KLEMENS WALTHER, inżynier wodny, kartograf

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
 
'''WALTHER KLEMENS''' (Clemens; ? Królewiec – pogrzeb 24 V 1609 Gdańsk), kartograf i inżynier. Syn Clemensa Wolterssena, który przeniósł się z Amsterdamu do Królewca. Zawód zdobył zapewne we Włoszech, przodującym ówcześnie regionie w dziedzinie budowy fortyfikacji i kreślenia map (na mapach stosował też język włoski).<br/><br/>
 
'''WALTHER KLEMENS''' (Clemens; ? Królewiec – pogrzeb 24 V 1609 Gdańsk), kartograf i inżynier. Syn Clemensa Wolterssena, który przeniósł się z Amsterdamu do Królewca. Zawód zdobył zapewne we Włoszech, przodującym ówcześnie regionie w dziedzinie budowy fortyfikacji i kreślenia map (na mapach stosował też język włoski).<br/><br/>
Specjalizował się w pogłębianiu koryt rzek, co wykorzystała gdańska [[RADA MIEJSKA | Rada Miejska]], zatrudniając go w 1594 roku na 12 lat do rozbudowy obwarowań i portu z wysokim uposażeniem (600 zł rocznie). W roku 1596 wybudował pogłębiarkę do prac na torze wodnym portu, nadzorował także działanie wodociągów, tam, grobli oraz utrzymywanie odpowiedniej głębokości kanałów żeglugowych. Zakres prac w Gdańsku był na tyle duży, że odmówił czasowego nawet zatrudnienia księciu szwedzkiemu Karolowi (prośby słane do Rady Miejskiej Gdańska w latach 1595–1596) i cesarzowi Rudolfowi II (1600). Jedynie w okresie 1603–1604 wyjechał z Gdańska, podejmując się naprawy wiślanych tam koło Kwidzyna.<br/><br/>
+
Specjalizował się w pogłębianiu koryt rzek, co wykorzystała gdańska [[RADA MIEJSKA | Rada Miejska]], zatrudniając go w 1594 na 12 lat do rozbudowy obwarowań i portu z wysokim uposażeniem (600 zł rocznie). W 1596 wybudował pogłębiarkę do prac na torze wodnym portu, nadzorował także działanie wodociągów, tam, grobli oraz utrzymywanie odpowiedniej głębokości kanałów żeglugowych. Zakres prac w Gdańsku był na tyle duży, że odmówił czasowego nawet zatrudnienia księciu szwedzkiemu Karolowi (prośby słane do Rady Miejskiej Gdańska w latach 1595–1596) i cesarzowi Rudolfowi II (1600). Jedynie w okresie 1603–1604 wyjechał z Gdańska, podejmując się naprawy wiślanych tam koło Kwidzyna.<br/><br/>
Wykonywał również mapy, głównie dotyczące obszarów wodnych, np. w roku 1594 zachodniej części Zatoki Gdańskiej (pierwsza znana nawigacyjna mapa tych obszarów), w 1596 Zatoki Gdańskiej i w 1598 ukazującą rzekę [[MOTŁAWA | Motławę]] od Pruszcza do jej ujścia w Gdańsku do Wisły. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
Wykonywał również mapy, głównie dotyczące obszarów wodnych, np. w 1594 zachodniej części Zatoki Gdańskiej (pierwsza znana nawigacyjna mapa tych obszarów), w 1596 Zatoki Gdańskiej i w 1598 ukazującą rzekę [[MOTŁAWA | Motławę]] od Pruszcza do jej ujścia w Gdańsku do Wisły. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Aktualna wersja na dzień 18:43, 1 paź 2022

WALTHER KLEMENS (Clemens; ? Królewiec – pogrzeb 24 V 1609 Gdańsk), kartograf i inżynier. Syn Clemensa Wolterssena, który przeniósł się z Amsterdamu do Królewca. Zawód zdobył zapewne we Włoszech, przodującym ówcześnie regionie w dziedzinie budowy fortyfikacji i kreślenia map (na mapach stosował też język włoski).

Specjalizował się w pogłębianiu koryt rzek, co wykorzystała gdańska Rada Miejska, zatrudniając go w 1594 na 12 lat do rozbudowy obwarowań i portu z wysokim uposażeniem (600 zł rocznie). W 1596 wybudował pogłębiarkę do prac na torze wodnym portu, nadzorował także działanie wodociągów, tam, grobli oraz utrzymywanie odpowiedniej głębokości kanałów żeglugowych. Zakres prac w Gdańsku był na tyle duży, że odmówił czasowego nawet zatrudnienia księciu szwedzkiemu Karolowi (prośby słane do Rady Miejskiej Gdańska w latach 1595–1596) i cesarzowi Rudolfowi II (1600). Jedynie w okresie 1603–1604 wyjechał z Gdańska, podejmując się naprawy wiślanych tam koło Kwidzyna.

Wykonywał również mapy, głównie dotyczące obszarów wodnych, np. w 1594 zachodniej części Zatoki Gdańskiej (pierwsza znana nawigacyjna mapa tych obszarów), w 1596 Zatoki Gdańskiej i w 1598 ukazującą rzekę Motławę od Pruszcza do jej ujścia w Gdańsku do Wisły. PP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania