BRAMA ŚWIĘTOJAŃSKA
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''BRAMA ŚWIĘTOJAŃSKA''' (Johannistor), wodna, zamyka od strony [[MOTŁAWA | Motławy]] ul. Świętojańską. Pierwsza wzmianka w roku 1448. Brak przekazów o pierwotnym wyglądzie, zapewne była podobna do [[BRAMA KROWIA | Bramy Krowiej]]: niewielki, piętrowy budynek, usytuowany dłuższym bokiem równolegle do Motławy, o wymiarach 18 × 8,8 m, nakryty stromym, kalenicowym dachem. Oprócz funkcji militarnych pełniła funkcje gospodarcze, na piętrze znajdowały się pomieszczenia magazynowe. W XVI wieku straciła znaczenie militarne, usytuowano w niej mieszkania i warsztaty. Wielokrotnie przebudowywana, w początku XIX wieku otrzymała formę nawiązującą do klasycystycznej, zmieniono całkowicie północną część, przebudowując ją na budynek czynszowy. Nad częścią południową, od strony Motławy, wybudowano trójkątny, klasycyzujący szczyt. W | + | [[File:1_Brama_Świętojańska.jpg|thumb|Brama Świętojańska (od Żurawia w prawo), rycina [[DEISCH MATTHAEUS, rytownik| Matthaeusa Deischa]], 1765]] |
+ | [[File:2_Brama_Świętojańska.jpg|thumb|Brama Świętojańska (od [[ŻURAW| Żurawia]] w prawo), litografia Juliusa Wernera, połowa XIX wieku]] | ||
+ | [[File:3_Brama_Świętojanska.jpg|thumb|Brama Świętojańska, lata 20. XX wieku]] | ||
+ | [[File:4_Brama_Świętojańska.jpg|thumb|Ruiny bramy 1945]] | ||
+ | [[File:Brama_Świętojańska.jpg|thumb|Brama Świętojańska]] | ||
+ | [[File:Brama__Swietojanska.jpg|thumb|Brama Świętojańska, widok od strony miasta, 2012]] | ||
+ | |||
+ | '''BRAMA ŚWIĘTOJAŃSKA''' (Johannistor), wodna, zamyka od strony [[MOTŁAWA | Motławy]] ul. Świętojańską. Pierwsza wzmianka w roku 1448. Brak przekazów o pierwotnym wyglądzie, zapewne była podobna do [[BRAMA KROWIA | Bramy Krowiej]]: niewielki, piętrowy budynek, usytuowany dłuższym bokiem równolegle do Motławy, o wymiarach 18 × 8,8 m, nakryty stromym, kalenicowym dachem. Oprócz funkcji militarnych pełniła funkcje gospodarcze, na piętrze znajdowały się pomieszczenia magazynowe. W XVI wieku straciła znaczenie militarne, usytuowano w niej mieszkania i warsztaty. Wielokrotnie przebudowywana, w początku XIX wieku otrzymała formę nawiązującą do klasycystycznej, zmieniono całkowicie północną część, przebudowując ją na budynek czynszowy. Nad częścią południową, od strony Motławy, wybudowano trójkątny, klasycyzujący szczyt. <br/><br/> | ||
+ | W 1945 całkowicie zniszczona, ocalał jedynie ceglany, zwieńczony ostrym łukiem przelot bramy od strony Motławy, wykorzystany przy odbudowie w latach 1976–1978 z inicjatywy [[ŁOSICKI ZBIGNIEW, docent Politechniki Gdańskiej | Zbigniewa Łosickiego]], kiedy przywrócono jej klasycystyczną formę z początku XIX wieku. Wnętrza przy odbudowie projektował [[KADŁUBOWSKI LECH, architekt| Lecha Kadłubowskiego]]. Po odbudowie siedziba Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa. {{author: GS}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 20:41, 29 gru 2023
BRAMA ŚWIĘTOJAŃSKA (Johannistor), wodna, zamyka od strony Motławy ul. Świętojańską. Pierwsza wzmianka w roku 1448. Brak przekazów o pierwotnym wyglądzie, zapewne była podobna do Bramy Krowiej: niewielki, piętrowy budynek, usytuowany dłuższym bokiem równolegle do Motławy, o wymiarach 18 × 8,8 m, nakryty stromym, kalenicowym dachem. Oprócz funkcji militarnych pełniła funkcje gospodarcze, na piętrze znajdowały się pomieszczenia magazynowe. W XVI wieku straciła znaczenie militarne, usytuowano w niej mieszkania i warsztaty. Wielokrotnie przebudowywana, w początku XIX wieku otrzymała formę nawiązującą do klasycystycznej, zmieniono całkowicie północną część, przebudowując ją na budynek czynszowy. Nad częścią południową, od strony Motławy, wybudowano trójkątny, klasycyzujący szczyt.
W 1945 całkowicie zniszczona, ocalał jedynie ceglany, zwieńczony ostrym łukiem przelot bramy od strony Motławy, wykorzystany przy odbudowie w latach 1976–1978 z inicjatywy Zbigniewa Łosickiego, kiedy przywrócono jej klasycystyczną formę z początku XIX wieku. Wnętrza przy odbudowie projektował Lecha Kadłubowskiego. Po odbudowie siedziba Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa.