TRYTON BUSINESS HOUSE, biurowiec
(Utworzył nową stronę „{{web}} '''TRYTON BUSINESS HOUSE''', ul. Jana z Kolna 11, biurowiec. Zbudowany według projektu pracowni architektonicznej Arch-Deco z Gdyni, składa się z dwóch b...”) |
|||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''TRYTON BUSINESS HOUSE''', ul. Jana z Kolna 11, biurowiec. Zbudowany według projektu pracowni architektonicznej Arch-Deco z Gdyni, składa się z dwóch budynków sześciopiętrowych (od strony ul. Jana z Kolna) i środkowego budynku jedenastopiętrowego (cofniętego w stronę gmachu [[DYREKCJA KOLEI | Dyrekcji Kolei]]), z kondygnacją podziemną (ze względu na warunki geologiczne zrezygnowano z planowanych pierwotnie dwóch kondygnacji podziemnych). Budynki zostały połączone jednopiętrowym łącznikiem-hallem, będącym także ogólnodostępnym pasażem z przejściem w kierunku [[DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY | dworca Gdańsk Główny]]. W środkowym budynku pozostawiono prześwit o wysokości trzech pięter, poprzez który z [[BŁĘDNIK, wiadukt| wiaduktu Błędnik]] widać [[POMNIK POLEGŁYCH STOCZNIOWCÓW 1970 | pomnik Poległych Stoczniowców 1970]]. Najwyższa wysokość (do dachu) wynosi 49 m, kubatura to 116 800 m³, powierzchnia użytkowa – 28 005 m², powierzchnia biurowa – 22 200 m²; budynek ma 262 miejsca parkingowe dla samochodów w kondygnacji podziemnej oraz 72 zadaszone stanowiska dla rowerów. Początkowo planowano zamontowanie w elewacji połaci stali kortenowskiej, która wystawiona na warunki atmosferyczne pokrywa się powłoką ochronną przypominającą rdzę (corten zastosowano na przykład w budynku [[EUROPEJSKIE CENTRUM SOLIDARNOŚCI (ECS)| Europejskiego Centrum Solidarności]]), ostatecznie gmach otrzymał fasadę szklaną, na szczytach aluminiową. <br/><br/> Inwestorem, który zakupił działkę w 2006 roku, była spółka deweloperska Echo Investment z Kielc (koszt budowy około 150 mln zł). Prace przygotowawcze podjęto w listopadzie 2013, prace ziemne (ściany szczelinowe, ekran uszczelniający wykop), rozpoczęte 9 XII 2013, prowadziła firma Keller Polska. Generalny wykonawca, firma Allcon Budownictwo, wkroczył na plac budowy w maju 2014 | + | [[File:1_Tryton_Business_House.JPG|thumb|Tryton Business House, widok z Placu Solidarności]] |
+ | [[File:2_Tryton_Business_House.jpg|thumb|Tryton Business House, prześwit o wysokości trzech pięter pozwalający z wiaduktu Błędnik widzieć Pomnik Poległych Stoczniowców 1970]] | ||
+ | [[File:3_Tryton_Business_House.jpg|thumb|Parking w miejscu dawnej pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna]] | ||
+ | |||
+ | '''TRYTON BUSINESS HOUSE''', ul. Jana z Kolna 11, biurowiec. Zbudowany według projektu pracowni architektonicznej Arch-Deco z Gdyni, składa się z dwóch budynków sześciopiętrowych (od strony ul. Jana z Kolna) i środkowego budynku jedenastopiętrowego (cofniętego w stronę gmachu [[DYREKCJA KOLEI | Dyrekcji Kolei]]), z kondygnacją podziemną (ze względu na warunki geologiczne zrezygnowano z planowanych pierwotnie dwóch kondygnacji podziemnych). Budynki zostały połączone jednopiętrowym łącznikiem-hallem, będącym także ogólnodostępnym pasażem z przejściem w kierunku [[DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY | dworca Gdańsk Główny]]. W środkowym budynku pozostawiono prześwit o wysokości trzech pięter, poprzez który z [[BŁĘDNIK, wiadukt| wiaduktu Błędnik]] widać [[POMNIK POLEGŁYCH STOCZNIOWCÓW 1970 | pomnik Poległych Stoczniowców 1970]]. Najwyższa wysokość (do dachu) wynosi 49 m, kubatura to 116 800 m³, powierzchnia użytkowa – 28 005 m², powierzchnia biurowa – 22 200 m²; budynek ma 262 miejsca parkingowe dla samochodów w kondygnacji podziemnej oraz 72 zadaszone stanowiska dla rowerów. Początkowo planowano zamontowanie w elewacji połaci stali kortenowskiej, która wystawiona na warunki atmosferyczne pokrywa się powłoką ochronną przypominającą rdzę (corten zastosowano na przykład w budynku [[EUROPEJSKIE CENTRUM SOLIDARNOŚCI (ECS)| Europejskiego Centrum Solidarności]]), ostatecznie gmach otrzymał fasadę szklaną, na szczytach aluminiową. <br/><br/> Inwestorem, który zakupił działkę w 2006 roku, była spółka deweloperska Echo Investment z Kielc (koszt budowy około 150 mln zł). Prace przygotowawcze podjęto w listopadzie 2013, prace ziemne (ściany szczelinowe, ekran uszczelniający wykop), rozpoczęte 9 XII 2013, prowadziła firma Keller Polska. Generalny wykonawca, firma Allcon Budownictwo, wkroczył na plac budowy w maju 2014, 24 IX 2015 zawieszono wiechę (osiągnięto najwyższy punkt budowy); budowę ukończono, uzyskując pozwolenie użytkowania, w grudniu 2015. Oficjalne otwarcie gmachu nastąpiło 7 IV 2016. <br/><br/> Wokół biurowca inwestor zaprojektował i przebudował układ komunikacyjny, tworząc nowe skrzyżowanie z dotychczas zamkniętą ul. Czerwonych Kosynierów. Ponadto za około 20 mln zł w miejscu dawnej pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna wybudowano z prefabrykatów siedmiokondygnacyjny (połowa pierwszej kondygnacji poniżej poziomu ulicy) ogólnodostępny parking szkieletowy na 1130 miejsc, mający 16,5 m wysokości. Parking oddano do użytku w marcu 2015; po 18 latach od wybudowania ma przejść na własność miasta. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 10:16, 21 paź 2022
TRYTON BUSINESS HOUSE, ul. Jana z Kolna 11, biurowiec. Zbudowany według projektu pracowni architektonicznej Arch-Deco z Gdyni, składa się z dwóch budynków sześciopiętrowych (od strony ul. Jana z Kolna) i środkowego budynku jedenastopiętrowego (cofniętego w stronę gmachu Dyrekcji Kolei), z kondygnacją podziemną (ze względu na warunki geologiczne zrezygnowano z planowanych pierwotnie dwóch kondygnacji podziemnych). Budynki zostały połączone jednopiętrowym łącznikiem-hallem, będącym także ogólnodostępnym pasażem z przejściem w kierunku dworca Gdańsk Główny. W środkowym budynku pozostawiono prześwit o wysokości trzech pięter, poprzez który z wiaduktu Błędnik widać pomnik Poległych Stoczniowców 1970. Najwyższa wysokość (do dachu) wynosi 49 m, kubatura to 116 800 m³, powierzchnia użytkowa – 28 005 m², powierzchnia biurowa – 22 200 m²; budynek ma 262 miejsca parkingowe dla samochodów w kondygnacji podziemnej oraz 72 zadaszone stanowiska dla rowerów. Początkowo planowano zamontowanie w elewacji połaci stali kortenowskiej, która wystawiona na warunki atmosferyczne pokrywa się powłoką ochronną przypominającą rdzę (corten zastosowano na przykład w budynku Europejskiego Centrum Solidarności), ostatecznie gmach otrzymał fasadę szklaną, na szczytach aluminiową.
Inwestorem, który zakupił działkę w 2006 roku, była spółka deweloperska Echo Investment z Kielc (koszt budowy około 150 mln zł). Prace przygotowawcze podjęto w listopadzie 2013, prace ziemne (ściany szczelinowe, ekran uszczelniający wykop), rozpoczęte 9 XII 2013, prowadziła firma Keller Polska. Generalny wykonawca, firma Allcon Budownictwo, wkroczył na plac budowy w maju 2014, 24 IX 2015 zawieszono wiechę (osiągnięto najwyższy punkt budowy); budowę ukończono, uzyskując pozwolenie użytkowania, w grudniu 2015. Oficjalne otwarcie gmachu nastąpiło 7 IV 2016.
Wokół biurowca inwestor zaprojektował i przebudował układ komunikacyjny, tworząc nowe skrzyżowanie z dotychczas zamkniętą ul. Czerwonych Kosynierów. Ponadto za około 20 mln zł w miejscu dawnej pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna wybudowano z prefabrykatów siedmiokondygnacyjny (połowa pierwszej kondygnacji poniżej poziomu ulicy) ogólnodostępny parking szkieletowy na 1130 miejsc, mający 16,5 m wysokości. Parking oddano do użytku w marcu 2015; po 18 latach od wybudowania ma przejść na własność miasta.