MOST NA NOWEJ MOTŁAWIE
(wstawianie_ilustracji (2.06.2020)) |
|||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
+ | [[File: Most_Nowa_Motława_1958.jpg |thumb| Most Baileya na Nowej Motławie w chwili otwarcia, 1958]] | ||
+ | [[File: Most_na_Nowej_Motławie,_przekazanie,_1958.jpg |thumb| Przekazanie przez Wojsko Polskie władzom Gdańska Mostu Baileya na Nowej Motławie, 1958]] | ||
[[File:1_Most_na_Nowej_Motławie.jpg|thumb|Most Baileya na Nowej Motławie, tramwaj mija ul. Szopy (u góry) i ul. Kamienna Grobla (o dołu), powyżej [[MOST NA SZOPY| Most na Szopy]] (ruiny) i [[MOST STĄGIEWNY| Most Stągiewny]], początek lat 60. XX wieku]] | [[File:1_Most_na_Nowej_Motławie.jpg|thumb|Most Baileya na Nowej Motławie, tramwaj mija ul. Szopy (u góry) i ul. Kamienna Grobla (o dołu), powyżej [[MOST NA SZOPY| Most na Szopy]] (ruiny) i [[MOST STĄGIEWNY| Most Stągiewny]], początek lat 60. XX wieku]] | ||
− | [[File:2_Most_na_Nowej_Motławie.jpg|thumb|Most Baileya na Nowej Motławie, tramwaj wjechał na [[SPICHLERZE| | + | [[File:2_Most_na_Nowej_Motławie.jpg|thumb|Most Baileya na Nowej Motławie, tramwaj wjechał na [[SPICHLERZE| Spichlerze]], początek lat 60. XX wieku, od 1975 w miejsce zabudowań powyżej tramwaju w prawo znajduje się [[HOTEL NOVOTEL GDAŃSK CENTRUM| Hotel Novotel Gdańsk Centrum]]]] |
+ | [[File:Most_na_Szopy.JPG|thumb| Pozostałości po Moście na Szopy, w tle Most na Nowej Motławie, 2018]] | ||
− | '''MOST NA [[MOTŁAWA | NOWEJ MOTŁAWIE]]''', łączący [[SPICHLERZE | Spichlerze]] z ul. Ułańską (bezpośrednio ul. Pszenną na zachodnim brzegu z Kamienną Groblą i ul. Szopy na wschodnim), zbudowany w czynie społecznym przez wojsko (tzw. most Baileya, przenośny, wedle konstrukcji opracowanej podczas II wojny światowej), 55 m długości. Został oddany do użytku 1 IX 1958 | + | '''MOST NA [[MOTŁAWA | NOWEJ MOTŁAWIE]]''', łączący [[SPICHLERZE | Spichlerze]] z ul. Ułańską (bezpośrednio ul. Pszenną na zachodnim brzegu z Kamienną Groblą i ul. Szopy na wschodnim), zbudowany w czynie społecznym przez wojsko (tzw. most Baileya, przenośny, wedle konstrukcji opracowanej podczas II wojny światowej), 55 m długości. Został oddany do użytku 1 IX 1958. Początkowo był przeznaczony wyłącznie dla ruchu pieszego, a następnie, po położeniu przez wojsko szyn tramwajowych na Podwalu Przedmiejskim (prace rozpoczęto 10 X 1958 roku), dla ruchu tramwajowego (jeden tor, dwukierunkowy) i pieszego. Od 1979 mogły po nim jeździć tylko tramwaje starszego typu (102N, budowane w latach 60. XX wieku). <br/><br/> |
− | W 1992 | + | W 1992 został zamknięty dla ruchu tramwajowego (zlikwidowano torowisko), w marcu 1993 ostatecznie dla ruchu pieszego. 25 VI 1994 zdemontowano go na koszt gminy Braniewo, która ustawiła go w Nowej Pasłęce nad rzeką Pasłęką (tu przedłużony do 80 m). Został zastąpiony przez nowo budowany żelbetonowy most drogowo-torowy, powstały w ramach rozbudowy trasy W-Z. Budowę rozpoczęło Płockie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych jesienią 1979, otwarcie planowano na 15 III 1984, doszło do niego dopiero 10 VIII 1992. {{author: MrGl}} {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 20:24, 20 sie 2024
MOST NA NOWEJ MOTŁAWIE, łączący Spichlerze z ul. Ułańską (bezpośrednio ul. Pszenną na zachodnim brzegu z Kamienną Groblą i ul. Szopy na wschodnim), zbudowany w czynie społecznym przez wojsko (tzw. most Baileya, przenośny, wedle konstrukcji opracowanej podczas II wojny światowej), 55 m długości. Został oddany do użytku 1 IX 1958. Początkowo był przeznaczony wyłącznie dla ruchu pieszego, a następnie, po położeniu przez wojsko szyn tramwajowych na Podwalu Przedmiejskim (prace rozpoczęto 10 X 1958 roku), dla ruchu tramwajowego (jeden tor, dwukierunkowy) i pieszego. Od 1979 mogły po nim jeździć tylko tramwaje starszego typu (102N, budowane w latach 60. XX wieku).
W 1992 został zamknięty dla ruchu tramwajowego (zlikwidowano torowisko), w marcu 1993 ostatecznie dla ruchu pieszego. 25 VI 1994 zdemontowano go na koszt gminy Braniewo, która ustawiła go w Nowej Pasłęce nad rzeką Pasłęką (tu przedłużony do 80 m). Został zastąpiony przez nowo budowany żelbetonowy most drogowo-torowy, powstały w ramach rozbudowy trasy W-Z. Budowę rozpoczęło Płockie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych jesienią 1979, otwarcie planowano na 15 III 1984, doszło do niego dopiero 10 VIII 1992.