gdańsk Główny, a po 15 XII 2002 – pasażerskie pociągi z i do | + |
Aktualna wersja na dzień 09:22, 16 wrz 2021
PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BRZEŹNO, nieczynny, położony na jednotorowej, zeletryfikowanej linii kolejowej numer 249 (Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port), na jej 6,5 kilometrze. Znajduje się pomiędzy stacją Gdańsk Zaspa Towarowa a przystankiem Gdańsk Nowy Port. Leży w dzielnicy Gdańsk- Nowy Port, nazwą wziął od znajdującej się nieopodal dzielnicy Gdańsk- Brzeźno.
Otwarty 1 X 1890 jako Brösen. Po II wojnie światowej najpierw nazwany Brzeźno Gdańskie, od 2 VI 1957 nosi obecną nazwę. Posiada jeden peron jednokrawędziowy z torem położonym po stronie północnej. Znajduje się na nim zadaszenie. Obok niego, po stronie południowej, przebiega ul. Oliwska oraz linia torów tramwajowych, gdzie zlokalizowano przystanek tramwajowy o nazwie Latarnia Morska. Po stronie północnej przebiega tor bocznicy oraz ul. Przemysłowa, ale z przystanku nie ma do niej bezpośredniego dojścia.
Na przystanku do września 1993 znajdowała się kasa biletowa w budynku zlokalizowanym na wschód od peronu, który istnieje do dzisiaj. Przystanek od 1957 obsługiwał pasażerskie pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port oraz Gdańsk Nowy Port – Gdańsk Główny, a po 15 XII 2002 – pasażerskie pociągi z i do
stacji kolejowej Gdańsk Główny, które kończyły bądź rozpoczynały na nim bieg. Związane to było z zawieszeniem ruchu od tego przystanku do przystanku Gdańsk Nowy Port. Jednak i ta komunikacja została zawieszona 25 VI 2005, a tym samym przystanek przestał być obsługiwany. Jego peron wraz z zadaszeniem nadal istnieje, choć tor nie nadaje się do użytku. Przystanek został uznany za zabytkowy przez konserwatora zabytków i nie zostanie zlikwidowany.