UKŁAD DROGOWY GDAŃSKA
m |
|||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''UKŁAD DROGOWY GDAŃSKA''', podsystem transportu drogowego w Gdańsku, składający się wraz z innymi na system transportu Gdańskiego Węzła Komunikacyjnego. Główne istniejące drogi związane z układami dróg krajowych i wojewódzkich to: 1) Ciąg ulic składający się na szlak drogi krajowej nr 1 i międzynarodowej E75, prowadzącej z głębi kraju do przystani promowej w Nowym Porcie (granica państwa). Na ciąg ten składają się ulice: [[TRAKT ŚW. WOJCIECHA | Trakt św. Wojciecha]], Okopowa, Podwale Grodzkie, Wały Piastowskie, Jana z Kolna, Marynarki Polskiej, Wolności, Oliwska. 2) Obwodowa Trójmiasta ([[OBWODNICE | obwodnice]]), droga krajowa S6 (droga ekspresowa), prowadząca ruch samochodowy z autostrady A1 do Gdyni oraz ruch tranzytowy przez Trójmiasto w kierunku Słupska, Koszalina i Szczecina, a także w kierunku wybrzeża Bałtyku z półwyspem helskim. Obsługuje ona także ruch między miastami i dzielnicami Metropolii Trójmiasta. 3) Ciąg ulic składający się na szlak drogi krajowej nr 7 i międzynarodowej E 77, tak zwana Trasa W-Z, prowadząca ruch w relacji wschód- | + | '''UKŁAD DROGOWY GDAŃSKA''', podsystem transportu drogowego w Gdańsku, składający się wraz z innymi na system transportu Gdańskiego Węzła Komunikacyjnego. Główne istniejące drogi związane z układami dróg krajowych i wojewódzkich to: 1) Ciąg ulic składający się na szlak drogi krajowej nr 1 i międzynarodowej E75, prowadzącej z głębi kraju do przystani promowej w Nowym Porcie (granica państwa). Na ciąg ten składają się ulice: [[TRAKT ŚW. WOJCIECHA | Trakt św. Wojciecha]], Okopowa, Podwale Grodzkie, Wały Piastowskie, Jana z Kolna, Marynarki Polskiej, Wolności, Oliwska. 2) Obwodowa Trójmiasta ([[OBWODNICE | obwodnice]]), droga krajowa S6 (droga ekspresowa), prowadząca ruch samochodowy z autostrady A1 do Gdyni oraz ruch tranzytowy przez Trójmiasto w kierunku Słupska, Koszalina i Szczecina, a także w kierunku wybrzeża Bałtyku z półwyspem helskim. Obsługuje ona także ruch między miastami i dzielnicami Metropolii Trójmiasta. 3) Ciąg ulic składający się na szlak drogi krajowej nr 7 i międzynarodowej E 77, tak zwana Trasa W-Z, prowadząca ruch w relacji wschód-zachód. Na ciąg ten składają się ulice: Elbląska, Podwale Przedmiejskie, al. Armii Krajowej, Kartuska. Trasa ta stanowi jednocześnie połączenie z Obwodową Trójmiasta. 4) Ciąg ulic składający się na szlak drogi wojewódzkiej nr 218, prowadzący ruch w relacji Gdańsk-Oliwa – Wejherowo. Na ciąg ten składają się ulice: Opata Rybińskiego, Spacerowa, Kielnieńska. Stanowi ona jednocześnie połączenie z Obwodową Trójmiasta. <br/><br/> Wśród dróg wojewódzkich trzeba jeszcze wymienić: 1) droga wojewódzka nr 221 Gdańsk–Kościerzyna, na którą składa się ciąg ulic: Podmiejska, Małomiejska, Świętokrzyska. Stanowi ona jednocześnie połączenie z Obwodową Trójmiasta; 2) droga wojewódzka nr 222 Gdańsk–Starogard Gdański, biegnąca ul. Starogardzką, będąca jednocześnie połączeniem z Obwodową Trójmiasta; 3) droga wojewódzka nr 501 Gdańsk–Mierzeja Wiślana, na którą składa się ciąg ulic: Sobieszewska, Turystyczna, Boguckiego z 2 przeprawami wodnymi (przez Martwą Wisłę w Sobieszewie i przez [[PRZEKOP WISŁY | Przekop Wisły]] w Świbnie). <br/><br/> Inne ważne drogi układu drogowego Gdańska, zarządzane przez miasto to: 1) przedłużenie drogi krajowej nr 1 (Błędnik, al. Zwycięstwa, Grunwaldzka), czyli fragment głównej arterii ulicznej Dolnego Tarasu w Trójmieście; 2) ciąg ulic Słowackiego i Kościuszki, jeszcze jedna, oprócz już wymienionych, ulica łącząca Wrzeszcz z Obwodową Trójmiasta, a dalej z Portem Lotniczym w Rębiechowie; 3) ciąg ulic Kliniczna, Hallera, Mickiewicza (Kościuszki), al. Legionów, al. Rzeczypospolitej, Chłopska; 4) ciąg ulic Łódzka, Łostowicka, Nowolipie, Rakoczego, Potokowa; 5) inne ulice stanowiące łączniki poprzeczne wiążące wyżej wymienione trasy to: Pomorska, Piastowska, Kołobrzeska, Wyspiańskiego, Miszewskiego, Do Studzienki, Sobieskiego, Kartuska, Siennicka, Lenartowicza, Budzysza, Stryjewskiego, Nowotna. <br/><br/> Specjalną uwagę trzeba poświęcić ulicom Czarny Dwór i Uczniowskiej. Przedłużenie tej pierwszej łączyć ma się na północy z ul. Spacerową (droga wojewódzka nr 218) i z Obwodową Trójmiasta, a przedłużenie tej drugiej, poprzez [[TUNEL POD MARTWĄ WISŁĄ | tunel pod Martwą Wisłą]], z ul. Sucharskiego i istniejącym wantowym [[MOST III TYSIĄCLECIA IM. JANA PAWŁA II | mostem Jana Pawła II]] nad Martwą Wisłą. Funkcjonujący węzeł drogowy z ul. Elbląską jest obecnie połączeniem z drogą krajową nr 7. Projektowane dalej w kierunku południowym przedłużenie ul. Sucharskiego powiąże tę trasę z Południową Obwodnicą Gdańska, a przez nią z autostradą A1 i drogą krajową nr 7. W korytarzu omawianego ciągu projektuje się tzw. Drogę Zieloną, która w przyszłości ma być częścią „ramy drogowej” obwodzącej Gdańska (wraz z Obwodową Trójmiasta i Obwodnicą Południową). {{author: JB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 10:40, 24 kwi 2016
UKŁAD DROGOWY GDAŃSKA, podsystem transportu drogowego w Gdańsku, składający się wraz z innymi na system transportu Gdańskiego Węzła Komunikacyjnego. Główne istniejące drogi związane z układami dróg krajowych i wojewódzkich to: 1) Ciąg ulic składający się na szlak drogi krajowej nr 1 i międzynarodowej E75, prowadzącej z głębi kraju do przystani promowej w Nowym Porcie (granica państwa). Na ciąg ten składają się ulice: Trakt św. Wojciecha, Okopowa, Podwale Grodzkie, Wały Piastowskie, Jana z Kolna, Marynarki Polskiej, Wolności, Oliwska. 2) Obwodowa Trójmiasta ( obwodnice), droga krajowa S6 (droga ekspresowa), prowadząca ruch samochodowy z autostrady A1 do Gdyni oraz ruch tranzytowy przez Trójmiasto w kierunku Słupska, Koszalina i Szczecina, a także w kierunku wybrzeża Bałtyku z półwyspem helskim. Obsługuje ona także ruch między miastami i dzielnicami Metropolii Trójmiasta. 3) Ciąg ulic składający się na szlak drogi krajowej nr 7 i międzynarodowej E 77, tak zwana Trasa W-Z, prowadząca ruch w relacji wschód-zachód. Na ciąg ten składają się ulice: Elbląska, Podwale Przedmiejskie, al. Armii Krajowej, Kartuska. Trasa ta stanowi jednocześnie połączenie z Obwodową Trójmiasta. 4) Ciąg ulic składający się na szlak drogi wojewódzkiej nr 218, prowadzący ruch w relacji Gdańsk-Oliwa – Wejherowo. Na ciąg ten składają się ulice: Opata Rybińskiego, Spacerowa, Kielnieńska. Stanowi ona jednocześnie połączenie z Obwodową Trójmiasta.
Wśród dróg wojewódzkich trzeba jeszcze wymienić: 1) droga wojewódzka nr 221 Gdańsk–Kościerzyna, na którą składa się ciąg ulic: Podmiejska, Małomiejska, Świętokrzyska. Stanowi ona jednocześnie połączenie z Obwodową Trójmiasta; 2) droga wojewódzka nr 222 Gdańsk–Starogard Gdański, biegnąca ul. Starogardzką, będąca jednocześnie połączeniem z Obwodową Trójmiasta; 3) droga wojewódzka nr 501 Gdańsk–Mierzeja Wiślana, na którą składa się ciąg ulic: Sobieszewska, Turystyczna, Boguckiego z 2 przeprawami wodnymi (przez Martwą Wisłę w Sobieszewie i przez Przekop Wisły w Świbnie).
Inne ważne drogi układu drogowego Gdańska, zarządzane przez miasto to: 1) przedłużenie drogi krajowej nr 1 (Błędnik, al. Zwycięstwa, Grunwaldzka), czyli fragment głównej arterii ulicznej Dolnego Tarasu w Trójmieście; 2) ciąg ulic Słowackiego i Kościuszki, jeszcze jedna, oprócz już wymienionych, ulica łącząca Wrzeszcz z Obwodową Trójmiasta, a dalej z Portem Lotniczym w Rębiechowie; 3) ciąg ulic Kliniczna, Hallera, Mickiewicza (Kościuszki), al. Legionów, al. Rzeczypospolitej, Chłopska; 4) ciąg ulic Łódzka, Łostowicka, Nowolipie, Rakoczego, Potokowa; 5) inne ulice stanowiące łączniki poprzeczne wiążące wyżej wymienione trasy to: Pomorska, Piastowska, Kołobrzeska, Wyspiańskiego, Miszewskiego, Do Studzienki, Sobieskiego, Kartuska, Siennicka, Lenartowicza, Budzysza, Stryjewskiego, Nowotna.
Specjalną uwagę trzeba poświęcić ulicom Czarny Dwór i Uczniowskiej. Przedłużenie tej pierwszej łączyć ma się na północy z ul. Spacerową (droga wojewódzka nr 218) i z Obwodową Trójmiasta, a przedłużenie tej drugiej, poprzez tunel pod Martwą Wisłą, z ul. Sucharskiego i istniejącym wantowym mostem Jana Pawła II nad Martwą Wisłą. Funkcjonujący węzeł drogowy z ul. Elbląską jest obecnie połączeniem z drogą krajową nr 7. Projektowane dalej w kierunku południowym przedłużenie ul. Sucharskiego powiąże tę trasę z Południową Obwodnicą Gdańska, a przez nią z autostradą A1 i drogą krajową nr 7. W korytarzu omawianego ciągu projektuje się tzw. Drogę Zieloną, która w przyszłości ma być częścią „ramy drogowej” obwodzącej Gdańska (wraz z Obwodową Trójmiasta i Obwodnicą Południową).