MYLIUS DANIEL FRIEDRICH, złotnik
(dodanie_logotypów) |
|||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
+ | [[File:1__Daniel_Friedrich_von_Mylius.JPG|thumb|Daniel Friedrich von Mylius, kufel ze scenami parkowymi, koniec XVII wieku]] | ||
+ | [[File:2__Daniel_Friedrich_von_Mylius.JPG|thumb|Daniel Friedrich von Mylius, kufel ze scenami parkowymi, koniec XVII wieku]] | ||
[[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']] | [[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']] | ||
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | [[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | ||
− | '''DANIEL FRIEDRICH von MYLIUS''' (de Miilich, Miilich, Müllich) (1657 Gdańsk – 6 I 1741 Gdańsk), złotnik. Pochodził z augsburskiej rodziny złotniczej, osiadłej w Gdańsku zapewne około połowy XVII wieku. W latach 1687– 1688 terminował w warsztacie [[HOLL JOHANN GOTTFRIED| Johanna Gottfrieda Holla]]. Pracę mistrzowską wykonał u Petera Rohdego II w 1689 i w tym samym roku, 22 października, otrzymał [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE| obywatelstwo miejskie]]. Funkcję starszego gdańskiego [[CECHY, XIV–XVIII wiek| cechu | + | '''DANIEL FRIEDRICH von MYLIUS''' (de Miilich, Miilich, Müllich, Mülich, von Mülich, Mühlich) (1657 Gdańsk – 6 I 1741 Gdańsk), złotnik. Pochodził z augsburskiej rodziny złotniczej, osiadłej w Gdańsku zapewne około połowy XVII wieku. W latach 1687– 1688 terminował w warsztacie [[HOLL JOHANN GOTTFRIED, złotnik| Johanna Gottfrieda Holla]]. Pracę mistrzowską wykonał u Petera Rohdego II w 1689 i w tym samym roku, 22 października, otrzymał [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE| obywatelstwo miejskie]]. Funkcję starszego gdańskiego [[CECHY, XIV–XVIII wiek| cechu]] złotników pełnił w latach 1702 i 1708. W jego warsztacie terminowali od 1690 Gerhart Falck (13 VIII 1657 – 29 IV 1727) i od 1701 [[DIETRICH MICHAEL, złotnik| Michael Dietrich]], a pracę mistrzowską wykonał Daniel Treuhorn (10 IV 1672 Stare Szkoty – 24 V 1742). W 1700 roku zapisał na osiemnaście lat nauki syna Friedricha, który jednak nie kontynuował zawodu ojca, podobnie jak zapisany razem z nim David Erdman oraz Conrad Stoltz, zapisany w 1697. Naukę z dyplomem ukończył Michel Erwaldt (1699). Po 1708 zajął się kupiectwem, ale nie wystąpił z cechu (każdego roku opłacał składki członkowskie).<br/><br/> |
− | Używał znaku warsztatowego z monogramem DM w polu o formie spłaszczonego owalu. Jego zachowane dzieła to głównie luksusowe naczynia świeckie ozdabiane scenami figuralnymi, na przykład okazałe kufle ([[MUZEUM NARODOWE| Muzeum Narodowe]] w Gdańsku, Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze, Victoria and Albert Museum w Londynie, Museo Nacional Thyssen-Bornemisza w Madrycie), kubki (Kunstgewerbemuseum w Berlinie), kaseta na przybory do pisania (Muzeum Narodowe w Warszawie), a także drobniejsze sprzęty. Wśród sreber sakralnych wskazać można kielich (dawniej w kościele św. Jana w Toruniu). Artysta biegle posługiwał się techniką repusowanego reliefu, łączonego z elementami odlewanymi. | + | Używał znaku warsztatowego z monogramem DM w polu o formie spłaszczonego owalu. Jego zachowane dzieła to głównie luksusowe naczynia świeckie ozdabiane scenami figuralnymi, na przykład okazałe kufle ([[MUZEUM NARODOWE| Muzeum Narodowe]] w Gdańsku, Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze, Victoria and Albert Museum w Londynie, Museo Nacional Thyssen-Bornemisza w Madrycie), kubki (Kunstgewerbemuseum w Berlinie), kaseta na przybory do pisania (Muzeum Narodowe w Warszawie), a także drobniejsze sprzęty. Wśród sreber sakralnych wskazać można kielich (dawniej w kościele św. Jana w Toruniu). Artysta biegle posługiwał się techniką repusowanego reliefu (zdobienie wyrobów z blachy przez wybijanie wgłębień, dających po drugiej stronie wypukły wzór), łączonego z elementami odlewanymi.<br/><br/> |
Zob. też [[ZŁOTNICTWO| złotnictwo]]. {{author: AFR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | Zob. też [[ZŁOTNICTWO| złotnictwo]]. {{author: AFR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Aktualna wersja na dzień 20:59, 19 gru 2022
DANIEL FRIEDRICH von MYLIUS (de Miilich, Miilich, Müllich, Mülich, von Mülich, Mühlich) (1657 Gdańsk – 6 I 1741 Gdańsk), złotnik. Pochodził z augsburskiej rodziny złotniczej, osiadłej w Gdańsku zapewne około połowy XVII wieku. W latach 1687– 1688 terminował w warsztacie Johanna Gottfrieda Holla. Pracę mistrzowską wykonał u Petera Rohdego II w 1689 i w tym samym roku, 22 października, otrzymał obywatelstwo miejskie. Funkcję starszego gdańskiego cechu złotników pełnił w latach 1702 i 1708. W jego warsztacie terminowali od 1690 Gerhart Falck (13 VIII 1657 – 29 IV 1727) i od 1701 Michael Dietrich, a pracę mistrzowską wykonał Daniel Treuhorn (10 IV 1672 Stare Szkoty – 24 V 1742). W 1700 roku zapisał na osiemnaście lat nauki syna Friedricha, który jednak nie kontynuował zawodu ojca, podobnie jak zapisany razem z nim David Erdman oraz Conrad Stoltz, zapisany w 1697. Naukę z dyplomem ukończył Michel Erwaldt (1699). Po 1708 zajął się kupiectwem, ale nie wystąpił z cechu (każdego roku opłacał składki członkowskie).
Używał znaku warsztatowego z monogramem DM w polu o formie spłaszczonego owalu. Jego zachowane dzieła to głównie luksusowe naczynia świeckie ozdabiane scenami figuralnymi, na przykład okazałe kufle ( Muzeum Narodowe w Gdańsku, Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze, Victoria and Albert Museum w Londynie, Museo Nacional Thyssen-Bornemisza w Madrycie), kubki (Kunstgewerbemuseum w Berlinie), kaseta na przybory do pisania (Muzeum Narodowe w Warszawie), a także drobniejsze sprzęty. Wśród sreber sakralnych wskazać można kielich (dawniej w kościele św. Jana w Toruniu). Artysta biegle posługiwał się techniką repusowanego reliefu (zdobienie wyrobów z blachy przez wybijanie wgłębień, dających po drugiej stronie wypukły wzór), łączonego z elementami odlewanymi.
Zob. też złotnictwo.