MLECZNY PIOTR, karczma, kawiarnia

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
 
[[File:Przystań przy Mlecznym Piotrze, początek XX wieku.JPG|thumb|Przystań przy Mlecznym Piotrze, początek XX wieku]]
 
[[File:Przystań przy Mlecznym Piotrze, początek XX wieku.JPG|thumb|Przystań przy Mlecznym Piotrze, początek XX wieku]]
 
+
[[File: 1_Mleczny_Piotr.jpg |thumb|  Siedziba WL4 „Mleczny Piotr”, 2018]]
'''MLECZNY PIOTR''' (Milchpeter), istniejąca od 1692 roku karczma, następnie kawiarnia w ogrodzie, na lewym brzegu [[MOTŁAWA | Motławy]], przy ujściu do Martwej Wisły ([[WISŁA | Wisła]]), naprzeciw [[POLSKI HAK | Polskiego Haka]], później na terenie [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]], w przedłużeniu obecnej ul. Wiosny Ludów (niegdyś: Nabrzeża Szkut). Najpierw przystanek dla [[SZKUTA, SZKUTA KONNA | szkut]] obsługujących żeglugę pasażerską do Wisłoujścia, początkowo przez rybaków i portowych pilotów, od roku 1679 przez nadzorców redy.<br/><br/>
+
'''MLECZNY PIOTR''' (Milchpeter), istniejąca od 1692 karczma, następnie kawiarnia w ogrodzie, na lewym brzegu [[MOTŁAWA | Motławy]], przy ujściu do Martwej Wisły ([[WISŁA | Wisła]]), naprzeciw [[POLSKI HAK | Polskiego Haka]], później na terenie [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]], w przedłużeniu obecnej ul. Wiosny Ludów (niegdyś: Nabrzeża Szkut). Według odnotowanej w 1843 opinii ([[ZERNECKE WILHELM FERDINAND, radca, kamlarz | Wilhelm Ferdinand Zernecke]], ''Cały Gdańsk za dwadzieścia srebrnych groszy'') nazwa pochodziła od właściciela sprzed 150 lat, mleczarza Petera, później dodawano, że nazywał się on Melchior Peter, co skrócono do formy Milchpeter.<br/><br/>
W dziennym cogodzinnym rytmie jedna szkuta wypływała z Mlecznego Piotra do Wisłoujścia, druga w trasę odwrotną, przez Łachę Bosmańską, od szkut nazwaną wówczas Łachą Szkut (obecnie [[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]). Od 1694 roku uruchomiono połączenie między Mlecznym Piotrem a Rybackim Nabrzeżem. Przeprawa przez Wisłę odbywała się za pomocą wioseł lub żagla, po Wiśle do Wisłoujścia szkutę ciągnął koń. Władze miasta oddawały szkuty w dzierżawę.<br/><br/>
+
Karczma, później kawiarnia, znajdowały się przy przystanku dla [[SZKUTA, SZKUTA KONNA | szkut]] obsługujących żeglugę pasażerską do Wisłoujścia, później także przy promie przez Wisłę na [[PRZERÓBKA | Przeróbkę]] (prom przy Wałowej / Wallgasse-Fähre), od 1924 parowy „Troyl” („Przeróbka”) na 150 osób, płynący wzdłuż trasy Mleczny Piotr–Przeróbka–Ostrów. Atrakcją był ogród i widok na oliwskie wzgórza i w kierunku ujścia Wisły. <br/><br/>
Po powstaniu spółki Weichsel [[KLAWITTER JOHANN WILHELM | Johanna Wilhelma Klawittera]] i [[GIBSONE ALEXANDER III | Alexandra Gibsone’a]] i skierowaniu na przełomie lat 1841–1842 do obsługi tej linii parowych bocznokołowców, w roku 1848 doszło do zatargu między dotychczasowymi tzw. wciągaczami (Trecker) a spółką. Po początkowym sukcesie wciągaczy (czasowo nawet z zakazem używania statków parowych), tradycyjny sposób komunikacji upadł w początku lat 60. XIX wieku.<br/><br/>
+
W 1856 obszar należący do Mlecznego Piotra pomniejszono o tereny wykupione przez [[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stocznię Królewską]]. Kres działalności przyniosła budowa w latach 1903–1904 nowej [[GAZOWNIE | gazowni]], częściowo na jej terenie wzniesiono dom dozorcy z kasą opłat za pobierany gaz. Od 1921 do 1926 miejsce zimowego kotwiczenia polskich okrętów wojennych, w tym torpedowców „Kujawiak”, „Krakowiak”, „Mazur” i okrętu hydrograficznego „Pomorzanin”.<br/><br/>
W 1856 roku obszar należący do Mlecznego Piotra pomniejszono o tereny wykupione przez [[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stocznię Królewską]]. Nazwę Am Milchpeter nosiła obecna ul. Podstoczna (ze zmienionym przebiegiem). Przy Mlecznym Piotrze funkcjonował też prom przez Wisłę na [[PRZERÓBKA | Przeróbkę]] (Prom przy Wałowej / Wallgasse-Fähre), od roku 1924 parowy „Troyl” („Przeróbka”) na 150 osób, płynący wzdłuż trasy Mleczny Piotr–Przeróbka–Ostrów. Od 1921 do 1926 roku miejsce zimowego kotwiczenia polskich okrętów wojennych, w tym torpedowców „Kujawiak”, „Krakowiak”, „Mazur” i okrętu hydrograficznego „Pomorzanin”.<br/><br/>
+
Nazwę Am Milchpeter nosiła obecna ul. Podstoczna (ze zmienionym przebiegiem). 24 VI 2018 spółka Edon, właściciel terenu, udostępniła ostatni zachowany budynek na działalność kulturalną spółdzielni artystów WL4. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
24 VI 2018 roku spółka Edon, właściciel terenu, udostępniła ostatni zachowany budynek na działalność kulturalną spółdzielni artystów WL4. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
+

Aktualna wersja na dzień 10:01, 1 sty 2023

Przystań przy Mlecznym Piotrze, początek XX wieku
Siedziba WL4 „Mleczny Piotr”, 2018

MLECZNY PIOTR (Milchpeter), istniejąca od 1692 karczma, następnie kawiarnia w ogrodzie, na lewym brzegu Motławy, przy ujściu do Martwej Wisły ( Wisła), naprzeciw Polskiego Haka, później na terenie Stoczni Gdańskiej, w przedłużeniu obecnej ul. Wiosny Ludów (niegdyś: Nabrzeża Szkut). Według odnotowanej w 1843 opinii ( Wilhelm Ferdinand Zernecke, Cały Gdańsk za dwadzieścia srebrnych groszy) nazwa pochodziła od właściciela sprzed 150 lat, mleczarza Petera, później dodawano, że nazywał się on Melchior Peter, co skrócono do formy Milchpeter.

Karczma, później kawiarnia, znajdowały się przy przystanku dla szkut obsługujących żeglugę pasażerską do Wisłoujścia, później także przy promie przez Wisłę na Przeróbkę (prom przy Wałowej / Wallgasse-Fähre), od 1924 parowy „Troyl” („Przeróbka”) na 150 osób, płynący wzdłuż trasy Mleczny Piotr–Przeróbka–Ostrów. Atrakcją był ogród i widok na oliwskie wzgórza i w kierunku ujścia Wisły.

W 1856 obszar należący do Mlecznego Piotra pomniejszono o tereny wykupione przez Stocznię Królewską. Kres działalności przyniosła budowa w latach 1903–1904 nowej gazowni, częściowo na jej terenie wzniesiono dom dozorcy z kasą opłat za pobierany gaz. Od 1921 do 1926 miejsce zimowego kotwiczenia polskich okrętów wojennych, w tym torpedowców „Kujawiak”, „Krakowiak”, „Mazur” i okrętu hydrograficznego „Pomorzanin”.

Nazwę Am Milchpeter nosiła obecna ul. Podstoczna (ze zmienionym przebiegiem). 24 VI 2018 spółka Edon, właściciel terenu, udostępniła ostatni zachowany budynek na działalność kulturalną spółdzielni artystów WL4.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania