TRAMWAJ WODNY

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 +
[[File:1_Tramwaj_wodny.jpg|thumb|Trasa linii F 5 i F 6 w 2018 roku]]
 +
[[File:2_Tramwaj_wodny.png|thumb|Przystanek tramwaju wodnego przy ul. Żabi Kruk, 2018]]
 +
[[File:Tramwaj_wodny.jpg|thumb|Tramwaj wodny przy przystanku Targ Rybny, 2018]]
  
[[File:Tramwaj_wodny.jpg|thumb|Tramwaj wodny]]
+
'''TRAMWAJ WODNY'''. Początkowo, w 2006, połączenie uruchomione przez [[ZARZĄD TRANSPORTU MIEJSKIEGO W GDAŃSKU | Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku]] (ZTM) między Gdańskiem, Sopotem i Helem, finansowane przez samorządy tych miast i Marszałka Województwa Pomorskiego, dofinansowane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Funkcjonowało od końca kwietnia – początków maja w weekendy, od 15 czerwca do 31 sierpnia codziennie. Obsługiwało linie; F1: Gdańsk–Hel–Gdańsk (przystanki: Gdańsk nad Motławą przy [[TARG RYBNY | Targu Rybnym]], Hel Port Nabrzeże Zachodnie), F2: Sopot–Hel–Sopot (przystanki: Sopot molo, Hel Nabrzeże Zachodnie), F3: Gdańsk–Sopot–Gdańsk, F4: Gdańsk–[[SOBIESZEWO | Sobieszewo]]–Gdańsk (przystanki: Targ Rybny, Sobieszewo przy hotelu Renusz). Obsługiwane były przez statki [[ŻEGLUGA GDAŃSKA | Żeglugi Gdańskiej]] (każdy o zdolności przewozowej 140 pasażerów i 10 rowerów): na linii F1 „Smiltyne”, na linii F2 „Ewa”, na linii F3 „Marina”, na linii F4 „Elżbieta”. Z powodu dużego obciążenia do obsługi linii F1 skierowano dodatkowo dwukadłubowy „Opal” (jednorazowo 450 osób i 50 rowerów). Linia F3 funkcjonowała do 2008, linie F1, F2 i F4 do 2012 roku. W 2008 ZTM w Plebiscycie Nagród Niezależnych został wyróżniony nagrodą „Skrzydła Trójmiasta 2008” za realizację połączeń drogą wodną do Helu. <br/><br/>
 +
Od 5 VI 2012 funkcjonowały – na zasadzie atrakcji turystycznej – linie śródlądowe; F5: Żabi Kruk – [[WESTERPLATTE | Westerplatte]] (przystanki: ul. Żabi Kruk, [[MOST ZIELONY | Most Zielony]], Targ Rybny, ul. Wiosny Ludów, Nabrzeże Zbożowe, Nabrzeże Barkowe, [[WISŁOUJŚCIE | Twierdza Wisłoujście]], Westerplatte, [[NOWY PORT | Nowy Port]] Latarnia Morska; łącznie 25,6 km), F6: Targ Rybny – [[NARODOWE CENTRUM ŻEGLARSTWA AKADEMII WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU | Narodowe Centrum Żeglarstwa]] (przystanki: Targ Rybny, ul. Wiosny Ludów, Sienna Grobla II, ul. Tamka, [[STOGI | Stogi]], [[GÓRKI ZACHODNIE | Górki Zachodnie]], Narodowe Centrum Żeglarstwa; łącznie 28,5 km). Przetarg na 3-letnią obsługę tras śródlądowych wygrała Żegluga Gdańska, która zakupiła w Sankt Petersburgu dwa specjalne statki „Sonica” i „Sonica I” (o zdolności przewozowej 40 osób i 5 rowerów), o wysokości 1,3 m, mogące pływać pod mostami. Na obu liniach dziennie odbywały się (tam i z powrotem) trzy kursy. Linie działały w sezonie do 30 września. W 2020, z uwagi na epidemię Covid-19, działalność zawieszono i nie wznowiono.  Z pozostawionej infrastruktury (np. przystanki) korzystali za opłatą wnoszoną do Gdańskiego Ośrodka Sportu prywatni armatorzy, świadczący komercyjne przewozy pasażerskie. {{author: APŁ}}<br/><br/>
 +
{| class="tableGda"
 +
|-
 +
|+ Tramwaj wodny – liczba pasażerów
 +
|-
 +
! Rok
 +
! Liczba pasażerów
 +
|-
 +
| 2006
 +
| 189 068
 +
|-
 +
| 2007
 +
| 231 400
 +
|-
 +
| 2008
 +
| 208 703
 +
|-
 +
| 2009
 +
| 195 000
 +
|-
 +
| 2010
 +
| 178 900
 +
|-
 +
| 2012
 +
| 11 375 i 270 rowerów
 +
|-
 +
| 2013
 +
| 25 794 i 488 rowerów
 +
|-
 +
| 2014
 +
| 31 801 i 587 rowerów
 +
|-
 +
| 2015
 +
| 43 885 i 921 rowerów
 +
|-
 +
| 2016
 +
| 47 240 i 1 225 rowerów
  
'''TRAMWAJ WODNY'''. Początkowo, w 2006 roku, połączenie uruchomione przez [[ZARZĄD TRANSPORTU MIEJSKIEGO W GDAŃSKU | Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku]] (ZTM) między Gdańskiem, Sopotem i Helem, finansowane przez samorządy tych miast i Marszałka Województwa Pomorskiego, dofinansowane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Funkcjonowało od końca kwietnia – początków maja w weekendy, od 15 czerwca do 31 sierpnia codziennie. Obsługiwało trzy linie; F1: Gdańsk–Hel–Gdańsk (przystanki: Gdańsk nad Motławą przy [[TARG RYBNY | Targu Rybnym]], Hel Port Nabrzeże Zachodnie), F2: Sopot–Hel–Sopot (przystanki: Sopot molo, Hel Nabrzeże Zachodnie), F4: Gdańsk–[[SOBIESZEWO | Sobieszewo]]–Gdańsk (przystanki: Targ Rybny, Sobieszewo przy hotelu Renusz). Obsługiwane były przez statki [[ŻEGLUGA GDAŃSKA | Żeglugi Gdańskiej]] („Elżbieta”, „Ewa”, „Marina”, „Opal” i „Smiltyne”). Linie funkcjonowały do 2012 roku. W 2008 ZTM został wyróżniony nagrodą „Skrzydła Trójmiasta 2008” za realizację połączeń drogą wodną do Helu. <br/><br/>
+
|-
Od 5 VI 2012 roku funkcjonują – na zasadzie atrakcji turystycznej – linie śródlądowe; F5: Żabi Kruk – [[WESTERPLATTE | Westerplatte]] (przystanki: ul. Żabi Kruk, [[MOST ZIELONY | Most Zielony]], Targ Rybny, ul. Wiosny Ludów, Nabrzeże Zbożowe, Nabrzeże Barkowe, [[WISŁOUJŚCIE | Twierdza Wisłoujście]], Westerplatte, [[NOWY PORT | Nowy Port]] Latarnia Morska), F6: Targ Rybny – [[NARODOWE CENTRUM ŻEGLARSTWA AKADEMII WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU | Narodowe Centrum Żeglarstwa]] (przystanki: Targ Rybny, ul. Wiosny Ludów, Sienna Grobla II, ul. Tamka, [[STOGI | Stogi]], [[GÓRKI ZACHODNIE | Górki Zachodnie]], Narodowe Centrum Żeglarstwa). Przetarg na 3-letnią obsługę tras śródlądowych wygrała Żegluga Gdańska, która zakupiła w Sankt Petersburgu dwa specjalne statki („Sonica” i „Sonica I”) o wysokości 1,3 m, mogące pływać pod mostami. Na obu liniach dziennie odbywają się (tam i z powrotem) trzy kursy. Linie działają w sezonie do 30 września. {{author:RED}} {{author: APŁ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
| 2017
 +
| 48 367 i 1 477 rowerów
 +
|-
 +
| 2018
 +
| 65 627 i 2 451 rowerów
 +
|-
 +
| class="authorEgTab" | {{author: APŁ}}  
 +
|} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 16:21, 10 maj 2024

Trasa linii F 5 i F 6 w 2018 roku
Przystanek tramwaju wodnego przy ul. Żabi Kruk, 2018
Tramwaj wodny przy przystanku Targ Rybny, 2018

TRAMWAJ WODNY. Początkowo, w 2006, połączenie uruchomione przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku (ZTM) między Gdańskiem, Sopotem i Helem, finansowane przez samorządy tych miast i Marszałka Województwa Pomorskiego, dofinansowane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Funkcjonowało od końca kwietnia – początków maja w weekendy, od 15 czerwca do 31 sierpnia codziennie. Obsługiwało linie; F1: Gdańsk–Hel–Gdańsk (przystanki: Gdańsk nad Motławą przy Targu Rybnym, Hel Port Nabrzeże Zachodnie), F2: Sopot–Hel–Sopot (przystanki: Sopot molo, Hel Nabrzeże Zachodnie), F3: Gdańsk–Sopot–Gdańsk, F4: Gdańsk– Sobieszewo–Gdańsk (przystanki: Targ Rybny, Sobieszewo przy hotelu Renusz). Obsługiwane były przez statki Żeglugi Gdańskiej (każdy o zdolności przewozowej 140 pasażerów i 10 rowerów): na linii F1 „Smiltyne”, na linii F2 „Ewa”, na linii F3 „Marina”, na linii F4 „Elżbieta”. Z powodu dużego obciążenia do obsługi linii F1 skierowano dodatkowo dwukadłubowy „Opal” (jednorazowo 450 osób i 50 rowerów). Linia F3 funkcjonowała do 2008, linie F1, F2 i F4 do 2012 roku. W 2008 ZTM w Plebiscycie Nagród Niezależnych został wyróżniony nagrodą „Skrzydła Trójmiasta 2008” za realizację połączeń drogą wodną do Helu.

Od 5 VI 2012 funkcjonowały – na zasadzie atrakcji turystycznej – linie śródlądowe; F5: Żabi Kruk – Westerplatte (przystanki: ul. Żabi Kruk, Most Zielony, Targ Rybny, ul. Wiosny Ludów, Nabrzeże Zbożowe, Nabrzeże Barkowe, Twierdza Wisłoujście, Westerplatte, Nowy Port Latarnia Morska; łącznie 25,6 km), F6: Targ Rybny – Narodowe Centrum Żeglarstwa (przystanki: Targ Rybny, ul. Wiosny Ludów, Sienna Grobla II, ul. Tamka, Stogi, Górki Zachodnie, Narodowe Centrum Żeglarstwa; łącznie 28,5 km). Przetarg na 3-letnią obsługę tras śródlądowych wygrała Żegluga Gdańska, która zakupiła w Sankt Petersburgu dwa specjalne statki „Sonica” i „Sonica I” (o zdolności przewozowej 40 osób i 5 rowerów), o wysokości 1,3 m, mogące pływać pod mostami. Na obu liniach dziennie odbywały się (tam i z powrotem) trzy kursy. Linie działały w sezonie do 30 września. W 2020, z uwagi na epidemię Covid-19, działalność zawieszono i nie wznowiono. Z pozostawionej infrastruktury (np. przystanki) korzystali za opłatą wnoszoną do Gdańskiego Ośrodka Sportu prywatni armatorzy, świadczący komercyjne przewozy pasażerskie. APŁ

Tramwaj wodny – liczba pasażerów
Rok Liczba pasażerów
2006 189 068
2007 231 400
2008 208 703
2009 195 000
2010 178 900
2012 11 375 i 270 rowerów
2013 25 794 i 488 rowerów
2014 31 801 i 587 rowerów
2015 43 885 i 921 rowerów
2016 47 240 i 1 225 rowerów
2017 48 367 i 1 477 rowerów
2018 65 627 i 2 451 rowerów
APŁ
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania