BRAMA KROWIA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Gotycka Brama Krowia od strony zachodniej, około 1900.JPG|thumb|Gotycka Brama Krowia od strony zachodniej, około 1900]][[File:Neoromańska Brama Krowia po przebudowie w 1905 roku.JPG|thumb|Neoromańska Brama Krowia po przebudowie w 1905 roku]]
+
[[File:Brama Krowia.png|thumb|Brama Krowia w XIV wieku, rekonstrukcja według [[KLOEPPEL OTTO FERDINAND JULIUS, rektor Technische Hochschule Danzig | Ottona Kloeppela]]]]
'''BRAMA KROWIA''' zamyka od strony [[MOTŁAWA | Motławy]] obecną [[OGARNA, ulica | ul. Ogarną]]. Należy do najstarszych bram wodnych Gdańsku, wspominana od roku 1387. Nazwa nawiązuje do drogi, którą przepędzano bydło do rzeźni na wschodnim brzegu Motławy ([[SPICHLERZE | Spichlerze]]). O wczesnym pochodzeniu świadczy skromny wystrój architektoniczny: prosta dekoracja fryzowo-wnękowa z ostrołukowo zakończonymi blendami oraz brak profilowań. Dwukondygnacyjna, mniejsza od pozostałych bram wodnych Gdańska, zbudowana z cegły na planie wydłużonego prostokąta, o rzucie około 33 × 8 m, ustawionego wzdłuż linii nabrzeża i zamykającego wylot ulicy. Przebudowa w początku XV wieku nadała jej formy znane z ikonografii XIX wieku. W osi bramy umieszczony jest przejazd, po którego bokach były pierwotnie 2 izby: wartownie i pomieszczenia celników, z wejściem od strony miasta. Piętro i poddasze wykorzystywano zapewne jako skład towarów. Całość nakrywa dwuspadowy dach o kalenicy równoległej do rzeki. Bardziej ozdobne były szczyty północny i południowy, zdobione jak ściany podłużne ostrołukowo zakończonymi blendami, zwieńczone zaś w najwyższym punkcie sterczynami zdwojonymi w formę krenelażu (zwieńczenie muru blankami). Od końca XVI wieku przekształcona w budynek mieszkalny: wykuto otwory okienne, w przyziemiu, na miejscu wartowni, zrobiono przejście dla pieszych. W celu usprawnienia komunikacji w roku 1905 zburzono gotycki budynek, zastępując go nowym, o formach neogotyckich, z 3 przelotami w poziomie przyziemia. Zniszczenia w 1945 odsłoniły gotycką elewację północną. Zbudowana praktycznie od nowa w latach 1971–1972, w formach nawiązujących do średniowiecza, z wykorzystaniem autentycznych fragmentów. {{author: GS}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Brama_Krowia.jpg|thumb|Brama Krowia, 1898 od strony Motławy, widoczne jeszcze gotyckie detale]]
 +
[[File:Gotycka Brama Krowia od strony zachodniej, około 1900.JPG|thumb|Gotycka Brama Krowia od strony zachodniej, przed 1905, liniami zaznaczono przejścia bramne do przebudowy]]
 +
[[File:Neoromańska Brama Krowia po przebudowie w 1905 roku.JPG|thumb|Neoromańska Brama Krowia po przebudowie w 1905 roku]]
 +
[[File:X_Brama_Krowia.jpg|thumb|Brama Krowia, widok od strony od strony miasta, 1946]]
 +
[[File:3._Brama_Krowia.jpg|thumb|Brama Krowia, około 1949]]
 +
[[File:Y_Brama_Krowia.jpg|thumb|Brama Krowia, widok od strony południowej, 1946]]
 +
[[File:4._Brama_Krowia.JPG|thumb|Brama Krowia od strony Motławy, 2011]]
 +
[[File:5._Brama_Krowia.JPG|thumb|Brama Krowia od strony miasta, 2011]]
 +
 
 +
'''BRAMA KROWIA''' zamyka od strony [[MOTŁAWA | Motławy]] obecną [[OGARNA, ulica | ul. Ogarną]]. Należy do najstarszych bram wodnych w Gdańsku, wspominana od 1387. Nazwa nawiązuje do drogi, którą przepędzano bydło do rzeźni na wschodnim brzegu Motławy ([[SPICHLERZE | Spichlerze]]). O wczesnym pochodzeniu świadczy skromny wystrój architektoniczny: prosta dekoracja fryzowo-wnękowa z ostrołukowo zakończonymi blendami oraz brak profilowań. Dwukondygnacyjna, mniejsza od pozostałych bram wodnych Gdańska, zbudowana z cegły na planie wydłużonego prostokąta, o rzucie około 33×8 m, ustawionego wzdłuż linii nabrzeża i zamykającego wylot ulicy.<br/><br/>
 +
Przebudowa w początku XV wieku nadała jej formy znane z ikonografii XIX wieku. W osi bramy umieszczony jest przejazd, po którego bokach były pierwotnie dwie izby: wartownie i pomieszczenia celników, z wejściem od strony miasta. Piętro i poddasze wykorzystywano zapewne jako skład towarów. Całość nakrywa dwuspadowy dach o kalenicy równoległej do rzeki. Bardziej ozdobne były szczyty północny i południowy, zdobione jak ściany podłużne ostrołukowo zakończonymi blendami, zwieńczone zaś w najwyższym punkcie sterczynami zdwojonymi w formę krenelażu (zwieńczenie muru blankami).<br/><br/>
 +
Od końca XVI wieku przekształcona w budynek mieszkalny: wykuto otwory okienne, w przyziemiu, na miejscu wartowni, zrobiono przejście dla pieszych. W celu usprawnienia komunikacji 24 IX 1904 [[RADA MIEJSKA | Rada Miejska Gdańska]] przyjęła uchwałę o jej rozbiórce, w 1905 zburzono gotycki budynek, zastępując go nowym, o formach neogotyckich, z trzema przelotami w poziomie przyziemia.<br/><br/>
 +
Zniszczenia w 1945 odsłoniły gotycką elewację północną. Zbudowana praktycznie od nowa w latach 1971–1972 według projektu Teresy Langer, w formach nawiązujących do średniowiecza, z wykorzystaniem autentycznych fragmentów. Od września 1972 siedziba Zarządu Wojewódzkiego Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego (PTTK) w Gdańsku, od 1997 Oddziału Regionalnego PTTK w Gdańsku. {{author: GS}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Aktualna wersja na dzień 19:49, 27 lip 2023

Brama Krowia w XIV wieku, rekonstrukcja według Ottona Kloeppela
Brama Krowia, 1898 od strony Motławy, widoczne jeszcze gotyckie detale
Gotycka Brama Krowia od strony zachodniej, przed 1905, liniami zaznaczono przejścia bramne do przebudowy
Neoromańska Brama Krowia po przebudowie w 1905 roku
Brama Krowia, widok od strony od strony miasta, 1946
Brama Krowia, około 1949
Brama Krowia, widok od strony południowej, 1946
Brama Krowia od strony Motławy, 2011
Brama Krowia od strony miasta, 2011

BRAMA KROWIA zamyka od strony Motławy obecną ul. Ogarną. Należy do najstarszych bram wodnych w Gdańsku, wspominana od 1387. Nazwa nawiązuje do drogi, którą przepędzano bydło do rzeźni na wschodnim brzegu Motławy ( Spichlerze). O wczesnym pochodzeniu świadczy skromny wystrój architektoniczny: prosta dekoracja fryzowo-wnękowa z ostrołukowo zakończonymi blendami oraz brak profilowań. Dwukondygnacyjna, mniejsza od pozostałych bram wodnych Gdańska, zbudowana z cegły na planie wydłużonego prostokąta, o rzucie około 33×8 m, ustawionego wzdłuż linii nabrzeża i zamykającego wylot ulicy.

Przebudowa w początku XV wieku nadała jej formy znane z ikonografii XIX wieku. W osi bramy umieszczony jest przejazd, po którego bokach były pierwotnie dwie izby: wartownie i pomieszczenia celników, z wejściem od strony miasta. Piętro i poddasze wykorzystywano zapewne jako skład towarów. Całość nakrywa dwuspadowy dach o kalenicy równoległej do rzeki. Bardziej ozdobne były szczyty północny i południowy, zdobione jak ściany podłużne ostrołukowo zakończonymi blendami, zwieńczone zaś w najwyższym punkcie sterczynami zdwojonymi w formę krenelażu (zwieńczenie muru blankami).

Od końca XVI wieku przekształcona w budynek mieszkalny: wykuto otwory okienne, w przyziemiu, na miejscu wartowni, zrobiono przejście dla pieszych. W celu usprawnienia komunikacji 24 IX 1904 Rada Miejska Gdańska przyjęła uchwałę o jej rozbiórce, w 1905 zburzono gotycki budynek, zastępując go nowym, o formach neogotyckich, z trzema przelotami w poziomie przyziemia.

Zniszczenia w 1945 odsłoniły gotycką elewację północną. Zbudowana praktycznie od nowa w latach 1971–1972 według projektu Teresy Langer, w formach nawiązujących do średniowiecza, z wykorzystaniem autentycznych fragmentów. Od września 1972 siedziba Zarządu Wojewódzkiego Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego (PTTK) w Gdańsku, od 1997 Oddziału Regionalnego PTTK w Gdańsku. GS

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania